Renault

Beschrijving Renault

Videos

Renault is een Frans bedrijf dat meer dan 120 jaar geleden in Billancourt is opgericht door een jonge liefhebber van mechaniek en zijn twee broers. Tegenwoordig is het een van de grootste autofabrikanten ter wereld.

Van de kar tot de FT17-machinegeweertank

Louis Renault is een jonge autodidact die gepassioneerd is door de grote innovaties van zijn eeuw, waaronder mechanica en elektriciteit. Zo bouwde Louis in 1898, toen hij nog maar 20 jaar oud was, zijn eerste vierwielige kar, uitgerust met een motor die ¾ pk levert. Deze is in staat om een helling van 13% over te steken.

Van deze karren werden er prompt 12 besteld. Dit markeert het commerciële begin van het avontuur van Renault Frères, dat in 1899 werd opgericht door Marcel, Fernand en Louis Renault.

In 1902 introduceert Louis de eerste Renault-motor: een 4-cilindermotor uitgerust met de eerste turbolader uit de geschiedenis. De automarkt blijft echter beperkt tot luxewagens en Louis realiseerde zich al snel dat diversificatie een absolute noodzaak was.

Zo is de fabrikant begonnen met de productie van taxi’s voor de wereldsteden Parijs, Londen en New York. Deze evolutie is het begin van de wetenschappelijke organisatie van werk en massaproductie.

In 1914 brak de Eerste Wereldoorlog uit en werden meer dan 500 Renault-taxi's gevorderd. In 1917 werd de legendarische FT17-machinegeweertank gebruikt om de vijandelijke linies binnen te dringen. Na de oorlog kreeg Louis Renault van de geallieerden de hoogste onderscheidingen en werd hij de eerste particuliere industrieel in Frankrijk.

Economische crisis, samenwerking en nationalisatie

In 1929 zinkt de wereld in een diepe economische crisis waardoor loonsverlagingen en personeelsinkrimpingen verschillende periodes van stakingen inluiden. Renault was het toneel van verschillende crises, vooral in 1968, die de geschiedenis van de Franse sociale beweging kenmerkten.

In 1939 breekt de Tweede Wereldoorlog uit en Louis neemt niet deel aan de verschillende verzetsoperaties. Aan het einde van de oorlog werd hij opgesloten in de gevangenis van Fresnes, waar hij nog voor zijn proces stierf in 1944. Hij laat een imperium achter dat meer dan 900.000 voertuigen op de weg heeft geplaatst. Aansluitend wordt Renault genationaliseerd, waarbij Pierre Lefaucheux verantwoordelijk is voor de Régie Nationale des Usines Renault.

Tijdens zijn mandaat heeft Pierre Lafaucheux de Régie op de voorgrond geplaatst. De 4CV is succesvoller dan de beroemde VW-Kever en zijn opvolger, de Dauphine, zal wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren verkopen.

Van de privatisering tot nu

In 1996 werd Renault opnieuw geprivatiseerd. Enkele jaren later, in 1999, verwierf het diamantmerk het kapitaal van de Japanse autofabrikant Nissan. Vervolgens heeft Renault zijn internationale positie geconsolideerd met de overname van Samsung Motor en Dacia. Daarnaast heeft het in 2017 ook met Mitsubishi de krachten gebundeld.

Tegelijkertijd breidt de fabrikant in de jaren 2000 zijn aanbod uit met de komst van een aantal toonaangevende voertuigen, zoals de Mégane, de Laguna, de Clio, de Espace en de Kangoo.

In de loop der jaren zijn de voertuigen en het imago van Renault gemoderniseerd. Hoewel de Franse autofabrikant zijn leiderspositie op de markt voor kleine auto's behoudt, zijn verschillende van zijn modellen in volle ontwikkeling, wat niet onopgemerkt voorbijgaat.

Meer lezen