Moto

TEST Honda CMX 500 Rebel: terug naar eind jaren ’80

Japanse cruisers waren eind jaren '80 hot stuff. Vandaag de dag kan je je het misschien moeilijk voorstellen, maar motoren à la Yamaha Virago of Suzuki Savage gingen als zoete broodjes over de toonbank en werden warm onthaald door zowel opstappers als gevorderde motards. Zo was er ook de Honda Rebel die in twee uitvoeringen – 450cc en 250cc – rijders uitnodigde om een potje te gaan cruisen. Maar de tijd van nekmatjes, fluo trainingspakken en carburators is inmiddels lang voorbij en wie vandaag de dag spreekt over ‘cruisers’, denkt vooral aan dikke verchroomde Amerikaanse bakken met een V-twin. Onterecht, althans zo denk ik erover, want Kawasaki liet twee jaar terug met de Vulcan S zien dat ook kleine cruisers fun kunnen bieden. Honda trekt die lijn vlotjes door met een compleet vernieuwde CMX 500 Rebel. Anti-RebelWe hebben zo’n dertig jaar moeten wachten op een opvolger voor de Rebel, en nu hij er is, is alles anders. Enfin, alles behalve de naamstelling die me nog steeds kan doen glimlachen. De CMX 500 is ongeveer even rebels als een speelse puppy, maar hem afbreken op basis van zijn naam is te gemakkelijk. Zeker omdat deze cruiser er volgens mij in slaagt om de aandacht te trekken van een jong publiek dat compleet avers is van alles wat ruikt naar leren broeken, gepatchte jassen met franjes of verlebberde tattoeages.

Arno Jaspers | Gepubliceerd op 19 okt. 2017 | Leestijd: 11 min

“De Rebel moet het bovenal hebben van zijn design, al snap je dat volgens mij pas als je hem een keer in het echt ziet.”

Of je deze motorfietsen bij ons veel zal zien, moet de tijd uitwijzen, al ben ik ervan overtuigd dat dit een succesnummer gaat worden in de States. En dat is niet enkel te danken aan het lage zadel, de comfortabele zithouding, een betaalbaar prijskaartje of het gevoel van ‘thuiskomen’ op een Honda. Nee, de Rebel moet het bovenal hebben van zijn design, al snap je dat volgens mij pas als je hem een keer in het echt ziet. Op foto is de Rebel wel erg braafjes en karakterloos, al ontdekte ik op de perspresentatie in Barcelona dat Honda’s nieuwste meer pit heeft dan je zou denken.

Minimalisme
Schoonheid is een subjectief gegeven, al keurt mijn innerlijke Jani Kazaltzis deze brommer goed. En dat is anno 2017 toch heel wat voor een cruiser. De Rebel blinkt uit dankzij een minimalistische stijl met een snufje retro en vooral eenvoudige, strakke lijnen. Kon H-D me al bekoren met hun matzwarte Dark Customs, dan doet Honda in mijn ogen nog een stukje beter. We zien nog steeds een fel aflopende tank en een tractorzitje, al krijgt het geheel dankzij het donkere kleurenspel en de wat scherpere vormen een moderne look. Chapeau. Of toch zeker voor de versies met een donkere, matte tank. De motor met het Honda-rode tankje krijgt al snel een hoog Playmobil-gehalte en dat mag niet de bedoeling zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Zo cool en modern als de Rebel eruit ziet, zo relaxt en comfortabel is het in het zadel. Vooral de positie van de voetsteunen – niet te ver naar voren, eerder recht onder je knieën – is erg aangenaam en ook het stuur ligt goed in de hand. Wat mij betreft mocht het zadel nog iets zachter gepolsterd zijn voor langere ritten, al blijkt er geen enkel probleem tijdes een ritje van 100-en-een-beetje kilometers rondom Barça. Geen enkele van de grotere rijders klaagt over een verkrampte zithouding, en dan weet je dat de ontwerpers het niet slecht gedaan hebben voor een motor met een zadel dat slechts op 690mm hoogte boven de grond hangt.

Juist genoeg is niets te veel
Het comfortabele gevoel wordt alleen maar bijgestaan door de gebruiksvriendelijke 471cc tweecilinder die we reeds kennen uit de CB500-reeks. Een erg lineaire vermogenscurve, zacht koppelingshendel, trefzekere versnellingsbak en zo’n 47 paardjes zijn ideaal om de Rebel vlot van zijn plek te doen komen en zorgeloos van A naar B te cruisen. Met een rijklaar gewicht van 190kg is de Rebel dus net zoals zijn voorvader een allemans- (en vrouws-) vriend. De enkele Nissin-schijf in het voorwiel zal voor gevorderderde rijders met haast misschien een tikkeltje tekort schieten, al volstaat de rem voor mij ruim om tegen MaxxTempo door het Spaanse heuvelland te knallen. Niet in het minst omdat de achterrem veel doseerbare remkracht biedt en het ABS-systeem bijna onmerkbaar een opvangnet vormt voor remfoutjes.

Net zoals de rest van de motor is het dashboard minimalistisch met een louter een ronde digitale teller. Hierop lezen we de snelheid, tijd en dubbele tripmeter af en gezien de kleine 11,2l-tank, is de benzinemeter geen overbodige luxe. Met het oog op beginners had een toerenteller en versnellingsindicator ook wel gemogen, nu moet je dus op je gehoor en gevoel afgaan.

“De voetsteunen schrapen af en toe, maar de combinatie van de dikke ballonbandjes en zachte vering verteert een hoog tempo eerder probleemloos.”

Cruisen én knallen
Eens we wat bochtig asfalt voor de wielen krijgen, zou je verwachten dat de Rebel snel aan de limieten van zijn grondspeling, de remmen en het stuurgedrag zou zitten, al valt dat uitermate goed mee. De voetsteunen schrapen af en toe, maar de combinatie van de dikke ballonbandjes en zachte vering verteert een hoog tempo eerder probleemloos. De Rebel stuurt verrassend vlot en naar cruisernormen haarscherp. Om maar te zeggen: de rijders die uit zijn op een gezellig bobbertje kunnen zich geen stabieler sturende motor wensen. Daarbij komt nog dat de stuuruitslag erg ruim is en dat de voorkant ook eerder licht aanvoelt. Niet onbelangrijk als je toch even in die krappe parkeerplaats voor de bar wil manoeuvreren.

We rijden amper op de snelweg, al is het hier dat een van de weinige puntjes van kritiek op de Rebel naar boven komen. Aan zo’n 120km/u voel je namelijk wel wat trillingen door het zadel komen. Tijdens de testrit kan ik het door de vingers zien – mede dankzij de tonnen fun die de Rebel biedt op de bochtigere stukken – al vermoed ik dat dit op de snelwegen en rechttoe-rechtaan B-wegen in de Benelux misschien wel vervelend kan zijn.

De Afrekening
Hoewel cruisers, en dan zeker kleine cruisers niet meteen het meest populaire segment in Europa zijn, heeft Honda’s CMX 500 Rebel alles in huis om te zorgen voor een revival. Dit is niet alleen maar een motor voor kort afgezaagde mensen, maar een topstapper pur sang. Voor de prijs van 6.334 euro in België en 7.358 euro in Nederland haal je een stijlvol motortje in huis waarmee je zowel zorgeloos naar je favoriete café rijdt, dan wel op vakantie richting de Alpen vertrekt. Bovendien biedt Honda een spotgoedkoop alternatief voor de Bobbers van de zelfbenoemde premium-merken, waardoor je lekker veel budget overhoudt om de de Rebel te customizen.

Dashboard
Voor omstaanders lijkt het op een enkele tellerklok, al is dit weldegelijk een volledig digitale unit. Je krijgt alle basisinfo: snelheidsmeter, twee tripmeters, klokje een benzinemeter en goed afleesbare controlelampjes. Spijtig genoeg ontbreekt het aan een toerenteller of versnellingsindicator. De stuurknoppen zijn groot en gebruiksvriendelijk, waardoor de cockpit van de CMX 500 erg eenvoudig maar praktisch is.

Motorblok
De vloeistofgekoelde paralletwin met vier kleppen per cilinder en balansas is inmiddels een vaste waarde in het Honda gamma dankzij de CB500-reeks. Voor de Rebel werd dit blok licht hertuned om meer koppel te bieden in lage toeren. Het vermogen is beperkt, al hoort daar ook een zuinig verbruik bij. In het verleden behaalden we al 4l/100km of minder, wat toch mooi meegenomen is voor een budgetcruiser als de Rebel.

Zithouding
De Rebel wil meesurfen op de bobber-hype en daarom krijgen we een tractorzitje met een slank duozadel dat je makkelijk kan verwijderen met het boordgereedschap. De zithouding is redelijk neutraal, al mocht het zadel voor ons alvast iets beter gepolsterd worden. Vooral de redelijk sportieve positie van de voetsteunen – naar cruisernomen! – valt in de smaak.

Technische fiche
Honda CMX 500 Rebel

Motor: 471cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin

Max. vermogen: 
47,6 pk/8.500 o.p.m

Max. koppel:
 43 Nm/6.000 o.p.m

Transmissie:
 zesbak, ketting

Frame:
 diamantframe uit stalen buis

Voorvering:
 41 mm conventionele SHOWA voorvork, niet regelbaar, veerweg n.b

Achtervering: 
Pro-Link monoshock, regelbare veervoorspanning, veerweg n.b

Voorrem:
 320 mm schijf met 2zuigerremklauwen, ABS

Achterrem:
 240 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS

Banden voor/achter: 
130/90-16 / 150/80-16

Rijklaargewicht:
 190 kg

Zithoogte:
 690 mm

Tankinhoud:
            11,2 l

Kleuren: 
Graphite Black, Matte Armored Silver Metallic, Millennium Red

Prijs België: 
€ 6.334,00

Prijs Nederland: 
€ 7.358,00

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon