Peugeot e-2008 is 100% elektrisch

Peugeot e-2008 is 100% elektrisch

Peugeot onthulde zopas de nieuwe 2008 die eind 2019 op de markt zal komen. Deze compacte SUV oogt iets dynamischer, wat te danken is aan zijn gewijzigde proporties: het koetswerk werd 14 cm langer, 2 cm lager en kreeg een 6 cm langere wielbasis. En er is ook een 100% elektrische versie.

Peugeot

Peugeot is een Franse autofabrikant, opgericht in 1896 door Armand Peugeot. In het begin werd het familiebedrijf gekenmerkt door een zeer gediversifieerde knowhow, variërend van klokveren tot fietsen. Tegenwoordig produceert het leeuwenmerk naast bestelwagens en tweewielers vooral auto's.

Peugeot: een familie van ondernemers

De geschiedenis van Peugeot is voornamelijk een familieverhaal. De Peugeots zijn ondernemers in hart en nieren, voordat ze de wereld van de staalgieterij betreden. Ze maken zaagbladen, koffiemolens en horlogeveren voordat ze in 1886 beginnen met de productie van fietsen.

Maar het was de autofabricage die Armand Peugeot fascineerde. Vanaf 1891 besloot hij om het avontuur van de vierwielers aan te gaan en werd het de eerste fabrikant die een in serie geproduceerde auto op de markt bracht. Dit is de Peugeot type 3, met een vermogen van 8 pk en een snelheid van maximaal 15 km/u.

In 1896 richtte Armand Peugeot de "Société anonyme des automobiles Peugeot" op. Parallel hieraan ontwikkelt ook "Fils Peugeot Frères", opgericht door Armand Peugeot's neefjes, auto's. Om interne concurrentie te vermijden, werden de twee bedrijven in 1910 gefuseerd onder de naam "Société Anonyme des Automobiles et Cycles Peugeot".

Twee oorlogen en een nieuwe concurrent: Peugeot tekent verzet aan

In 1912 werd de beroemde site van Sochaux opgericht, die tot op de dag van vandaag nog steeds in gebruik is. Voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog bouwde Peugeot meer dan tienduizend auto's, wat de helft was van de totale Franse productie.

Aan het einde van de oorlog onttroonde een nieuwe concurrent, Citroën, de twee reuzen van de Franse autoproductie. Peugeot kreeg harde klappen en werd gedwongen om de productie van zijn vrachtwagens te staken. Ondanks de crisis van de jaren 30, zal het succes van zijn 201 de Franse autofabrikant echter in staat stellen om zijn bekendheid op de markt te verstevigen.

In de loop van dit decennium lanceerde de fabrikant verschillende succesvolle modellen, met name dankzij de toepassing van meer aerodynamische lijnen, in een "Streamline Modern"-stijl, die destijds zeer populair waren. In 1939 had Peugeot een marktaandeel van 25% in Frankrijk en is het de op een na grootste autofabrikant, voor Renault.

Zoals bij veel Franse bedrijven heeft de Tweede Wereldoorlog de fabricage van de autofabrikant aanzienlijk vertraagd. Een enorme 90% van de productie is zelfs bestemd voor de Duitsers. Tot 1955 was het bedrijf genoodzaakt om met de 203 een "single-model"-beleid te voeren.

Tijd voor succes

In 1970 werd Peugeot met meer dan 500.000 geproduceerde exemplaren de op een na grootste Franse autofabrikant. In 1974 kocht Peugeot Citroën om zo de groep PSA-Peugeot Citroën te vormen.

Vanaf de jaren 2000 kende de groep mede dankzij de 206 een langdurige periode van groot commercieel succes. Ook de 307 zal een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van het project, want beide voertuigen zijn de best verkochte in Europa. In 2006 introduceerde Peugeot de opvolger van de 206: de 207. Dit model wordt het best verkochte voertuig in Frankrijk en zelfs in Europa.

In juni 2008 verliet de 50 miljoenste Peugeot de productielijnen van Sochaux. In 2012 vierde deze site een eeuw van exploitatie en is het anno 2019 de oudste nog actieve autofabriek ter wereld.