TOP 10 automerken die het meest verkopen aan Belgische bedrijven

TOP 10 automerken die het meest verkopen aan Belgische bedrijven

De Belgische fleetmarkt doet het nog steeds goed. Dit zijn vandaag de 10 neest verkochte automerken op de bedrijfswagenmarkt.

Volvo

Volvo is een Zweeds automerk, opgericht in 1927 onder leiding van SKF, een toonaangevende fabrikant van mechanische lagers. De naam "Volvo", wat in het Latijn "ik rij" betekent, verschijnt in 1915 voor het eerst op een kogellager.

Tegenwoordig staat het merk wereldwijd bekend om zijn voertuigen, met name op het gebied van veiligheid. Volvo is ook een van 's werelds grootste fabrikanten van vrachtwagens, bussen en bouwmachines.

Volvo: de eerste Scandinavische autofabrikant

In 1920 wilde Assar Gabrielsson, een leidinggevende bij SKF, de kennis van het bedrijf op het gebied van de automobielindustrie diversifiëren. Zijn doel: Zweden een nationale autofabrikant geven. Hij is van plan een fabriek te openen die SKF van mechanische lagers zou voorzien.

Hij ontmoette Gustaf Larsson, een ingenieur en ontwerper. Samen zullen de twee mannen plannen smeden voor de eerste Volvo, genaamd "Jakob". Een tiental prototypes werden geproduceerd voordat de serieproductie in 1927 van start ging. De Jakob is een burgerlijke auto van goede kwaliteit en zal direct een succes zijn bij de consument. In 1929 produceert Volvo zijn eerste vrachtwagens, en in 1931 keerde het bedrijf zijn eerste dividenden uit aan zijn aandeelhouders.

Om de steeds scherpere concurrentie het hoofd te bieden, concentreerde Volvo zich in de daaropvolgende jaren op passieve veiligheid en werd deze autofabrikant al snel een referentie op dit gebied. In 1959 werden de voertuigen uitgerust met de driepuntsgordel, een wereldprimeur.

Volvo: van Ford tot Geely

Het Zweedse merk, waarvan het mannelijke logo reeds vanaf het begin gebruikt werd, verwierf al snel naam in de sector. En vooral in de Verenigde Staten, waar de voertuigen gewaardeerd worden om hun betrouwbaarheid en robuustheid.

In 1999 kocht de Amerikaanse autoreus Ford de Scandinavische fabrikant. Deze financiële operatie zal gekenmerkt worden door een intensivering van onderzoek en ontwikkeling. Een investering die zich een paar jaar later zal terugbetalen, vooral met de XC90 in 2004, de eerste SUV van het merk. Het commerciële succes zal wereldwijd zijn en de verkoopcijfers overtreffen zelfs die van de drie grootste Duitse autobedrijven.

In 2010, toen de hypotheekcrisis in de Verenigde Staten woedde, verkocht Ford Volvo aan de Chinese gigant Geely. Met deze overname kiest het Zweedse merk voor een volledig nieuwe bedrijfsstrategie en richt het zijn pijlen op het luxe segment.

De S90 is hier een perfect voorbeeld van. De berline ruilt de robuuste en Scandinavische lijnen in voor meer Latijnse en sportieve rondingen. Dit met behoud van een zekere Scandinavische charme, vooral met het uiterlijk van Volvo's nieuwe visuele handtekening: koplampen waarvan de vorm doet denken aan de hamer van Thor.

In 2018 groeide het bedrijf met12,7% en verkocht het wereldwijd meer dan 600.000 voertuigen. Bijna 90 jaar na de oprichting is het Scandinavische merk uitgegroeid tot een referentie op het gebied van veiligheid en zijn alle ogen gericht op de nieuwste modellen, die de leiders in het topsegment de nodige kopzorgen baren.