Een tweedehandsauto kopen doe je zo

Je wilt een auto kopen. Ga je voor een tweedehandswagen of toch voor een splinternieuwe? Valt de keuze op een occasie, dan dien je als koper wel goed op een aantal belangrijke punten te letten. Zo zijn er de papieren en gegevens, de buitenkant van de wagen, maar ook de binnenkant en de motorkap. En hoe zit het met de banden, remmen en de vraagprijs? Lees onderstaande tips door voordat je die tweedehands wagen gaat bezichtigen en aanschaffen.

Bepaal de eerste indruk

Ten eerste: heb je niet heel veel verstand van auto’s, neem dan iemand mee die dat wel heeft. Durf kritisch te zijn en stel vragen aan de verkoper van de auto. Waarom verkoopt hij of zij de auto? De aanleiding kan zomaar een belangrijke reden zijn om een auto wel of niet te willen kopen. In de advertentie kan je vaak al veel ontdekken, zoals de vraagprijs, het bouwjaar en het aantal gereden kilometers. Doe zelf een klein onderzoekje online naar vergelijkbare modellen en ontdek of de prijs die de verkoper vraagt realistisch is.

Controleer de officiële gegevens

Het is misschien vervelend om te doen, maar controleer of de verkoper is wie hij zegt dat hij is. Vraag bijvoorbeeld om een identificatiebewijs en controleer of de naam op het kentekenbewijs overeenkomt met de naam op het paspoort van de verkoper. Check ook het voertuigidentificatienummer, afgekort VIN, ook wel chassis- en framenummer genoemd. Dit nummer vind je vaak achter de voorruit of onder de motorkap. Komen de nummers niet overeen? Dan kan het zijn dat de wagen gesaboteerd is. Naast het kentekenbewijs is er ook een onderhoudsboekje. Daarin moet de autobezitter de onderhoudsbeurten die de auto heeft gehad, laten noteren. 

Buitenkant van de auto controleren

Na het controleren van de gegevens is het tijd om de auto zelf te gaan bekijken. Te beginnen met wat je als eerst ziet: de buitenkant. Check de naden van de auto, die vind je bij de motorkap, achterklep en deuren. De naden moeten recht zijn, is dat niet zo dan kan dit duiden op oude, (slecht) verholpen schade aan de wagen. Kijk meteen of je roestplekken vindt. Check ook het profiel van de autobanden en controleer of de banden allemaal hetzelfde zijn.

Binnenkant onder de loep

Open de kofferbak en controleer de ruimte onder het reservewiel. Let erop dat hier geen muffe geurtjes zijn, want dan kan het zijn dat er een lekkage is. Open daarna de motorkap en bekijk het koelsysteem, waarvan de vloeistof helder moet zijn. Werp ook een blik op het motorblok, dat mag niet vet zijn want dat kan duiden op een olielek. Als het blok té schoon is, controleer het dan na een proefrit nogmaals. Het kan namelijk zo zijn dat de verkoper het blok schoon heeft gemaakt om  te doen alsof alles in orde is.

Maken van een proefrit

Het is eigenlijk vanzelfsprekend, maar maak een proefrit. Start de motor en controleer of dit vlot gaat. Is de motor al warm, dan kan het zijn dat de verkoper deze al heeft warm latenlopen om startproblemen te verdoezelen. De motor moet regelmatig klinken. Staat de motor aan, controleer dan ook even de uitlaat op lekkage. Door de kleur van het uitlaatgas kan je ook andere gebreken ontdekken. Zo duidt blauw gas in combinatie met een zwarte en vettige binnenkant van de uitlaat aan dat er iets niet goed is met het motorblok. Witte of grijze gassen in combinatie met groen op het motorblok, kunnen duiden op een lek in het koelsysteem.

Waar op letten tijdens de proefrit

Vooral tijdens de proefrit kan je mankementen aan de auto ontdekken. Zo kunnen er geluiden zijn die er niet horen te zijn als je over hobbels en drempels rijdt en door de bochten gaat. Dit soort geluiden kunnen slijtage betekenen. Ook de koppeling kan vreemde geluiden maken, dat is geen goed teken. Moet de koppeling heel ver opkomen, dan is de koppeling waarschijnlijk versleten. Kijk tijdens en voor het rijden goed naar het dashboard. Dat is een belangrijk instrument, want hierop kan je vele statussen van de auto in de gaten houden. De informatie die wordt gegeven moet wel kloppen of kunnen worden aangetoond, kijk dus of de lampjes, de ruitenwissers en dergelijke werken. Kijk naar de toerenteller en probeer alle versnellingen om te ontdekken of de auto niet hapert bij sommige toerentallen.

Nachtje over slapen, overschrijven en verzekeren

Weet je na het rijden van de proefrit niet zeker of je de auto wilt kopen, maak dan ook nog geen overhaaste beslissing. En ook als je helemaal in de wolken bent van de wagen is het verstandig om toch nog even een nachtje te slapen voordat je een keuze maakt over de aankoop. Het kan verstandig zijn om dit vooraf al aan te geven bij de verkoper, zodat hier meteen duidelijkheid over is. Koop je de auto bij een tweede bezoek, dan valt er van alles te regelen. Zo moet je voordat je de weg opgaat al een autoverzekering hebben – voor een tweedehands auto is vaak geen volledige omniumverzekering nodig (welke verzekering wel, dat hangt onder andere af van de dagwaarde van de auto en de financiële situatie). Nog voor het afsluiten van een autoverzekering moet je de auto op jouw naam hebben gezet (overschrijven).