Ontdek alles over dit merk

Ford Mondeo

De berline van de wereld

De Ford Mondeo, onderdeel van het gezinsauto-assortiment, werd voor het eerst gelanceerd in 1993. Dit model dankt zijn naam aan de wens van het merk om een "mondiale auto" te produceren. Zijn doel is om het bestaande aanbod van Ford in de verschillende markten te consolideren. In Europa vervangt hij de Ford Sierra, in Azië de Ford Telstar en in Noord-Amerika de Ford Tempo en zijn tweelingbroer de Mercury Topaz.

Het bijzondere aan dit model is het mechanische platform CDW27, ontworpen in samenwerking met Mazda, dat wereldwijd zal worden toegepast. De kosten van dit ontwerp, geschat op 6 miljard dollar, zijn op dat moment astronomisch, maar zou uiteindelijk 25% moeten besparen in vergelijking met de kosten van het ontwerpen van volledig gescheiden modellen tussen Europa en Noord-Amerika. De productie en promotie van de Mondeo blijft zich wel aanpassen aan de verschillende consumentenmarkten: in Noord-Amerika zal hij verkocht worden onder de namen Ford Contour en Mercury Mystique. De in 1996 gelanceerde Ford Mondeo II, die meer een herontworpen Mondeo I dan een volwaardige tweede generatie is, wordt vervolgens aangepast tot een driedeurs-versie met achterklep genaamd Mercury Cougar. Deze wordt zelf geëxporteerd onder de naam Ford Cougar. Het Ford CDW27-platform blijft relevant voor de Mondeo III van 2000 en dit tot 2006, wanneer de nieuwe Ford Mondeo IV overschakelt op het Ford EUCD-platform.

De Mondeo I en II zullen een succesvolle carrière hebben in de autosport, met name in Groot-Brittannië. Ford won de BTCC Cup Manufacturers' Ranking in 2000 met een hattrick van Alain Menu, Anthony Reid en Rickard Rydell, maar ging het jaar daarop met pensioen omdat de organisatie ervoor koos om goedkopere maar langzamere auto's te bevoordelen in zijn regels. Deze racewagens, die toen te koop waren, zijn nu populair bij verzamelaars en bij rally's met stockwagens, omdat de oude Ford Mondeo’s relatief goedkoop zijn, hun carrosserie stootvast is en hun Zetec-motor gemakkelijk aangepast kan worden.

De Ford Mondeo IV werd in 2006 op het autosalon van Parijs gepresenteerd en nog voor het einde van het jaar gelanceerd. Vervolgens is het mechanische EUCD-platform, ontwikkeld door Ford in samenwerking met Volvo, overgenomen. Dit platform is te vinden op de nieuwe Galaxy en de S-Max en op de Volvo S80 II, die destijds in Europa zijn ontwikkeld, maar niet op bijvoorbeeld de Ford Fusion of de Mazda Atenza. Hij heeft een brede waaier aan inline vier-cilinder motoren, variërend van 110 tot 220 pk in benzine en vergelijkbare vermogens in diesel, en handmatige of automatische versnellingsbakken. In China heet deze wagen Ford Zhisheng.

De Mondeo V, die in 2012 op de Detroit Motor Show aan de wereld werd voorgesteld, kwam na de sluiting van Ford Genk in 2013, waar de vorige Mondeo’s geassembleerd werden, pas later op de Europese markt. Hij zal uiteindelijk in Valencia geproduceerd worden om vanaf oktober 2014 gecommercialiseerd te worden. De Mondeo krijgt in Amerika, het Midden-Oosten en Zuid-Korea de naam Ford Fusion. Deze naam verwijst naar een apart model, gereserveerd voor de Amerikaanse markt, waarmee Mondeo fuseert wanneer het overgaat op het Ford CD4-platform. Dit fusiemodel krijgt in 2017 een restyling, terwijl de Mondeo dezelfde look behoudt. Dit zorgt voor, tot nu toe ontkende, geruchten dat Ford zijn Mondeo van de Europese markt zou willen halen.

Galerij

Ontdek al de actualiteit

Laatste nieuws Ford Mondeo

Vind vandaag nog uw auto

Ford Mondeo nieuwe auto's te koop op Gocar.be

Vind vandaag nog uw auto

Ford Mondeo Tweedehands te koop op Gocar.be

Aanbevolen professionals

Lijst met dealers Ford Mondeo

Onze partners