Description Mercedes G-Klasse

Videos

De G-Klasse is de mythische avonturier van het Duitse automerk met de ster: hij sluipt langs de SUV's zoals een leeuw in de buurt van enkele kittens. Dit indrukwekkende beest werd bijna 40 jaar geleden ontworpen voor militair gebruik: robuust en onverwoestbaar waren toen de sleutelwoorden.

Maar het lot zal deze terreinwagen ook in handen van consumenten brengen die zich offroad, op de snelweg en zelfs in stedelijke gebieden zullen vermaken. Ondanks enkele bijdragen op het gebied van luxe en comfort, heeft de G-Klasse vandaag de dag nog niets van zijn bestialiteit verloren.

De eerste G-Klasse: een afgebroken militair project

In 1970 bezat de Sjah van Iran 25% van de aandelen van Daimler-Benz en had hij een offroad voertuig nodig voor zijn leger. Het is dan ook niet meer dan normaal dat hij het gebrek aan ervaring van het Duitse automerk in het veld negeert en vraagt om de toekomstige G-Klasse te idealiseren.

De fabrikant is echter niet compleet zonder verhaal, aangezien hij meer dan 20 jaar ervaring heeft in vierwielaandrijving, waarmee zijn lichte vrachtwagen, de Unimog, is uitgerust. Om aan de door de Sjah opgelegde specificaties te voldoen, werkt de fabrikant samen met een Oostenrijks bedrijf, Steyr-Puch, dat het later zal overnemen. Het G-Klasse-project werd officieel gelanceerd in 1971.

Het zal niet lang duren vooraleer de twee bedrijven zullen besluiten om zich ook op particulieren te richten. Een studie van Mercedes-Benz voorspelt namelijk een opkomst van 4x4's, vergelijkbaar met de Land Rover, die in 1970 werd gelanceerd.

Begin februari 1979 presenteerde Mercedes-Benz zijn kubusvormige en onverwoestbare terreinwagen aan de pers. Twee weken later kreeg het automerk met de ster echter een koude douche: de Sjah werd afgezet en zo ging ook de bestelling voor zo’n 20.000 bestelde exemplaren in rook op.

Hoewel de productie reeds was begonnen, vormde dit niet echt een groot probleem. Verschillende landen waren geïnteresseerd en de G-Klasse vond uiteindelijk een koper in de legers van Argentinië, Canada, Zwitserland en de Verenigde Staten.

De G-Klasse: de terreinwagen van de meest extravagante bourgeoisie

Niet alleen de militaire wereld, maar ook particulieren zijn verleid door de kubische vormen van de G-Klasse.

Het model is herkenbaar aan zijn ontwerp, dat in 40 jaar tijd nauwelijks is geëvolueerd. Toch is de G-Klasse uitgerust met verschillende technologische snufjes. Ondanks zijn massieve en robuuste uiterlijk, is deze indrukwekkende 4x4 gemakkelijk te parkeren met behulp van verschillende panoramische camera’s, blijft hij op zijn rijbaan dankzij de actieve assistent voor het opsporen van hindernissen en detecteert hij zelfs vermoeidheid.

De G-Klasse is binnenin net zo luxueus als een berline, en veel comfortabeler dan een SUV. Tijdens de laatste restyling is hij ook helemaal digitaal gegaan.

Onder de motorkap was de G-Klasse AMG Edition met zijn enorme 630 pk V12 het toppunt van extravagantie. Vandaag de dag is de 4x4 echter iets soberder en uitgerust met een bescheiden 4-liter V8-motor van ongeveer 585 pk, waardoor dit beest in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan optrekken.

Meer lezen