Autotests

TEST Audi RS Q8: Krachtig én wendbaar

Geschreven door Philippe Jacquemotte | 17 dec. 2019

De grote Q8 erft de mechaniek van de RS6 en wordt de krachtigste telg van de Q-reeks. Een gedurfd compromis tussen comfort, ruimte en sportiviteit!

Na de Porsche Cayenne Turbo en Lamborghini Urus lanceert de VW-groep alweer een grote SUV-sportcoupé met dezelfde motor. De Audi RS Q8 wordt dus aangedreven door dezelfde 4-liter twin-turbo V8, goed voor 600pk en 800Nm en voldoende om deze 2.315 kg wegende kolos van 0 naar 100 km/u te katapulteren in amper 3,8 seconden. Wil je de kaap van 200 km/u halen, ben je trouwens ook maar 14 (!) seconden onderweg. Bij 250 km/u is het gedaan met klimmen, behalve als je voor het optionele Dynamic-pakket hebt gekozen (topsnelheid: 305 km/u). Een spierbundel dus, maar ook een behendige baas. Het bewijs: de RS Q8 is momenteel de snelste SUV op de Nürburgring en haspelt het 21 km lange circuit af in 7’42”.

Katachtig uiterlijk

RS

Advertentie – lees hieronder verder

Met zijn brede banden, ultracomplexe chassis, enorme 23”-wielen en keramische remmen is de RS Q8 een plaatje. Het interieur ademt dezelfde gelikte sfeer, met een mix van leer en Alcantara, een voorbeeldige afwerking en hightech apparatuur. Deze Audi biedt acht verschillende rijmodi, te beginnen met Efficient, Comfort, Auto, All Road, Off Road en Dynamic, allen te bedienen met één enkele knop aan het stuur. Afhankelijk van de keuze worden de veren, de gasrespons, de besturing, de hoogte van de carrosserie en de koppelverdeling aangepast. Alle vier de wielen zijn trouwens aangedreven én gestuurd. De laatste twee rijmodi, RS1 en RS2, stellen je als bestuurder in staat om alle parameters naar eigen smaak voor te programmeren.

Baas van de baan

RS Q8

Zijn efficiëntie is formidabel, de acceleratie verbluffend en bovendien bijt de RS Q8 in het wegdek. Dankzij de gecontroleerde pneumatische vering wordt de massa-overdracht onder controle gehouden en rolbewegingen geminimaliseerd. Uitstekende capaciteiten natuurlijk, al moet je er aan de pomp wel diep voor in de buidel tasten. Gemengd verbruik? 15l/100km! Andere nadelen zijn de besturing (niet bepaald licht in de Sportmodus), terwijl de automatische bak met 8 versnellingen in de Comfort- of Efficiënte modus te langzaam reageert op plotselinge acceleratieverzoeken.

Conclusie

De RS Q8 is een combinatie van technologie en verfijning en een multitasker op de koop toe, want krijgt zowel de stempel van de comfortabele reiswagen als van de geduchte sportwagen. Of zijn prijskaartje van € 130.970 (BTWi) te rechtvaardigen valt, is een andere discussie.

Audi RS

De Audi RS Q8 in cijfers

Motor: V8 biturbo benzine, 3.996cc; 600 pk bij 6.000 tpm; 800Nm van 2.200 tot 4.500 tpm

Aandrijving: 4-wielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 5.012/1.998/1.998/1.694

Leeggewicht (kg): 2,315

Koffervolume (l): 605 – 1.755

Tankinhoud (l): 85

0-100 km/u (sec.) : 3,8

Prijs: € 130.970 (BTWi)

Vermogen: 600 pk

Topsnelheid: 250 km/u (305 km/u met Dynamic Pack)

Gemengd verbruik: 13,7 l/100km

CO2: 311 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be