Description Peugeot 508

Videos

De Peugeot 508 is de nieuwste high-end berline van het leeuwenmerk. Het volgt de 407 en de Peugeot 607 op. Deze laatste was 10 jaar lang het meest luxueuze voertuig van Peugeot. Met de 508 wil Peugeot concurreren met zijn Duitse tegenhangers, de Audi A5 en de Volkswagen Arteon.

De Peugeot 508, een hybride onder de berlines

De Peugeot 508, die in 2010 op het autosalon van Parijs werd voorgesteld, zal vanaf 2011 te koop zijn. De high-end berline onderscheidt zich door de Hybrid4-technologie die wordt gebruikt in zijn 163 pk 2.0 HDi-dieselmotor, aangevuld met een 37 pk elektrische motor en een vierwielaangedreven transmissie. Het milieuvriendelijke systeem maakt het bovendien ook mogelijk om kracht en zuinigheid te combineren met een gemiddeld verbruik van ongeveer 3,8 l/100 km. Deze nieuwe technologie werd in 2010 gepresenteerd op de Geneva International Motor Show met het “5 by Peugeot Hybrid4 Concept”.

Wat de andere motorisaties betreft, richt het aanbod zich op diesel, een Europese favoriet. De Peugeot 508 is uitgerust met vijf verschillende dieselmotoren in vergelijking met slechts drie benzinemotoren. Qua vermogen biedt de GT-versie van de berline tot 204 pk in diesel en 200 pk in benzine. In dit geval stijgt het brandstofverbruik tot bijna 7 l/100 km.

In 2014 zal de Peugeot 508 een lichte restyling ondergaan, met name de grille en de verhoogde mistlampen. Na meer dan een half miljoen verkochte exemplaren, zal de berline een volledig nieuw ontwerp krijgen voor de tweede generatie die in 2018 van start gaat.

De Peugeot 508 II: een gewaagde coupé berline

Met een D-segment dat door de consument wordt genegeerd, had Peugeot geen andere optie dan zich te onderscheiden door de verregaande restyling van zijn high-end berline. Zonder de behouden naam en het logo van de leeuw zou het bovendien moeilijk zijn om de connectie te maken. Peugeot laat immers definitief de traditionele 4-deurs carrosserie van de eerste versie achter zich en kiest voor een meer dynamische lijn in de vorm van een 5-deurs coupé.

Hierdoor is de Peugeot 508 II compacter en 8 centimeter korter. Hij is wel 3 cm breder en 6 cm lager. Het uiterlijk is sportiever en de daklijn bevestigt het nieuwe karakter van de 508.

Binnenin weerspiegelt het interieur van de high-end berline één en al stijl, met name dankzij de installatie van de beroemde i-cockpit, waarmee alle nieuwe voertuigen van Peugeot tegenwoordig zijn uitgerust. Hierdoor krijgt ook de Peugeot 508 II een klein stuurwiel en een groot digitaal scherm.

Onder de motorkap zet de Peugeot 508 zijn innovatieve roeping voort. Na de Hybrid4-technologie is deze nu uitgerust met de nieuwe BlueHDi-dieselmotor. De Hybrid4-versie is niet langer beperkt tot het dieselaanbod, maar is nu ook verkrijgbaar in een 1,6 PureTech 180 pk-benzinemotor. Net zoals zijn voorganger is de nieuwe 508 uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische achtversnellingsbak.

In een tijd waarin de toekomst van de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat in gevaar komt door dalende verkoopcijfers, lanceert Peugeot een verfrissende en innovatieve berline in een markt die door SUV's wordt overgenomen.

Meer lezen