Recordverkoop voor Volvo

Recordverkoop voor Volvo

Volvo geeft aan dat het in 2017 een recordverkoop optekende, goed voor een stijging met 7% vergeleken met 2016. In totaal gaat het om 571.577 voertuigen en deze vooruitgang was op alle markten voelbaar.

Volvo XC60

De XC60 werd voor het eerst geïntroduceerd in 2008. In 2017 werd hij vernieuwd voor de tweede generatie. Volgens de Zweedse fabrikant is dit model dé middelgrote SUV met een Scandinavisch karakter bij uitstek.

Het klopt dat dit offroad voertuig niemand minder is dan het kleine broertje van de XC90, de beroemde bestseller van het merk. Uit de verkoopcijfers blijkt dat zijn genen hem geen windeieren leggen: de verkoop van de XC60 is hoger dan die van de Audi Q5.

De XC60: het succes van een innovatieve compacte SUV

De eerste jaargang van de XC60 wordt sinds 2008 in België, in de Gentse fabriek, gemaakt. Hij is het kleine broertje van de XC90, maar zijn lijnen doen ook denken aan die van de compacte berline C30.

De XC60 neemt zijn brede heupen, boemerangvormige lampen en verticale grille over, en van de XC90 ontleent hij het platform en het massieve uiterlijk. Onder de motorkap biedt het Zweedse merk 5 cilinders voor de dieselversie en 6 cilinders voor de benzineversie. Het beschikbare vermogen kent een bescheiden verhoging, tot 215 pk voor diesel en 285 pk voor benzine.

In 2013 krijgt de XC60 een lichte restyling. Het doel van dit project is de modernisering van de SUV, die moet opboksen tegen een steeds sterkere concurrentie. Hij is uitgerust met verschillende multimedia gadgets, waaronder een 7-inch touchscreen en internetverbinding. Ook het interieur wordt een pak moderner, mede dankzij een digitale evolutie.

De topprioriteit van Volvo is en blijft echter veiligheid. Het merk beseft dit maar al te goed en om een topverkoop te garanderen, aarzelt het niet om zijn SUV uit te rusten met alle mogelijke rijhulpmiddelen. Het IntelliSafe-systeem detecteert voetgangers, dode hoeken en verkeersborden en helpt bij alle manoeuvres met talrijke radars rondom het voertuig.

Zoals verwacht zal deze verbetering zijn vruchten afwerpen en van de XC60 een van de best verkochte modellen van het merk maken. Na zes jaar, in 2014, zijn er al meer dan 500.000 exemplaren verkocht.

De nieuwste XC60 staat in de top van de verkoop

In 2017 introduceert de Zweedse fabrikant de tweede generatie van zijn succesvolle SUV. Dit is negen jaar na de lancering van de eerste XC60, op het moment dat er meer dan een miljoen exemplaren verkocht zijn.

De nieuwe compacte SUV is helemaal terug met een bijzonder sterke uitstraling. Naast enkele extra centimeters, wordt deze generatie ook uitgerust met de nieuwe visuele identiteit, grille, logo en koplampen, die doen denken aan de hamer van Thor.

Onder de motorkap besloot de fabrikant het aanbod te beperken tot 4 cilinders. Dit gaat echter niet ten koste van het vermogen, dat nog steeds 407 pk bedraagt. In combinatie met de Power Plus-technologie bewijst de XC60 dat hij goed presteert. Bovendien versnelt hij in 7,2 seconden van 9 naar 100 km/u.

Zoals gebruikelijk bij Volvo, is ook deze meest recente generatie voorzien van een hele reeks uiterst geavanceerde rijhulpsystemen.

Het lijdt geen twijfel dat de nieuwste XC60 niet hoeft onder te doen voor zijn prestigieuze Duitse concullega’s. In 2018 werd hij zelfs bekroond tot auto van het jaar!