M5

Article image

SCOOP: een superkrachtige BMW M5 in de maak?

Zijn de BMW-ingenieurs een nóg krachtigere M5 aan het ontwikkelen? Een M5 Competition of M5 CS bijvoorbeeld? Deze foto’s voeden zulke geruchten alvast…

Article image

BMW M5 van AC Schnitzer: Sneller dan een 911 Turbo S! (+VIDEO)

Tuningspecialist AC Schnitzer is gespecialiseerd in producten van de BMW groep en de laatste oefening is er eentje op basis van de jongste M5. De ingenieurs hebben duidelijk geen half werk geleverd, want deze M5 is voortaan sneller dan een Porsche 911 Turbo S!

Article image

BMW M5 opgevoerd tot 625 pk

BMW lanceert de BMW M5 Competition waarbij het vermogen van de V8-motor werd opgetrokken van 600 naar 625 pk. Deze nieuwe versie stuurt ook een stuk scherper want bepaalde afstellingen werden bedacht voor gebruik op de Nordschleife van de Nürburgring.

Article image

TEST BMW M550d Touring: Beter dan een M5?

Wie een supersnelle break zoekt, hoeft niet per se bij Audi of Mercedes te winkelen. Akkoord, bij BMW bestaat er geen break in M-versie maar de 5-reeks Touring is er wel als M550d xDrive. Net geen échte M dus, maar daarom minder aanlokkelijk?

Article image

TEST BMW M5 xDrive: De grens verlegd

De BMW M5 is voor de eerste keer in zijn carrière een vierwielaandrijver en krijgt hierdoor automatisch het xDrive-label opgespeld. Of dat geen afbreuk doet aan het karakter van deze berline met supersportwagenprestaties? Niet bepaald, en daar is een goede reden voor…

Article image

BMW M550i van AC Schnitzer is stoerder dan M5

De BMW M550i is normaal gezien een vrij discrete verschijning, hoewel hij over dezelfde V8-motor als de M5 beschikt. Deze versie die tuner AC Schnitzer heeft gebouwd oogt veel minder bescheiden.

Article image

Alpina stelt BMW M5 break voor

BMW weigert om een breakversie van de M5 te lanceren, Alpina doet dit wel in de vorm van de B5 Bi-Turbo, waarvan de V8 ruim 600 pk levert. Deze touring haalt een topsnelheid tot 320 km/u en wordt zo de snelste break ter wereld.

Article image

BMW M5: vierdeurscabriolet?

En als BMW nu eens een cabrioversie met vier deuren zou afleiden van zijn M5? Dat is extreem onwaarschijnlijk, maar toch heeft een tekenaar op papier gezet hoe zo’n model eruit zou kunnen zien. En hij is daarbij niet over één nacht ijs gegaan.

Article image

BMW M5 wordt Safety Car in Moto GP

De nieuwe Safety Car in de Moto GP wordt een BMW M5. Deze grondig aangepaste BMW M5 vervangt de M2 Safety Car vanaf de laatste Grote Prijs van dit seizoen, in Valencia.

Article image

De nieuwe BMW M5 eindelijk onthuld (+VIDEO)

Na een maandenlange campagne trekt BMW eindelijk officieel het doek van de nieuwe M5. Deze blikvanger kan rekenen op een 600 pk sterke V8 biturbo en een variabele transmissie.

Article image

TEST BMW M550i xDrive: sneller weg dan een M5

Wie op dit ogenblik een nieuwe M5 wil kopen, zal nog even geduld moeten oefenen. De laatste generatie, nog gebaseerd op de vorige 5-reeks, werd op pensioen gestuurd en zijn opvolger wordt pas deze maand officieel voorgesteld. Maar niet getreurd: de nieuwe M550i xDrive kan je wel al kopen en die berline is alvast sneller dan de M5 die uit de catalogus is verdwenen… Hoeveel sneller, vraag je jezelf nu wellicht af. Wel, de M550i xDrive haspelt het sprintje van 0 tot 100 km/u in 4 seconden af en doet dat dus bijna een halve tel sneller dan de laatstverkochte M5. Een fors verschil, ondanks het feit dat die M5 meer pk's uit hetzelfde motorblok puurt. De topsnelheid van de M5 zonder begrenzing ligt weliswaar hoger (308 km/u in plaats van 250 km/u) maar daar ligt zo goed als niemand wakker van. Hoe het komt dat de M550i toch sneller uit de voeten is dan de uitgezwaaide M5 met meer spierballen? Dat heeft hij vooral aan zijn standaard meegeleverde vierwielaandrijving te danken. Alleen is het bij de M550i zo dat hij weliswaar zeer snel optrekt maar dat helemaal niet op een woeste manier doet. Vergelijken we hem met pakweg de – achterwielaangedreven – Lexus GS F, die over 15 pk extra beschikt maar ook over 130 Nm trekkracht minder, constateren we dat de BMW een stuk sneller optrekt (0,6 s) maar dat op een veel beschaafdere manier doet. Zijn 4.4 liter V8-biturbo blijft meer op de achtergrond dan de atmosferische 5-liter uit de GS F en er komt ook minder kippenvel bij kijken. Jammer of niet? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt… De M550i is een redelijk onopvallende verschijning (ook binnenin) en het feit dat je hem enkel met variabele xDrive-vierwielaandrijving bestellen, zegt ook al iets over zijn karakter. De nadruk ligt immers vooral op comfort en niet zozeer op plezier. Daarvoor is zijn besturing te afstandelijk en de rij-ervaring te generisch. Te perfect? Misschien. In ieder geval is dit een wagen die de rol van zijn chauffeur minimaliseert. Maar laat je ook niet te veel verleiden om de optionele 'autopiloot' het meeste werk te laten doen. Dat systeem staat nog lang niet op punt en slaagt er nog te vaak in om witte lijnen op het wegdek niet op te merken. Voor achterliggers lijkt het dan of je met je smartphone bezig bent of bijna in slaap dommelt. Timide V8 Dit is een logge en zware vierdeurs die, hoewel hij licht stuurt, die eigenschappen amper kan verhullen. Wat er nog over te vertellen valt? Dat ik de M550i net als een veel minder krachtige Vijf heb ervaren, met als enige verschil dat hij rapper optrekt, niet heviger. Voor passagiers die niet naar de snelheidsmeter turen, verandert er dus weinig. Maar snel rijden betekent natuulijk ook veel verbruiken: 14 l/100 km is geen uitzondering voor wie graag het rechter pedaal graag wat dieper induwt. Toch een lichtpuntje: er is een groot verschil tussen de comfort- en de sportstand en dit ook op auditief vlak. Al mocht de V8 in 'sport' gerust nog wat luider roffelen… Conclusie De nieuwe M550i is de ideale auto voor wie sneller wil zijn dan de rest, zonder daarvoor ook maar een beetje aan comfort in te boeten. Maar spannend? Niet echt. En ook heel erg prijzig… 

Article image

Nieuwe BMW M5 onthuld in Need for Speed Payback (+VIDEO)

Dankzij een affiche naar aanleiding van de presentatie van het spel Need for Speed Payback, dat in de herfst wordt verwacht, hebben we een eerste niet gecamoufleerde glimp van de BMW M5 opgevangen. Een fout in het communicatieplan van BMW? Welneen.

Article image

BMW M5 schakelt over van achterwiel- naar vierwielaandrijving (+VIDEO)

In afwachting van de officiële presentatie, bevestigt BMW dat de nieuwe generatie M5 wordt uitgerust met vierwielaandrijving. De MxDrive-aandrijving geeft de bestuurder evenwel de keuze om al het vermogen naar de vier wielen of enkel naar de achteras te sturen. Zo kan men kiezen voor een leuke driftpartij of voor optimale efficiëntie!

Article image

BMW M550d: zescilinder met 4 turbo’s

BMW heeft de jongste generatie voorgesteld van de M550d. Deze extreem krachtige berline is erin geslaagd om nog 19 pk te vinden in vergelijking met zijn voorganger door een vierde turbo toe te voegen.

Article image

BMW M550i: steeds dichter bij de M5

In afwachting van de komst van de nieuwe M5, levert BMW alle details van de krachtigste versie van de huidige 5 Reeks: de M550i xDrive. Dat model haspelt de sprint van 0 tot 100 km/u in 4 seconden af en is daarmee sneller dan de oude M5!