Later dit jaar heeft Fiat groot nieuws in de vorm van de 100 procent elektrische Panda, die zijn platform deelt met de Citroën ë-C3. Niet iedereen zit echter te wachten op een elektrische auto of heeft daar het budget voor. Dat heeft Fiat goed ingeschat en dus mag ook de huidige Panda nog even blijven als Fiat Pandina. Nog zeker tot 2027 is de productie in de Italiaanse fabriek van Pomigliano d’Arco verzekerd. Fiat gaat er zelfs meer exemplaren van bouwen.
“De nieuwe Fiat Pandina is een eerbetoon aan de liefde die Italianen voor de Panda hebben. In feite is ‘Pandina’ (kleine Panda, n.v.d.r.) de bijnaam die mensen in dit land altijd aan de auto hebben gegeven”, zegt Olivier François, CEO van Fiat. “We hebben ook besloten om de productie met 20 procent te verhogen om aan de vraag van klanten in Italië en Europa te voldoen.”
Betere veiligheid
Dat is goed nieuws, want de huidige Panda een van de weinige nieuwe auto’s die vandaag nog veel waar voor je geld biedt. Het model dateert intussen wel al van 2011, maar Fiat voert enkele updates door om te voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen. Een automatische noodrem vermindert kop-staartaanrijdingen. Er is ook een rijstrookassistent, een waarschuwing tegen vermoeidheid en verkeersbordenherkenning. De verlichting wordt aan de verkeersomstandigheden aangepast.
Advertentie – lees hieronder verder
Zelfde motor
Qua design zijn er slechts minuscule veranderingen, zoals het gezicht van een kleine panda op de wielkast, de nieuwe kleur Positano Yellow, gele spiegelkappen of nieuwe duotinten met contrasterend zwart dak. Niets spectaculairs dus. In het interieur heeft de boordplank witte decoratie. Ook nieuw zijn de zetels met gerecycleerde stoffen bekleding en Pandina-monogram, het stuurwiel en de digitale instrumenten van 7 duim. De Pandina heeft ook Apple CarPlay en Android Auto om je smartphone te verbinden. Onder de motorkap zijn er geen veranderingen, zo bevestigt Fiat. Dat betekent dat de Pandina een beroep doet op de bekende 1.0 Hybrid-benzinemotor met 70 pk.
De Pandina is beschikbaar vanaf de zomer. Het is overigens niet de eerste keer dat Fiat twee Panda-generaties tegelijk zal aanbieden. De allereerste Panda ging ook nog even door als Panda Classic toen de tweede generatie van de Panda op de markt kwam. Sinds 1980 heeft Fiat van zijn populaire stadswagen al acht miljoen exemplaren verkocht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be