Waarom dit gekke karretje evenveel kost als een nieuwe BMW

Waarom dit gekke karretje evenveel kost als een nieuwe BMW

Deze gekke Italiaan werd voor het eerst aan het grote publiek getoond op het Autosalon van Turijn in 1966 en was ontworpen door Carlo Ferrari. Zijn naam is dan ook afgeleid van FERrari VEicoli Speciali (Ferrari Special Vehicles). Wat een Ferves Ranger tegenwoordig waard zou zijn? Ongeveer evenveel als een nieuwe BMW 3 Reeks…

Fiat 500

De derde generatie Cinquecento, gelanceerd op 4 juli 2007 ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van de Fiat Nuova 500, is een stijlvolle knipoog naar zijn voorouders en illustreert de evolutie van de Turijnse fabrikant op de automarkt sinds de naoorlogse periode en de industriële renaissance van Italië in de jaren ’50.

1936: Il Topolino

De Nuova uit 1957 was echter niet het eerste model van Fiat 500. Deze eer was voor de Fiat 500 uit 1936, bijgenaamd Topolino ("de muis", maar ook de Italiaanse naam voor Mickey Mouse). Het model moest voldoen aan het beperkte budget van de consument, een economisch model dat later gevolgd zal worden door de VW Beetle en de Citroën 2CV. De ingenieurs waren het echter oneens over de strategie die moest worden toegepast om aan deze beperking te voldoen. Sommigen gaven de voorkeur aan reeds gebruikte technologieën, terwijl anderen meer zagen in een transmissie met voorwielaandrijving. Het is uiteindelijk een model geïnspireerd op de Fiat Balilla dat gepresenteerd wordt op het Autosalon van Turijn en wordt aangeboden aan de Italiaanse en de buitenlandse markt onder de naam Simca 5.

1957: de Nuova

Na de Topolino bestudeert Giacosa het ontwerp van een nieuw model, geïnspireerd op de Fiat 600 en uitgerust met een luchtgekoelde 500 cc-motor. Deze eerste serie werd gepresenteerd in Turijn op 4 juli 1957, maar voldeed niet aan het verwachte succes omdat hij opzettelijk erg kaal was om te concurreren met scooters. Drie maanden later brengt Fiat de Nuova uit in Economic-versie, die het bestaande model overneemt, en in Normaal-versie, uitgerust met een motorisering en een krachtigere uitrusting. Het is de Normaal-versie die de A-versie wordt en die al snel als sportmodel op de markt wordt gebracht, de Fiat 500 B in coupé, de Fiat 500 C en de Fiat 500 Giardiniera. De Fiat 500 A wordt in 1960 vervangen door de 500 D, en later door de Fiat 500 F, gepresenteerd op het autosalon van Genève in 1965. Dit laatste model werd geprezen door critici en uitgebracht in een luxe versie, de Fiat 500 L. Van de tweede generatie van de Fiat 500 worden er bijna 4 miljoen exemplaren geproduceerd.

2007: De Nuova is terug

Het is onder de naam van de nieuwe Fiat 500 dat de fabrikant de erfgenaam van haar vlaggenschip model, 50 jaar later op een aangepast chassis van de Fiat Panda II lanceert. Fiat was verrast door de populariteit en verhoogt de productie van 70.000 naar 210.000 exemplaren per jaar. Er werden zelfs twee nieuwe productiesites geopend om aan de vraag van 2 miljoen exemplaren in 2017 te voldoen. Dit model wordt geproduceerd in twee benzineversies en één dieselversie, met een vermogen van maximaal 180 pk. Bovendien wordt ook het aantal exemplaren van de beperkte series met originele ontwerpen drastisch verhoogd.