Ontdek alles over dit merk

Opel

De Duitse fabrikant Opel werd in 1862 door Adam Opel opgericht in de stad Rüsselsheim-am-Main, bij Frankfurt. Oorspronkelijk vervaardigde hij naaimachines, stapte in 1886 over op fietsen (hij werd een van de eerste fabrikanten van "hoge bi’s"), voordat hij in 1899 autofabrikant werd. Opel ging naar de beurs in 1929, toen de Amerikaanse groep General Motors een meerderheidsaandeelhouder van 80% werd. Vanaf 1931 werd het merk Opel het exclusieve eigendom van de GM-groep, en dit tot 2017, toen GM Opel en zustermerk Vauxhall aan de groep PSA Peugeot-Citroën verkocht.

Toen Opel in de jaren 30 van de vorige eeuw door de Duitse regering genationaliseerd werd, werd de economische relatie van Opel met GM in feite verbroken. Zelfs na het einde van de oorlog blijft de situatie complex. In 1948 werd de Brandenburgse fabriek in de Sovjetzone volledig ontmanteld en naar de Oeral getransporteerd; de economische context in Duitsland bleef vrij ongunstig voor investeringen, zodat de financiële adviseur van GM terughoudend was om Opel Rüsselsheim, gelegen in de Amerikaanse zone, over te nemen. GM besloot om zijn dochteronderneming betalingsfaciliteiten aan te bieden, waarbij het er in de eerste plaats om ging niet meer kapitaal te riskeren dan nodig was. Tijdens de jaren van het "economische wonder" werd Opel opnieuw winstgevend, overschaduwde zijn zustermerk Vauxhall in de jaren 70 en 80 en werd zelfs het meest winstgevende merk op de markt in de jaren 90, wat het mogelijk maakte om de verliezen van de andere merken van de GM-groep in dezelfde periode te compenseren.

De grote verscheidenheid aan modellen die onder het merk Opel geproduceerd worden, weerspiegelt deze verschillende koerswijzigingen. Het eerste automodel, de System Lutzmann, werd in 1899 geproduceerd na de samenwerking tussen de Opel-zonen en Friedrich Lutzmann, een slotenmaker aan het hof van Dessau, die zich had omgeschoold tot auto-ontwerper. Omdat dit model niet het verwachte succes had, deed Opel een beroep op de Franse fabrikant Darracq om onder het merk Opel-Darracq te produceren. Dit waren Opel carrosserieën op Darracq-chassis, aangedreven door 2-cilinder motoren. Het eerste volledig door Opel ontworpen model, de Opel 4/8 PS, werd in 1909 gelanceerd. Deze is beter bekend als de "Doktorwagen" vanwege zijn succes bij Duitse artsen, die zijn robuustheid en betrouwbaarheid op nog grotendeels onverharde wegen waarderen. Opel werd genationaliseerd in de jaren 30 van de vorige eeuw, maar werd pas laat getroffen door de oorlogseconomie. Hierdoor bleef de fabrikant lange tijd in staat om voor civiel gebruik te produceren. Zo is er de Opel Olympia (1935), een groot seriemodel met een eendelig chassis, het eerste in zijn soort na de Citroën Traction Avant, de Opel Admiral (1937) en de Opel Kapitän (1938), met een 2,5 L-zescilinder-motor, volledig stalen carrosserie, onafhankelijke voorwielophanging, hydraulische dempers en waterverwarming met elektrische ventilator.

Na de herinvestering van GM in zijn Opel-dochteronderneming in 1948 en het ontbreken van het nodige gereedschap om zijn vlaggenschipmodel, de Kadett, te produceren, vindt de fabrikant zichzelf opnieuw uit in een middenklassepositie, tussen Volkswagen aan de ene kant en BMW aan de andere kant. Een positionering waar zowel Opel als GM aan gewend zijn en waar zowel de fabrikant als het moederbedrijf zeer succesvol zijn. Zozeer zelfs, dat Opel zich in de jaren 70 van de vorige eeuw onderscheidde van Vauxhall als de meest dynamische van de twee Europese eigendommen van GM; Vauxhall was een hit in het Verenigd Koninkrijk, maar had moeite om elders door te breken. GM besloot toen, net als Ford, om zijn Britse en Duitse dochterondernemingen te herstructureren. Zo zal bijna het gehele Vauxhall-assortiment vervangen worden door Opel's, met uitzondering van de Bedford CF, ontworpen door Vauxhall en verkocht onder het merk Opel op het Europese continent. Na een periode van grote welvaart in de jaren 90 zullen de jaren 2000 complexer worden: na de crisis van 2008 is GM van plan om 55% van Opel te verkopen aan het Canadese Magna, een overeenkomst die nooit getekend zal worden. In 2010 zag Opel zich genoodzaakt om zijn Antwerpse fabriek te sluiten en vervolgens, in 2014, zijn fabriek in Bochum. Opel wordt vanaf 2012 een belangrijk onderdeel van de GM-PSA-alliantie, en dit tot de volledige overname van Opel/Vauxhall door PSA in 2017.

Galerij

Ontdek al de actualiteit

Laatste nieuws Opel

Vind vandaag nog uw auto

Opel nieuwe auto's te koop op Gocar.be

Vind vandaag nog uw auto

Opel Tweedehands te koop op Gocar.be

Aanbevolen professionals

Lijst met dealers Opel

Prijs nieuwe Opel met opties en standaarduitrusting

ADAM

Opel

ADAM

Vanaf € 18.995

AMPERA

Opel

AMPERA

Vanaf € 41.450

ASTRA

Opel

ASTRA

Vanaf € 26.000

Onze partners