Voorruit beschadigd: Vervangen of herstellen?

In België zijn putten in de weg schering en inslag, en ook de winterschade is alom zichtbaar. Welke gevolgen heeft dat voor je voorruit? Die herhaaldelijke averij vormt op haar beurt kleine projectielen die de voorruit van je wagen kunnen beschadigen.

Is dit het geval, dan wacht je beter niet om de ruit te herstellen of indien nodig te vervangen. Wij bezochten een Touring Glass reparatiecentrum en zagen hoe een beschadigde voorruit wordt vervangen.

De voorruit, een essentieel onderdeel van je veiligheid

Een voorruit heeft als doel je te beschermen tegen slecht weer en vooral, tegen voorwerpen die tegen de ruit aanbotsen. Het is dus een essentieel onderdeel van je veiligheid, en ook van je comfort. De modernste voorruiten zijn multifunctioneel. Er kunnen ook verschillende sensoren, radars en camera’s ingebouwd zijn. Maar de voorruit is evenzeer een fundamentele bouwsteen voor een stevige auto en dus een essentieel onderdeel om je bij ongevallen te beschermen.

Bij schade moet je dus zo snel mogelijk ingrijpen en een beroep doen op een professional. Je veiligheid hangt daarvan af!

Een barst repareren? Ja maar ...

Een voorruit herstellen kost zeker minder dan een vervanging, het is tot vijf keer goedkoper! Een reparatie kan ook veel sneller en eenvoudiger worden uitgevoerd. Als je immers verzekerd bent tegen ‘glasbreuk’, hoef je niets te doen en niets te betalen. Touring Glass zorgt voor alles.

Aan de reparatie zijn wel enkele voorwaarden verbonden:

  • De inslag mag niet groter zijn dan een muntstuk van 2 euro.
  • De inslag moet meer dan 6 cm verwijderd zijn van de rand van de voorruit.
  • De inslag mag niet in het gezichtsveld van de bestuurder liggen.

Hoe herstelt een technicus je voorruit?

  • Onze specialist maakt het oppervlak eerst volledig schoon.
  • Een vacuümpomp zuigt alle lucht en vocht uit de scheur.
  • De inslag wordt zorgvuldig opgevuld met krasbestendige hars.
  • Om het verhardingsproces van de vloeibare hars te versnellen, plaatst de specialist een hoogtechnologische uv-lamp boven de inslag.
  • Daarna verwijdert hij de overtollige hars en polijst hij het oppervlak opnieuw glad en krasvrij.
  • De perfect natuurlijke lichtbreking zorgt ervoor dat je straks niets meer van de reparatie merkt als je door de voorruit kijkt. Zo kun je met een perfect zicht weer de weg op.

Vervangen: snel en doeltreffend

Wij hebben een afspraak met Joël, een van de glasspecialisten bij Touring Glas. Hij zit al vijftien jaar in het vak. Hij kent alle kneepjes en maakt er een erezaak van om altijd een perfecte service te leveren, of dat nu in een centrum of bij de klant op afspraak is, dat doet er niet toe.

Lees hier hoe een voorruit in twaalf stappen wordt vervangen:

1. Nazicht. Joël begint met na te gaan of de nieuwe voorruit van A tot Z overeenstemt met de beschadigde ruit. Je moet op heel wat punten letten en bovendien is er bij de nieuwe technologie geen ruimte voor afwijkingen.

2. De nieuwe voorruit wordt schoongemaakt en ontvet. Alle etiketten, vetvlekken en dergelijke worden verwijderd

3. De cabine, de zetels en het dashboard worden afgedekt om beschadiging door stukjes glas te voorkomen. De ruitenwissers en plastic bescherming onderaan de voorruit worden weggenomen.  

4. Wegsnijden van de afdichting. Met behulp van een fijne staaldraad die hij tussen het plaatwerk en de ruitenwisser schuift, snijdt Joël de oude afdichting weg. 

5. Weghalen van de beschadigde voorruit

6. Het plaatwerk wordt volledig schoongemaakt en de oude afdichting wordt verwijderd.

7. Aanbrengen van een vloeibare primer waardoor de afdichting, het plaatwerk en de nieuwe voorruit beter blijven vastzitten.

8. Plaatsen van de nieuwe afdichting op de voorruit.

9. Monteren van de nieuwe voorruit met twee medewerkers voor een perfecte plaatsing.

10. Drogen: de afdichting die de voorruit aan het koetswerk vasthecht, moet 30 minuten drogen.

11. Alle ramen worden schoongemaakt, accessoires worden opnieuw gemonteerd.

12. De medewerker controleert de ijking van de verschillende sensoren/camera’s aan de hand van een computer en een ijkingstabel voor elk merk.  

En de andere ramen van de auto?

Wanneer de achterruit of zijruiten van je wagen schade hebben opgelopen, moet je die vervangen. In tegenstelling tot je voorruit zijn ze gemaakt van gehard glas. Bij beschadiging zal het glas niet barsten, maar in honderden stompe stukjes breken. Net als bij de vervanging van een voorruit kiest Touring Glass uitsluitend voor zij- en achterruiten van originele kwaliteit. Deze plaatsen we uiterst secuur, zodat ook de bijbehorende elektronica – denk aan schuifsystemen en verwarmingselementen – perfect blijft functioneren.

Conclusie

Je ziet, een voorruit herstellen of vervangen is niet zo simpel als het lijkt. Deze klus moet worden uitgevoerd door een professional die zich permanent bijschoolt en over het juiste gereedschap beschikt. Vragen of twijfels? Of maak je graag een afspraak? Neem gerust contact op met de premium Touring Glass service!

Less ook :