Description Opel Astra

Videos

Als we het willen hebben over de Opel Astra, die in 1991 gelanceerd werd en sindsdien een groot deel van de wereldwijde verkoop van de fabrikant uitmaakt, moeten we ongeveer tien jaar in het verleden duiken, naar zijn voorganger, de Opel Kadett. De Kadett was een van de vlaggenschipmodellen van het merk Opel, dat van 1962 tot 1991 op de markt gebracht werd, tot het moment dat hij vervangen werd door de Opel Astra. In de jaren 70 en 80 besloot het GM-concern (eigenaar van zowel Opel als het Britse zusterbedrijf Vauxhall) om het productassortiment van zijn dochterondernemingen in Europa te standaardiseren. Als gevolg hiervan zullen bijna alle door Vauxhall ontworpen modellen vervangen worden door Opel exemplaren. In het Verenigd Koninkrijk zullen zij echter nog steeds onder de merknaam Vauxhall verkocht worden om een zekere merkgetrouwheid van de Britse consumenten ten opzichte van lokale fabrikanten (of althans als zodanig beschouwd) te weerspiegelen.

Om een al te Duitse klinkende naamgeving te vermijden (de Opel Karl zal dezelfde behandeling ondergaan), zal Opel zijn Kadett in eerste instantie onder de merknaam Vauxhall Astra verkopen. Dit geldt zowel voor de Opel Kadett D (1979) als de Kadett E (1984). Wanneer GM verder gaat en besluit om een gemeenschappelijke naamgeving op te leggen aan al zijn dochterondernemingen (Opel, Vauxhall, maar ook Chevrolet, Buick of Holden, afhankelijk van de markt), zal Opel de naam Astra gebruiken voor zijn nieuwe generatie Kadett. De Opel Kadett E werd in 1991 opgevolgd door de Opel Astra F. De door Opel gekozen naamgeving versterkt zo de nauwe band tussen deze twee modellen.

De Astra F zal verkrijgbaar zijn in een drie- of vijfdeurs uitvoering met achterklep, berline of break (de Astra Caravan). Om een cabriolet versie te produceren zal de fabrikant in Italië zelfs een beroep doen op de gerenommeerde ontwerper Bertone. Toen Opel in 1998 de productie van de Astra F in Duitsland stopzette, werd deze in Polen voortgezet. Deze versie zal tot 2002 in Oost-Europa en Turkije op de markt gebracht worden onder de naam Opel Astra Classic. Het meest gewilde model van deze generatie was de Opel Astra GSi, een 3-deurs model aangedreven door een 2.0 L I4 16V 151 pk-benzinemotor. Deze werd in 1995 omgedoopt tot Opel Astra SPORT. Voortbouwend op het succes van dit model lanceert Opel in 1998 de Astra G, in 2004 de Astra H, in 2009 de Astra J (om verwarring met de Romeinse figuur I te voorkomen) en in 2015 de Opel Astra K.

Dit laatste model wordt in september 2015 gepresenteerd op de Frankfurt Motor Show. Het is een kleiner model, maar volgens Opel ruimer en 200 kg lichter dan zijn voorganger, de Astra J. Hiervoor heeft Opel de architectuur van de auto volledig opnieuw ontworpen, met de nadruk op een compact ontwerp en lichtgewicht materialen voor elk onderdeel. Hij is verkrijgbaar in 1,0 L 3-cilinder, 1,4 L 4-cilinder benzinemotoren en 1,6 L-dieselmotoren, met een 5- of 6-versnellingsbak. Op de 1,0 L-turbomotor is de Astra K uitgerust met een nieuwe halfautomatische EasyTronic 3.0-transmissie met 5 versnellingen. Het Start/Stop-systeem is als optie verkrijgbaar voor alle motorisaties, en standaard op turbomotoren.

Meer lezen