Audi RS Q8: in de slipstream van de Lamborghini Urus!

De Audi RS Q8 pakt uit met een nieuwe testosteronversie Performance voorzien van een krachtigere motor. Met 640 pk en 850 Nm komt hij aardig in de buurt van de Lamborghini Urus.

Gepubliceerd op 27 juni 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Audi RS Q8: in de slipstream van de Lamborghini Urus!

Audi trekt dit jaar een blik nieuwigheden voor zijn sportwagengamma open, met o.a. de RS 3 en de e-tron GT Performance. Ook de meest gepeperde versie van de Q8, de RS Q8, volgt met onder meer de wijzigingen die onlangs nog bij de facelift van de grote SUV hoorden. De koplampen zijn nu voorzien van HD-matrixtechnologie, de radiatorgrille is aangepast, de voorkant heeft grotere luchtopeningen en de diffusor achteraan werd herontworpen. Nog opmerkelijker is de oledtechnologie in de koplampen, met de keuze uit vijf verschillende lichtsignaturen! Maar het is onder de motorkap dat de aantrekkingskracht van de RS Q8 schuilt, dankzij een 4 liter-V8-motor met dubbele turbo die 600 pk en 800 Nm koppel uitbraakt.

A242654_large

Méér, méér, méér!

Hoewel de facelift niets verandert aan het vermogen van de RS Q8, heeft de SUV-coupé wel een nog krachtigere versie gekregen, de RS Q8 Performance. Uitgerust met dezelfde V8, wint hij nog eens 40 pk en piekt op 640 pk en 850 Nm, waarmee hij niets minder dan de krachtigste Audi ooit is. Hij drukt in 3,6 seconden de 0 tot 100 km/u achterover en haalt een topsnelheid van 305 km/u. Vergeleken met de normale RS Q8 is de Performance-versie uitgerust met een speciaal uitlaatsysteem voor een luidere bariton. De vermogenssprong zet de SUV met de vier ringen bijna op hoogte van zijn Italiaanse broer, de Lamborghini Urus, waarmee hij zijn technische basis deelt. De Urus ontwikkelt 666 pk en zijn tijd van 0-100 km/u is identiek.

A242680_large

Advertentie – lees hieronder verder

Als een achterwielaandrijver

De gefacelifte RS Q8 pakt ook uit met een zelfblokkerend centraal differentieel dat de krachtverdeling naar achteren bevoordeelt. In een basisconfiguratie bedraagt het 40:60. Deze kan variëren tot 15:85 in extreme omstandigheden. De RS Q8 richt zich op een veeleisende klantenkring, bereid om te betalen zolang ze maar krijgen wat ze willen. De Audi kan daarom worden besteld met enorme (en volledig overbodige) 23-duimsvelgen, een meesturende achteras of actieve stabilisatorstangen ontworpen om het rijgedrag van deze 2.390 kilo (onbeladen) zware dikhuid op te krikken. De prijzen weerspiegelen de ambities, met de RS Q8 vanaf 149.900 euro en de RS Q8 Performance vanaf 163.200 euro.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
51.827 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.