In 1995 deed Volkswagen iets geks. Om een of andere reden die niet in de geschiedenis werd vastgelegd, haalde iemand van de marketingafdeling een advertentie van de Kever uit de kast waarin de auto verschillende kleuren had. Zo ontstond het idee om een speciale serie van de Polo te creëren.
Het resultaat was de Polo Harlekin, oorspronkelijk gelimiteerd tot slechts 1.000 stuks. In de praktijk bood hij vier verschillende variaties van vier kleuren, wat ongetwijfeld een beproeving was voor de verantwoordelijken van de lakafdeling van Volkswagen. Tegen alle verwachtingen in werd de Polo Harlekin een succes en waren de oorspronkelijk geplande 1.000 exemplaren snel uitverkocht. Voortbordurend op het succes bleef Volkswagen bestellingen aannemen, om uiteindelijk 3.800 exemplaren te bouwen.
De Belgische Volkswagen-invoerder wilde een eerbetoon brengen aan deze zeer grappige episode door een ID.3 te ontwerpen volgens hetzelfde principe met meerdere kleuren. Vind je dit wel een leuk idee? Helaas heeft het geen zin om je naar een Volkswagen-garage te haasten en hem te kopen: het is een op maat gemaakte koetswerkaankleding en de transformatie staat niet in de catalogus.
Advertentie – lees hieronder verder
Te vroeg?
De basis van deze ID.3 Harlekin is een ID.3 Pro S, een model met 204 pk en 310 Nm. De elektromotor wordt aangedreven door een batterij met 77 kWh, waardoor de auto een rijbereik van 569 km haalt (WLTP). De ID.3, de eerste elektrische auto die Volkswagen in 2020 lanceerde na het beruchte Dieselgate-schandaal, had te kampen met ernstige kinderziektes, vooral door een gebrek aan ontwikkeling van het besturingssysteem. Andere klachten betroffen de afwerking, die te zwak was in vergelijking met andere modellen in het gamma, en de rampzalige ergonomie. De eerste leveringen werden uitgesteld en de verkoopcijfers stelden teleur. Volkswagen presenteerde al snel een facelift, bedoeld om de tekortkomingen te corrigeren die door de ID.3-gebruikers gesignaleerd werden.
Pierre Fontignies
Veel beter
Qua elektronica lijkt alles weer in orde. We haalden een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100 km, waardoor de auto een reëel rijbereik van ongeveer 500 km biedt. Niet slecht voor een auto van dit formaat. De ID.3 is een plezier om mee te rijden en de geluidsisolatie is erg goed. Aan de andere kant blijven er problemen met sommige bedieningselementen, zoals de knoppen voor de elektrische ruiten (dezelfde knoppen voor vooraan en achteraan) en de gevoelige knoppen op het stuurwiel, die je gemakkelijk per ongeluk activeert als je niet oplet. Op dit punt kan Volkswagen nog altijd beter. Deze Pro S-versie kost minstens 42.990 euro en dat is toch een stevige prijs, zeker in vergelijking met de Chinese concurrentie of Tesla bijvoorbeeld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be