Lamborghini is een van de meest exotische sportwagenmerken ter wereld, dat niet alleen wagens voor gebruik op de openbare weg maakt, maar daarvan ook vaak racevarianten aanbiedt. Dat geldt ook voor de Huracan, die tegenwoordig een van de grote smaakmakers is in de GT-races. Zowel met zijn prestaties als met zijn indrukwekkende verschijning.
Er wordt met de Lamborghini Huracan geracet in zowel de GT-klasse als in de eigen Super Trofeo, een kampioenschap dat voorbehouden is aan dit model. Beide varianten zijn uiterst performant en geduchte concurenten in tal van series over de hele wereld. Ook in de Belcar, met de Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo in de Gocar-kleuren die bestuurd wordt Christoff Corten, Jeffrey Van Hooydonk en Hans en Frank Thiers.
Monsterlijke bolide
In de Belcar heersen de Porsches 911 al jaar en dag en daarom is het echt een meerwaarde voor deze serie dat er nog enkele sterke concurrenten van andere merken opduiken. Zoals de Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo, die met zijn monsterlijk voorkomen en heerlijk klinkende V10 uiteraard een regelrechte blikvanger is op de startgrid van het nationale uithoudingskampioenschap.
Advertentie – lees hieronder verder
“Inderdaard een Lamborghini blijft een droomwagen en ermee kunnen racen is helemaal het einde!”, glundert Christoff Corten. “Gewoon al met zijn geweldige presence trekt deze bolide alle aandacht van het publiek, wat natuurlijk een meerwaarde is voor de publicitaire waarde van ons raceproject. Bovendien is het een machtige bolide om te besturen met de 620 pk sterke 5,2 liter V10 in je rug.”
Balance of performance
Op papier is de Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo veruit de krachtige en snelste wagen op de startgrid van de Belcar. Maar door de zogenaamde ‘Balance of Performance’, die tot doel heeft de prestaties van de verschillende racewagens te nivelleren om de wedstrijden spannender te maken, rijdt de Huracan van Christoff en zijn teammaats toch niet de concurrenten met de vingers in de neus naar huis.
“We krijgen inderdaad heel wat beperkingen opgelegd op vlak van onder andere gewicht, rijhoogte en luchtinlaat, waardoor we wat aan potentieel moeten inboeten. Maar we rekenen erop dat we weldra weer meestrijden voor de pole positions en zeges”, verduidelijkt Christoff.
Eerste overwinning Lambo in 24 Uren Zolder?
PK Carsport is dit seizoen de technische partner van Russell Racing voor het runnen van de Lamborghini Huracan Super Trofeo in de Belcar om weer een flinke stap vooruit te zetten. De ambities zijn niet mis: ze willen de 24 Uren van Zolder winnen, de top act van het seizoen, die Christoff Corten trouwens al tweemaal op zijn palmares schreef.
“Dit is inderdaad een belangrijk doel voor ons dit jaar, want nog nooit eerder won een Lamborghini de Limburgse etmaalrace”, verduidelijkt de Gocar-piloot. “Dat moet best haalbaar zijn, hoor. We hebben een sterk team, een snelle en betrouwbare wagen en snelle en ervaren piloten. Met deze bezetting waren we trouwens het eerste team ter wereld dat met een Norma prototype een 24-uursrace heeft gewonnen. De concurrentie is gewaarschuwd, al valt die natuurlijk niet te onderschatten en blijft een 24-uursrace een zware uitputtingsslag voor mens en machine.”
Stijlicoon
De Lamborghini Huracan Super Trofeo is op alle vlak een pracht van een racewagen. De prestaties zijn zeer sterk, de sensaties zijn zowel voor de piloten als het publiek indrukwekkend, maar daarnaast maakt deze bolide ook gewoon een verpletterende indruk met zijn imposante verschijning. Zelfs nog meer dan het productiemodel. De ingenieurs van het racedepartement van Automobili Lamborghini zorgden er samen met de technici van Dallara Engineering en de designers van Lamborghini Centro Stile voor dat de aanpassingen aan de Huracan Super Trofeo een optimaal compromis bieden efficiëntie en esthetiek.
Zo leveren de grotere splitter vooraan en de gigantische achtervleugel de noodzakelijke bijkomende neerwaartse druk om hogere bochtensnelheden te bekomen en zorgt de luchtinlaat op het dak voor extra zuurstof voor de V10 achterin. Maar toch werden deze elementen zeer doordacht en vloeiend in de koetswerklijn van de Huracan geïntegreerd die hiermee nog meer uitstraling, karakter en agressie krijgt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Gocar–Lambo een echte publiekstrekker is tijdens de Belcar-weekends en steeds duchtig wordt gefotografeerd door de racefans.
Mee aan het stuur
1 RADIO: communicatie tussen piloot en team
2 FLASH: signaal met grote lichten bij inhalen tragere wagens
3 NEUTRAL: versnellingsbak in neutraal zetten
4 WIPER: activeren ruitenwisser
5 GROENE KNOP: instellen 12 verschillende posities ABS
6 RODE KNOP: instellen 9 verschillende posities traction control
7 PIT: activeren van snelheidsbegrenzer in pitlane
8 ALARM: reset van onboard computer berichten
9 PAGE: menu scrollen op display
10 REVERSE: achteruitversnelling inschakelen
Lambo Huracan Super Trofeo Evo
Motor: 5204 cc V10, 620 pk @ 8250 opm, 570 Nm @ 6500 opm
Aandrijving: achterwielen, sequentiële zesversnellingsbak (X-Trac), tractiecontrole (9 posities)
Remmen: geventileerde stalen schijven, racing ABS (12 posities)
Ophanging: double wishbones, regelbare anti-roll bar en Ohlins-dempers, wielen met centrale moer
Benzinetank: 118 liter
Beelden: Ollivision Media Solutions
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be