Enkele dagen geleden organiseerde Hyundai zijn CEO Investor Day, een groot evenement waar tal van investeerders samenkomen. Jaehoon Chang, voorzitter van Hyundai Motor Company, onthulde er de nieuwe strategie van de groep op middellange tot lange termijn, de ‘Hyundai Way’.
Tijdens het evenement presenteerde het bedrijf zijn engagement om het concurrentievermogen van zijn elektrische en hybride auto’s te verbeteren, zijn batterijtechnologieën te bevorderen en zijn visie te verbreden door flexibel te reageren op de marktevolutie. “Hyundai zal zijn positie als gamechanger versterken door niet alleen voertuigen te produceren, maar ook verschillende vormen van mobiliteit. Door de rol van energiebedrijven te versterken en een waterstofmaatschappij te realiseren, willen we transformeren tot een bedrijf dat wereldwijd marktleider kan blijven in het tijdperk van de energietransitie.”
Beter hybridesysteem
Met een jaarlijks wereldwijd verkoopvolume van 4,21 miljoen stuks in 2023 behoort Hyundai tot de drie grootste autofabrikanten ter wereld. Door de vertraging in de vraag naar elektrische auto’s wil de Zuid-Koreaanse constructeur zich meer richten op zijn hybride modellen. Binnenkort groeit hun aantal in het gamma van zeven naar veertien. Als onderdeel van de Hyundai Dynamic Capabilities-strategie zal Hyundai de hybridetechnologie uitbreiden naar kleine, grote en luxueuze auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Hiervoor presenteert het merk de nieuwe generatie TMED-II. Deze verbeterde versie van het bestaande hybridesysteem moet de prestaties en brandstofefficiëntie aanzienlijk verbeteren. Toekomstige hybrides krijgen technologieën zoals intelligent regeneratief remmen en V2L, het systeem waarmee je elektrische toestellen kunt opladen via de batterij van de auto. Het doel van Hyundai is om in 2028 wereldwijd 1,33 miljoen exemplaren te verkopen, een stijging van meer dan 40% tegenover vorig jaar. Het bedrijf verwacht een sterkere vraag naar hybrides, met name in Noord-Amerika. Daar is het plan om het volume van de hybrides te verhogen tot 690.000 eenheden in 2030.
Range extender
Als reactie op de recente vertraging in de vraag naar EV’s ontwikkelt Hyundai een nieuwe EREV (Extended Range Electric Vehicle) die de voordelen van verbrandingsmotoren en elektrische auto’s combineert. Hyundai heeft een nieuw aandrijflijn- en vermogenselektronicasysteem uitgewerkt om vierwielaandrijving met twee motoren mogelijk te maken. De auto rijdt alleen op elektriciteit, waarbij de verbrandingsmotor louter dient om de batterij op te laden. Deze technologie biedt een concurrerende prijs in vergelijking met EV’s dankzij de optimalisatie van de batterijcapaciteit en maakt stressvrij tanken en opladen mogelijk, terwijl een goed rijbereik van meer dan 900 km mogelijk is. Hyundai wil eind 2026 beginnen met de massaproductie van auto’s met deze technologie in Noord-Amerika en China. De echte verkoopstart is voor 2027.
Hyundai breidt het aantal EV-modellen geleidelijk uit tegen 2030, wanneer de markt zich naar verwachting herstelt. De constructeur streeft naar een compleet EV-gamma met 21 modellen tegen 2030, in alle segmenten. Hyundai wil zin productiecapaciteit met een miljoen eenheden uitbreiden om tegen 2030 wereldwijd 5,55 miljoen voertuigen (inclusief 2 miljoen EV’s) te verkopen, en tegelijkertijd actief worden in nieuwe sectoren en diensten.
Meerdere soorten batterijen
Hyundai’s strategie houdt ook in dat het de enige autoconstructeur ter wereld wil zijn met een compleet assortiment batterijen. Het bedrijf wil de ontwikkeling van een nieuwe generatie batterijen – waaronder vastestofbatterijen – versnellen. Tegen 2030 zal het goedkope NCM– (nikkel-kobalt-mangaan) en LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) gebruiken en een nieuwe betaalbare NCM-batterij ontwikkelen. Deze nieuwe ‘basisbatterij’ is vooral bedoeld voor de volumemodellen. Het bedrijf voorspelt 20% betere batterijprestaties tegen 2030, dankzij de voortdurende evolutie van de energiedichtheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be