Al voor de 21ste keer is Skoda de autopartner van de Ronde van Frankrijk. Dat betekent dat Tour-organisator A.S.O. kan beschikken over een hele vloot Skoda’s (en ook enkele andere modellen van de Volkswagen-groep) om de rittenkoers in goede banen te leiden. Er rijden zelfs meer Skoda’s (205) dan renners (176) mee in de Tour. Op het eerste gezicht is zo’n samenwerking niet uitzonderlijk, maar de oplettende kijker kan de komende weken twee nieuwe Skoda-modellen spotten.
Nieuwe elektrische Elroq
De eerste is de nieuwe Elroq, waarvan Skoda tijdens de Tour twee gecamoufleerde prototypes toont. Nog nooit gehoord van de Elroq? Normaal, want hij wordt pas deze herfst onthuld. Het is een nieuwe en volledig elektrische, compacte SUV met een lengte van ongeveer 4,50 m. Noem het gerust de elektrische tegenhanger van de Skoda Karoq, nog een maatje kleiner dus dan de eveneens elektrische Enyaq.
De Elroq staat (net als de Enyaq) op het modulaire MEB-platform voor elektrische auto’s van de Volkswagen-groep en komt in vier verschillende versies met achter- of vierwielaandrijving. In dat laatste geval zijn er twee elektromotoren. Skoda belooft in het beste geval een rijbereik tot 560 km. Alle varianten ondersteunen snelladen met gelijkstroom, hoewel de maximale oplaadvermogens verschillen. De Elroq 85 en Elroq 85x (met x van vierwielaandrijving) kunnen snelladen tot 175 kW.
Advertentie – lees hieronder verder
Autonoom parkeren
De auto heeft ook enkele praktische vondsten, zoals een opbergnet voor een oplaadkabel onder de hoedenplank of een QR-code in de koffer die je kunt scannen om video-instructies te krijgen over de functies van de auto. Met je smartphone kun je vanop vier meter afstand parkeermanoeuvres uitvoeren en de Elroq kan aanrijroutes van maximaal 50 m naar in totaal vijf parkeerplaatsen onthouden. De Elroq kan er dan autonoom naartoe rijden en automatisch parkeren.
Of de Elroq groot genoeg is om fietsen te vervoeren, willen we nog zien, maar een koffer van 470 tot 1.580 liter lijkt best ruim voor dit segment. De Elroq is het eerste van in totaal zes nieuwe elektrische Skoda-modellen en wordt in de herfst van 2024 onthuld. Maar tijdens de Tour geeft Skoda dus al een voorsmaakje.
Oude en nieuwe Superb
Nog een model dat je tijdens de bekende rittenkoers kunt zien, is de nieuwe generatie van de Skoda Superb (B9). Er rijden vier exemplaren van de milde hybride Superb berline mee en drie stuks van de plug-inhybride Superb Combi. De meeste Superbs zijn echter nog van de oude B8-generatie, aangezien er niet genoeg tijd was om de volledige vloot al te vervangen. De meest opvallende Superb is de ‘red car’, het mobiele commandocentrum van wedstrijdleider Christian Prudhomme. Dit jaar krijgt hij er (naast de rode Enyaq en Superb berline) een Superb Combi plug-inhybride bij. Maar dat is geen standaardauto zoals die in de showrooms staat.
‘Omgekeerd’ panoramisch dak
De aanpassingen omvatten onder meer een champagnekoeler, een kleine koelkast, een Kenwood-radiosysteem, een rood zwaailicht en antennes. De grootste uitdaging voor het team dat de Superb ombouwde tot de auto van de wedstrijdleider was het panoramisch schuifdak. In tegenstelling tot conventionele auto’s opent het dak hier van achteren naar voren. Tourdirecteur Christian Prudhomme moet immers in de auto kunnen rechtstaan, bijvoorbeeld om de start te geven met zijn vlag.
“We hebben het originele dak er volledig uitgesneden en er een ander dak op gelast met een uitsparing voor het raam. We ontwierpen een nieuw frame, monteerden het glas en maakten het passend met het dakprofiel. Om het omgekeerde schuifdak perfect in het interieur van de auto te integreren, moesten we ook een nieuw plafondpaneel maken”, vertellen Viktor Görög en Miroslav Finkous. Zij behoren tot het team van Skoda dat normaliter prototypes voor testdoeleinden bouwt.
Nog opmerkelijk is de manier waarop het dak opent. “We moesten de waterafvoerkanalen aanpassen. Onze elektrische specialisten hebben een tijdvertraging geprogrammeerd voor het openen van het dak, waardoor al het regenwater eerst gecontroleerd wegstroomt voor het raam helemaal opengaat”, Jan Novák, verantwoordelijk voor de testautoproductie. Of hoe elk detail belangrijk is in de Ronde van Frankrijk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be