DE TOMASO PANTERA

Prix sur demande
T.V.A. incluse

DE TOMASO PANTERA

Partagez ce véhicule

Prix sur demande
T.V.A. incluse
Etat
Occasion
Kilométrage
-
Boite de vitesse
-
Première immat.
01/1971
Carburant
Classe d'émission
-

Description

Deze DeTomaso Pantera uit 1971 werd nieuw geleverd aan Blue Grass Lincoln-Mercury in Louisville, Kentucky, en bleef naar verluidt tot 1996 bij de eerste eigenaar in Indiana. Vervolgens werd hij geëxporteerd naar Finland, waar hij tot 2022 bij de tweede eigenaar bleef voordat hij werd geïmporteerd in Frankrijk en in 2023 overgenomen door de professionele verkoper.

Origineel Medium groen, de auto heeft satijnzwarte voor- en achterkappen, evenals zeldzame chromen bumpers in Split-bumperstijl.

Binnenin worden de stoelen van zwart vinyl vergezeld door Veglia-instrumenten, airconditioning en een versnellingsbakgrille die typisch is voor Italiaanse sportwagens. Het vermogen wordt geleverd door een 351ci Ford Cleveland V8 gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak van ZF.

De auto staat op 15″ meerdelige velgen in 8 en 10 inch breedtes, een zeldzame vintage optie van de Amerikaanse importeur “Amerisport” Kirk Evans.

De door de professionele verkoper uitgevoerde werkzaamheden bestonden uit het reviseren van de remmen, het installeren van een Edelbrock carburateur en een HEI elektronische ontsteking, en het toevoegen van een aluminium radiateur met grote capaciteit met twee elektrische ventilatoren, waardoor het elektrische systeem betrouwbaarder werd en een FEROSE-behandeling werd toegepast chassis en alle bases.

Deze pre-L Pantera wordt nu aangeboden in Frankrijk, met een luxe Marti-rapport, een gebruikershandleiding, onderhoudsboeken, reserveonderdelen en eerdere Finse registratiedocumenten, een belastingvrijstelling van douanekosten in heel Europa en een FFVE-certificaat dat onmiddellijke registratie mogelijk maakt van de Pantera in collectieregistratie in Frankrijk.

De carrosserie van de Pantera is ontworpen onder leiding van de Amerikaanse ontwerper Tom Tjaarda (die in 2011 ook de boordhandleiding signeerde). Dit exemplaar verliet de fabriek in Medium Green (slechts 57 exemplaren geproduceerd in deze kleur) en zou in de jaren 90 een laagje verf in de originele kleur hebben gekregen. Chromen beslag, 2-delige bumper, elektrische ramen, uitschuifbare koplampen, Ghia vleugelbadges en viervoudige uitlaatopeningen identificeren het als een zeldzame Pre L, geproduceerd vóór midden 72 (oktober 71 om precies te zijn)

De professionele verkoper merkt als enige esthetische fout de normale patina op van een schilderij ouder dan 30 jaar. Enkele verfchips, verhulde krassen en “microbelletjes” zijn tot in detail zichtbaar. Deze Pantera blijft echter zeer presentabel op 2 treden verwijderd, met een carrosserie die vrij is van deuken of deuken, roest en waarvan de algemene staat van esthetische presentatie hem tot een voorbeeld maakt dat bewaard is gebleven (en nooit gerestaureerd) door de tand des tijds.

De 15″ meerdelige velgen hebben gepolijste spindels en zijn gemonteerd met BFGoodrich 225/50 voor- en 295/50 achterbanden. De auto rijdt op onafhankelijke wielophanging op vier wielen en het remsysteem wordt verzorgd door bekrachtigde schijven op elke hoek. De remmen hebben een onderhoudsbeurt gehad van de huidige eigenaar.

De kuipstoelen zijn bekleed met zwart vinyl met geplooide inzetstukken in het midden, en de qua kleur afgestemde bekleding loopt door tot aan het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen. De auto is voorzien van airconditioning, veiligheidsgordels en elektrische ramen.

Een driespaaks stuurwiel wordt gecombineerd met een metalen versnellingspook. Het Veglia-instrumentarium met groene letters omvat een snelheidsmeter tot 320 km/u en een toerenteller met een rode zone van 5.900 tpm, evenals extra meters in de middenconsole. De vijfcijferige kilometerteller geeft ongeveer 23.000 mijlen aan, waarvan er ongeveer 300 zijn toegevoegd door de huidige eigenaar. Alle meters werken perfect. De toerenteller is echter matig betrouwbaar (de naald is niet erg stabiel)

De middengemonteerde Ford Cleveland 351ci V8 ontwikkelde 310 pk toen hij de fabriek verliet. Volgens de beschikbare kopieën van facturen lijkt hij gerenoveerd en verbeterd te zijn als onderdeel van een reconstructie die in augustus 2012 werd voltooid. Alle afdichtingen, nieuwe zuigers, AAC enz., met een dynotestblad, geven op het hoogtepunt ongeveer 360 pk aan.

Nadat de Pantera 10 jaar nauwelijks had gereden, bestonden de werkzaamheden in 2023 en 2024 uit een zorgvuldige wegreparatie, alle olieverversingen, toevoeging van een aluminium radiator met twee elektrische ventilatoren en het installeren van een 600cfm Edelbrock carburateur, HEI elektronische ontsteking en vervangende bougies. Het doel is om deze auto gemakkelijk te maken om mee te leven, gemakkelijk te starten en soepele motorprestaties te leveren.

Ook de handgeschakelde vijfversnellingsbak van ZF onderging in augustus 2012 renovatiewerkzaamheden, pakkingset, inspectie en afstelling en de installatie van een nieuwe koppeling.

Het Deluxe Marti-rapport vermeldt fabrieksapparatuur en productie-informatie, evenals de eerste levering aan Blue Grass Lincoln-Mercury in Louisville, Kentucky.

De auto is nog niet geregistreerd in Frankrijk maar beschikt hiervoor wel over alle documenten. Alle opeenvolgende registratiedocumenten zijn ook aanwezig. Titel USA (Indiana), kentekenbewijs uit Finland maar ook Franse verzamelconformiteit.

Sleutels en reservesleutels zijn aanwezig, gebruikershandleiding ondertekend door Tom Tjaarda, talrijke facturen, kopie van een publicatie in het gerenommeerde Poca magazine, Pantera Owner Club of America...
Een unieke kans om een iconische supercar te verwerven, in originele staat en perfect functioneel, en waarvan de prijs blijft stijgen.

Zeer goede staat: minimale sporen van gebruik of slijtage
Fixer un rendez-vous
Prendre rendez-vous pour voir ce véhicule.
Je suis intéressé
Demander au vendeur de me recontacter.
Disponibilité
Vérifier la disponibilité de ce véhicule.
Données générales
  • Occasion
  • Non
  • De Tomaso
  • Pantera
  • nd
  • nd
  • nd
  • nd
  • nd
  • Non
Historique du véhicule
  • nd
  • 01/1971
  • nd
  • nd
  • nd
  • Non
Caractéristiques techniques
  • nd
  • nd
  • 360 CH
  • 360 KW
  • 5800
  • nd
  • nd
  • nd
Consommation énergetique
  • nd
  • nd
  • Essence
Esthétiques
  • Vert
  • nd
  • nd
  • nd
Équipements

Pas de données disponibles

Acheteur ?
Exigez votre Car-Pass auprès du vendeur !

Vendeur ?
N’oubliez pas de remettre le Car-Pass au moment de la vente de votre véhicule.

C’est un document légal et obligatoire. Pour plus d’infos