BMW 2 Gran Coupé, de logische stap…

BMW 2 Gran Coupé, de logische stap…

Waarom logisch? Omdat de komst van een compacte BMW vierdeurs niet kon uitblijven gezien het grote succes van de Mercedes CLA, een berlineversie van de A-Klasse. Net als die modellen is de 2 Reeks Gran Coupé voor- of vierwielaangedreven…

BMW

BMW, waarvan het acroniem staat voor Beierse Motorfabrieken, is een Duitse autofabrikant, opgericht in 1916 door twee luchtvaartingenieurs: Karl Friedrich en Gustav Otto. Vandaag de dag staat het merk wereldwijd bekend om zijn top-of-the-range sportwagen- en motormodellen.

BMW's begin: van schroef tot stuurwiel

In 1916 besloten Karl Friedrich en Gustav Otto om hun twee bedrijven, die gespecialiseerd waren in het ontwerpen van vliegtuigmotoren, te fuseren. BMW's lot leek voorbestemd, maar het einde van de oorlog en het Verdrag van Versailles zouden de plannen van de twee luchtvaartingenieurs danig in de war brengen. Omwille van beperkingen op de luchtvaart, moet BMW noodgedwongen andere paden bewandelen.

Max Friz, een medewerker van de twee mannen, stelt vervolgens voor om het bedrijf te oriënteren op tweewielers. Hij was gepassioneerd door motorfietsen en snelheid en ontwierp verschillende modellen die het merk al snel beroemd maakten.

Op basis van dit succes besloot BMW om auto's te gaan ontwerpen. Er worden verschillende prototypes gebouwd, maar er worden geen concrete projecten ontwikkeld. Het merk heeft noch de middelen noch de kennis om dat te doen. Om deze tekortkomingen te compenseren, trakteert BMW zichzelf op een modelwagenlicentie van het merk Dixi. Het bedrijf is niet erg winstgevend, maar zo heeft de fabrikant wel de nodige middelen om zijn eigen voertuigen te ontwerpen.

In 1935 introduceerde BMW officieel zijn eerste sportwagen. De 315.1 Sport bereikt 120 km/u dankzij de 1,5-liter V6-motor met 3 carburatoren. Drie jaar later heeft BMW geschiedenis geschreven met zijn 328, die een recordsnelheid van 150 km/u kan bereiken.

BMW stort in, bouwt opnieuw op en ontwikkelt

Na de Tweede Wereldoorlog verkeerde BMW in een kritieke situatie. De fabrieken werden ontmanteld en het gereedschap in beslag genomen. Bovendien waren de geallieerden tegen de hervatting van de autoproductie.

In 1951 verwelkomde BMW een nieuwe manager en bankier: Hanns Gewening. Hij financiert verschillende projecten voor luxe auto’s die echter niet zo succesvol bleken als verwacht. BMW staat op het punt failliet te gaan en gaat opnieuw over tot de aankoop van een commerciële licentie. De BMW Isetta verkocht meer dan 100.000 exemplaren en redde het bedrijf.

In 1960 nam het merk, sterker door zijn eerder gemaakte fouten, een nieuwe positie in zijn sector in met meer betaalbare en populaire voertuigen. Het is het begin van het "Die Newe Klasse"-tijdperk, de nieuwe klasse. In 1961 presenteerde het merk de BMW 1500 op het autosalon van Frankfurt. Dit commerciële succes wordt op de voet gevolgd door de BMW 1600 en daarna de BMW 1700. Als bewijs van zijn goede financiële gezondheid, kocht BMW in 1966 Glass terug.

Vanaf de jaren zeventig neemt de autoproductie van het bedrijf een hoge vlucht en bedraagt de output meer dan 100.000 exemplaren per jaar. Het was in die periode dat BMW besloot de beroemde Motorsport-afdeling op te richten, waaruit vele mythische sportwagens, waaronder de Turbo BMW uit 2002, zouden ontstaan.

Tussen de jaren zeventig en tachtig bevestigde het merk zijn imago als fabrikant van sport- en hoogwaardige voertuigen. De commerciële successen van de E24-coupé en de eerste BMW 7 Serie Sedan zijn hierbij van bijzonder belang.

Tegenwoordig is het merk een van de meest innovatieve autofabrikanten op de markt. Op technologisch, mechanisch of zelfs ecologisch gebied is het propellermerk een van de absolute referenties.