Peugeot 508 SW

De Peugeot 508 SW is de breakversie van de gelijknamige berline. Beide voertuigen hebben een sportief uiterlijk die de markt van de gezinswagens een extra boost geeft. Het leeuwenmerk is duidelijk van plan om zijn Duitse en Zweedse concurrenten uit te dagen, waarvan de breaks op het einde van hun Latijn zijn.

De Peugeot 508 SW: een eerste brave versie

De twee Peugeot 508 modellen, die in 2011 naast de berlineversie op de markt werden gebracht, vielen op door hun elegante en klassieke eigenschappen. In die tijd besloot Peugeot om het spel vooral onder de motorkap op een originele manier te spelen.

Beide modellen waren uitgerust met de milieuvriendelijke Hybrid4-technologie, waardoor een verbruik van minder dan 4 l/100 km mogelijk was. Naast een elektrische innovatie is de Peugeot 508 SW een traditionele break zonder al te veel franjes. Het koffervolume en de wielbasis zijn geoptimaliseerd en de cabine is eenvoudig en functioneel. Het comfort aan boord is zorgvuldig bestudeerd, het ontwerp van de stoelen ondersteunt de rug van de bestuurder en de afwerking is van goede kwaliteit.

Maar het gebrek aan technologie en rijhulpmiddelen verhindert dat deze modellen de uiterst geavanceerde Duitse berlines, zoals de Passat, inhalen. De eerste versie van de 508 SW is een traditionele gezinswagen die niet beschikt over de laatste technische snufjes. Voor meer originaliteit moet men wachten op de tweede generatie, die zeven jaar later aan de wereld wordt voorgesteld.

De Peugeot 508 SW II: de break die zich doet gelden.

Voor de tweede generatie van de 508 start Peugeot een schone lei en wordt er radicaal gebroken met de vorige versie. Het Franse automerk onthult nu een vierdeurs coupé berline en een slanke break.

De 508 SW heeft hetzelfde uiterlijk als de berline: een prachtige zwevende grille, een state-of-the-art LED-signatuur en zelfs klauwvormige verticale dagrijlichten zijn aanwezig. Aan de achterzijde valt de break mooi op met zijn horizontale glanzende zwarte band. Het lijkt erop dat Peugeot het gehad heeft met allround modellen.

De nieuwe Peugeot 508 SW is lager, korter maar breder. Deze nieuwe afmetingen zijn duidelijk gebruikt voor een meer atletische look, met een wielbasis die stagneert op 2.790 mm. Het koffervolume bereikt echter 1.780 liter, wat meer is dan de oude versie. Bovendien krijgt het passagierscompartiment de opbergvakken waar het zo naar snakte.

Onder de kap is de Peugeot 508 SW uitgerust met PureTech-technologieën voor benzine en BlueHDi voor diesel. Het thermische aanbod is voornamelijk diesel, maar voor de liefhebbers van sportieve afwerkingen is de 508 SW GT uitgerust met een 1,6 PureTech 225 pk.

Op het vlak van technologie wordt de nieuwe break verwend met een 10'' touchscreen en binnenin is eindelijk de Peugeot i-cockpit ondergebracht, wat de ergonomie van het dashboard fel verbetert. De Peugeot 508 SW wordt opgewaardeerd en beschikt bijvoorbeeld over Night Vision-technologie, waarmee obstakels 's nachts gedetecteerd worden met infraroodcamera's.

De nieuwe Peugeot 508 SW distantieert zich van de traditionele breaks, waardoor het leeuwenmerk in staat zal zijn om zijn Duitse rivalen uit te dagen.