LEZERSTEST BMW M760Li xDrive: dromen zijn geen bedrog

Wie fan is van onze Gocar.be-pagina op Facebook, weet dat we regelmatig uitpakken met een wedstrijd. Maar wist je ook dat we zo nu en dan een fan verrassen met een heuse testrit? Dat heeft Steven Lefèvre aan den lijve kunnen ondervinden. Hij mocht afgelopen week van ons een toertje maken met een BMW M760Li xDrive. Graag gedaan, Steven! Een BMW 760i? Nee, een M760Li! Met de “M” van motorsport en de “Li” van limousine. Ergens was het dus ook een beetje uit eigenbelang dat we Steven op de bestuurdersstoel dropten. Zo konden we tenminste zélf eens achteraan plaatsnemen in deze klasbak-met-ballen. En of onze lezer onder de indruk was van de enige BMW die je met een V12-motor kan bestellen. Geen zesliter trouwens zoals de typeaanduiding doet vermoeden, maar een nóg imposantere 6.6 liter turbo die 610 pk en 800 Nm koppel naar de wielen duwt.

Gepubliceerd op 31 maart 2017
Leestijd : 4 min

Deel

LEZERSTEST BMW M760Li xDrive: dromen zijn geen bedrog

Stevens eerste indruk was er één van “wauw”. De overtreffende trap zeg maar, en nochtans rijdt onze blije lezer zelf met een Mercedes E-klasse die in geen enkele garage zou misstaan. Maar deze machtige BMW is dus duidelijk andere koek. Van het geraffineerde interieur over de gespierde koets met matte lak tot de snelheidsmeter die 330 km/u aanduidt, hier wordt duidelijk in een hogere categorie gespeeld.

Maar hoe rijdt dat nu, zo'n presidentiële auto die harder optrekt dan een BMW M4 Competition? Erg snel, dat zeker, maar uiteraard ook comfortabel. Steven was verbaasd over het feit dat de M760Li helemaal niet aanvoelt als de lange, zware auto die hij in werkelijkheid is. Tijdens zijn testrit opperde mijn chauffeur van dienst zelfs meermaals dat hij de wielen kon “voelen”, wat betekent dat het stuur hem meer feedback bezorgde dan verwacht. In een tijd waarin elektronische stuurbekrachtiging de plak zwaait, wil dat heel wat zeggen. Intussen zat ik te genieten op de achterbank die – moet gezegd – iets te hoog is opgesteld om me een compleet gevoel van geborgenheid te bieden. Steven, die een stuk kleiner is dan mijn 1m80, had hier gelukkig geen klachten over. Wel vond hij de velg van het stuurwiel iets te dik uitvallen. Daar had ondergetekende dan weer geen problemen mee…

Advertentie – lees hieronder verder

^ Zo kan je dure BMW er vanbinnen uitzien als je bij de Individual-afdeling winkelt 

Wie met een M760Li xDrive onderweg is, kan kiezen uit veschillende rijmodi. De sportstand is vanzelfsprekend de leukste, maar niet voor de passagiers omdat putten en ribbels in het wegdek dan veel minder worden opgevangen. Dat heb ik zelf achterin kunnen ervaren. Anderzijds klinkt deze pseudo-M7 in 'sport' wel veel stoerder (en luider!) dan in 'comfort' en nog veel meer dan in 'eco', met als gevolg dat je snel vergeet dat deze auto in de eerste plaats voor zachte ritten werd ontworpen. Maar knallen kan je er dus wel mee. Nul naar 100? 3,7 seconden! Alleen jammer dat onze testwagen gelimiteerd was op 250 km/u. Daar zit je een pak sneller aan dan je denkt. Wie trouwens nóg sneller wil, kan dat, maar moet het Driver's Package als optie nemen. Dan kan je in alle rust tot maar liefst 305 km/u blijven doorrazen…

Met deze BMW zweef je over het wegdek, wat een rustgevende ervaring is. Maar hij accelereert ook als de beste (ja, je wordt in je stoel gedrukt!) en bochten pakken blijkt eveneens een van zijn talenten, rekening houdend met zijn gewicht dat een dikke 2,2 ton aantikt. Dat komt onder meer omdat de M760Li xDrive niet alleen over verwielaandrijving maar ook over vierwielsturing beschikt. Bovendien is zijn chassis extra stijf door de implementatie van carbon. Wat ook opviel, in de iets minder goede zin dan, is dat onze leenauto geen gigantisch hoge ogen gooit op gebied van geluidsisolatie. Zou dat met zijn identiteitscrisis te maken hebben? Het was op voorhand een beetje gissen of het nu in de eerste plaats een sportwagen dan wel een luxeslee betreft. Het antwoord is het tweede en toch… wil je zijn V12 ook binnenin horen brullen.

Alles kan beter

Alles samen kost deze specifieke 7 net geen 200.000 euro. Da's opties inbeprepen, zoals een geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins en BMW's gesture control dat je nu ook voor de 5-reeks kan aanstippen. Daarmee kan je onder andere het volume van de radio regelen door Harry Potter-gewijs met je vinger te draaien. Leuk, maar zeker niet noodzakelijk. En hoe luxueus ook, dit is nog steeds geen ab-so-lu-te topklasse. Plastics zijn nog steeds terug te vinden in dit interieur en om zoiets te vermijden, zal je in een nóg duurder segment moeten shoppen. Had ik al gezegd dat de M760Li zijn V12 van de Rolls-Royce Wraith heeft gekregen?

Besluit

De BMW M760Li xDrive is een auto die niet voor Jan Modaal is weggelegd. Normale stervelingen zullen immers nooit bereid zijn of de mogelijkheid hebben om de prijs van een klein huis aan een BMW te spenderen – eentje die zijn waarde niet vasthoudt dan nog. Maar stel dat je wél de juiste middelen hebt en van een extreem rappe limousine droomt? Dan is deze Über-7 waarschijnlijk wél iets voor jou! Let wel: ongemerkt het straatbeeld passeren lukt er niet mee…

Pluspunten

De enige BMW V12 op de markt

Algemeen rijgedrag

Zowat alles is instelbaar

Minpunten

Zeer dorstig

Peperduur

Té opzichtig voor een limo?

De BMW M760Li xDrive in cijfers

Motor : V12, 6.592cc; 610pk tussen 5.500 en 6.500tr/min; 800Nm tussen 1.500 en 5.000tr/min

Aandrijving : xDrive-vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 5.238/1.902/1.485

Leeggewicht (kg) : 2.255

Koffervolume (l) : 515

Tankinhoud (l) : 78

0-100 km/u (sec.) : 3,7
 

Prijs : vanaf 170.950 € BTWi

Vermogen : 610 pk

Topsnelheid : 250 km/u (elektronisch begrensd)

Gem. verbruik : 12,8 l/100km

CO2 : 294 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.