Unieke Mercedes 600 meer waard dan nieuwe Ferrari

Unieke Mercedes 600 meer waard dan nieuwe Ferrari

Deze Mercedes 600 werd op vraag van zijn eigenaar door de Franse carrosseriebouwer Chapron onder handen genomen en is met andere woorden uniek. Bovendien werd hij nooit gerestaureerd.

Mercedes

Mercedes-Benz is een Duitse autofabrikant die zich voornamelijk op de luxemarkt richt. De voertuigen zijn zowel top-of-the-range als sportief. Het is echter een van de weinige fabrikanten van dit niveau die ook auto's in het generalistische segment aanbiedt.

Gottlieb Daimler en Karl Benz: twee motorliefhebbers

Het begint allemaal met twee mannen: Gottlieb Daimler en Karl Benz. Beide hebben een ingenieursdiploma en zijn al van jongs af aan geïnteresseerd in motoren. Op dat moment gaat het uiteraard over locomotieven, aangezien we ons in het begin van de jaren 1880 bevinden.

Nadat hij manager was geweest van Deutz, het bedrijf dat de viertaktmotor heeft uitgevonden die tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt wordt, besloot Gottlieb Daimler om samen met zijn vriend Wilhem Maybach met de productie van automotoren te beginnen. Na enkele jaren onderzoek presenteerden zij in 1898 hun eerste auto: het Phönix-model.

Karl Benz staat op het punt failliet te gaan, aangezien hij al zijn geld heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van een driewieler waarvan hij de presentatie blijft vertragen. De ingenieur is een perfectionist en zal veel verbeteringen aanbrengen voordat hij beslist om zijn werk aan de wereld te tonen.

Ondertussen ontmoette Gottlieb Daimler Emil Jellinek, een vermogende investeerder met een passie voor auto's. Deze won een race met een Phönix en bood aan om het volgende productieproject te financieren. Hij heeft slechts één voorwaarde: dat de naam van zijn 11-jarige oudste dochter op de grille van het voertuig verschijnt. Daimler en Maybach gingen akkoord en stelden in 1901 de eerste officiële Mercedes voor.

Tegelijkertijd besloot Karl Benz om zijn werk eindelijk aan het publiek te tonen. Met succes: hij verkocht meer dan 600 exemplaren van zijn driewieler en werd de grootste fabrikant ter wereld. Omwille van de toenemende concurrentie zal hij deze titel echter al snel verliezen.

Gefrustreerd verlaat Karl Benz zijn eigen bedrijf. Hij wordt vervangen door Hans Nibel die het bedrijf Benz op het nippertje zal redden.

Mercedes-Benz: de alliantie

Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog hebben de geallieerden een veto uitgesproken over alle productie die Duitsland kon herbewapenen. Bovendien neemt ook de inflatie toe. Het is in dit klimaat dat de twee bedrijfsleiders besluiten om hun krachten te bundelen.

Het bleek geen eenvoudige taak, maar op 1 juli 1926 werd een fusieovereenkomst tussen de twee bedrijven ondertekend. Om de identiteit van beide merken te behouden, behoudt het logo de Daimler-ster en de Benz V-vormige grille.

In slechts vier jaar tijd is Mercedes-Benz uitgegroeid tot een van de belangrijkste fabrikanten in de autosector.

Mercedes-Benz vandaag

Tegenwoordig is de Duitse fabrikant op vele vlakken een echte referentie. De zeer beroemde 300 SL zal vanaf 1954, het moment dat hij de carrera Panamericana in Mexico won, zijn plaats in de sportwereld bekrachtigen. Dit alles terwijl de S-Klasse al sinds 1951 zijn knowhow op de luxemarkt bevestigt.

Tegelijkertijd heeft de fabrikant herhaaldelijk zijn aanpassingsvermogen bewezen, met name bij de ontwikkeling van de G-Klasse, een onverwoestbaar terreinvoertuig dat begin jaren zestig een pioniersrol vervulde in een segment.

Natuurlijk zijn ook de innovatieve A-Klasse en de B-Klasse een vermelding waard, evenals de C-Klasse, die wereldwijd hoge toppen zal scheren. Mercedes-Benz is een prestigieus merk waarvan de vierwielige iconen de tand des tijds hebben doorstaan.