Originele Mustang “Bullit” zou (minstens?) 583x meer waard zijn dan toen

Originele Mustang “Bullit” zou (minstens?) 583x meer waard zijn dan toen

De meer dan een halve eeuw oude actieprent “Bullit” nog nooit gezien? Daarin neemt de inmiddels ook alweer 39 jaar geleden overleden Hollywood-acteur Steve McQueen de hoofdrol voor zijn rekening, samen met een groene (ja, toch?) Ford Mustang Fastback GT390 uit 1968. Die Amerikaanse muscle car wordt binnenkort geveild en verwacht wordt dat de verkoper er minstens 583 keer meer voor zal vangen dan dat er in de jaren ’70 voor werd betaald…

Ford

De Ford Motor Company, opgericht in 1903 door de Amerikaanse industrieel Henry Ford in Dearborn, Michigan, werd al snel een referentie onder de multinationale autobedrijven. Hoewel deze autofabrikant sinds 1956 genoteerd is aan de New York Stock Exchange, is de Ford-familie altijd aan het roer gebleven; Bill Ford, de achterkleinzoon van de oprichter, is voorzitter van de Raad van Bestuur, terwijl Jim Hackett fungeert als CEO. Tegenwoordig is Ford de op een na grootste Amerikaanse fabrikant na General Motors en de vijfde grootste ter wereld, met Toyota, Volkswagen en Hyundai-Kia als koplopers.

In het begin van de 20e eeuw was Ford met de opening van de eerste mobiele productielijn in de fabriek in Dearborn een echte pionier op logistiek vlak. Deze organisatie van het werk aan een keten, die de mogelijke productievolumes vermenigvuldigt door elke werknemer een gespecialiseerde taak toe te wijzen, wordt vervolgens gekwalificeerd als "Fordisme" of "Taylorisme". Het wordt ook sterk geassocieerd met de bouw van het mythische Ford Model T, waarvan er vanaf 1908 gedurende bijna 20 jaar miljoenen exemplaren verkocht werden. Ford was een betekenisvolle multinational en speelde een sleutelrol in de civiele en militaire industrie van de Sovjet-Unie en vervolgens in die van Duitsland, zowel voor als tijdens de Tweede Wereldoorlog. De welvaart van de fabrikant in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, voortvloeiend uit het succes van modellen zoals de Ford Mustang, stelde hem in staat een fundamenteel onderzoekslaboratorium te financieren dat een doorbraak in supergeleiders zou maken. Ford stond toen, in 1956, al ver op het gebied van passagiersveiligheid met optionele veiligheidsgordels vooraan (en, zeer zeldzaam voor die tijd, ook achteraan). Vanaf 1957 behoorde ook een kinderslot op de portieren tot de mogelijkheden.

Na een mindere periode in het begin van de jaren 70, heeft het merk Ford zich in de jaren 80 opnieuw uitgevonden. Het biedt een groot aantal modellen te koop aan waarvan het moderne imago door de consument uitermate gewaardeerd wordt. Zo zijn er de Amerikaanse Ford Escort (de voorganger van de Ford Focus), de Ford Sierra en de Ford Fiesta. In de jaren 90 bereikte Ford de top, mede dankzij de lage benzinekosten, die de consumentenmarkt een impuls gaven. Ford verwierf vervolgens de Britse fabrikanten Jaguar en Land Rover en het Zweedse Volvo, alvorens deze opnieuw te verkopen na de crisis van 2008, toen Ford net geen faillissement aanvroeg. Jaguar en Land Rover werden overgenomen door de Indiase reus Tata Motors en Volvo Cars kwam in handen van het Chinese Geely.

In de afgelopen tien jaar heeft Ford zijn bedrijf geherstructureerd om zijn modellen aan te passen aan de vraag van de verschillende consumentenmarkten. Eerder probeerde het zijn merkimago wereldwijd te standaardiseren. Deze nieuwe strategie komt ook tot uiting in de antwoorden van Ford op de voorstellen van de concurrentie; soms in de richting van vrij eenvoudige, in massa geproduceerde modellen, soms in de richting van hightech prestigemodellen. Het huidige bestuur heeft de Ford Smart Mobility-divisie opgericht om carpoolingoplossingen voor werknemers te testen om de operationele kosten te drukken, maar ook om start-ups van zelfrijdende auto’s te financieren om de doorbraak van digitale giganten zoals Google in de Amerikaanse auto-industrie het hoofd te bieden.