5 Volkswagens die onze harten sneller doen slaan

5 Volkswagens die onze harten sneller doen slaan

Opgericht door Ferdinand Porsche, produceert Volkswagen al sinds 1937 automodellen. Sommige daarvan waren bedoeld “voor het volk”, voor anderen werd op een heel specifiek doelpubliek gemikt. Bij deze onze 5 favoriete VW’s ooit!

Volkswagen Beetle

De Volkswagen, vandaag de dag bekend als de Beetle of Kever, was de eerste auto van de gelijknamige Duitse fabrikant. Hoewel hij reeds in 1938 het levenslicht zag, werd hij pas na de Tweede Wereldoorlog aan het publiek voorgesteld. Tot 2003 zullen wereldwijd meer dan 21 miljoen exemplaren verkocht worden.

De auto van de mensen

In 1930 droomde Ferdinand Porsche, industrieel uitvinder en machinebouwer, ervan om een auto te ontwerpen die voor iedereen toegankelijk was. Enkele jaren later sprak Adolf Hitler dezelfde droom uit.

De recent aan de macht gekomen bondskanselier moest het imago van de Duitse auto-industrie herstellen en zo de macht van het land bevestigen. Om dit te doen, moest hij de auto democratiseren, en zo ontmoetten de twee mannen elkaar in 1934. Een paar maanden later kondigde Hitler zijn voornemen aan om de auto van de mensen te bouwen, letterlijk "Volkswagen", en dit in samenwerking met het bedrijf Porsche.

De specificaties van de Volkswagen zijn veeleisend. Hitler eist een voertuig dat krachtig en toch zuinig is. De eerste auto van Wolfsburg moet 100 km/u kunnen halen, met een 1.0 motor met een brandstofverbruik van niet meer dan 5 liter per 100 km/u. De Volkswagen mag niet meer wegen dan 600 kg en het dak moet bijzonder sterk zijn om de strenge Duitse winters te doorstaan.

De Volkswagen bekoort meer dan 300.000 Duitsers die al hun spaargeld in het project investeren. Geconfronteerd met de nakende massaproductie, ging Porsche op zoek naar specialisten in het genre en bezocht men de productielijnen van de beroemde Amerikaanse fabrikant Ford.

Van KdF Wagen tot de Beetle

De Volkswagen werd op 26 mei 1938 officieel onthuld onder de naam KdF Wagen. De oorlog zal de productie echter snel onderbreken. De beroemde fabriek in Wolfsburg, uitgerust met de beste Amerikaanse productiefaciliteiten, wordt namelijk voor militaire doeleinden opgeëist.

Na de oorlog werd de fabriek in Wolfsburg zo goed als volledig verwoest. Pas in 1946 opende het onder de Britse bezetting opnieuw zijn deuren. Ivan Hirst wordt gestuurd als onderdeel van een programma om beschadigde productielijnen weer op te starten. Toen hij twee verlaten exemplaren van de KdF Wagen tegenkwam, besloot hij de productie van de Kever te hervatten. Dit zou tot 1949 onder zijn toezicht blijven.

Datzelfde jaar, meer dan 10 jaar na zijn officiële presentatie, werd de Volkswagen Beetle eindelijk op de markt gebracht. Eerst aan de Duitsers, daarna in heel Europa en uiteindelijk zelfs aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.

Van kever tot golf I

De kleine stadsauto was een onmiddellijk succes, vooral in de Verenigde Staten, waar de economie net een gunstige periode was ingegaan. De miljoenste Beetle werd in augustus 1955 geproduceerd. Hij legt zo’n 4000 km af door Duitsland alvorens in het Volkswagenmuseum in Wolfsburg een onderkomen te vinden.

Al meer dan 30 jaar ondergaat de Kever enkele vermogenswisselingen, waarbij deze stijgt van 30 pk naar 50 pk. Hij behoudt echter zijn karakteristieke lijnen die hem meerdere bijnamen hebben opgeleverd: Beetle, Kever en Coccinelle.

In de jaren zeventig werd de Beetle, ondanks zijn populariteit, gedegradeerd naar de oude categorie. De Golf I, die vanaf 1974 geproduceerd werd, oversteeg de allereerste Volkswagen.

De Beetle ging in 1978 op Duitse bodem met pensioen en maakte plaats voor de toekomstige bestseller van Wolfsburg. De productie ervan zal echter tot 2003 in Mexico worden voortgezet.