Na twee seizoenen afwezigheid keert Fernando Alonso volgend jaar terug naar het F1-team van Renault, waarmee hij in 2005 en 2006 wereldkampioen werd. Dit roept enkele vragen op.
Vraag 1
Waarom werd niet gekozen voor een van de vele jonge talenten bij Renault, die naar alle waarschijnlijk minder loonkosten met zich meebrengen? Je zou haast verheten dat het Franse automerk met de Covid-19-crisis in het achterhoofd een lening van maar liefst 5 miljard met de Franse staat heeft afgesloten om terug boven water te kunnen komen. Dit weerhield de fabrikant er trouwens niet van om het verlies van enkele duizenden banen wereldwijd aan te kondigen. Als de tweevoudige winnaar van de 24 uren van Le Mans (met Toyota) en tweevoudig F1-wereldkampioen (met Renault) een fors salaris zou eisen, kan en zal dat absoluut verkeerd overkomen. We verwachten in geen geval dat de Spanjaard voor een peulschil opnieuw achter het stuur van een F1-bolide zal kruipen.
Vraag 2
Wil Alonso überhaupt wel inbinden? Er werd namelijk al over 8 miljoen euro gesproken, het dubbele van wat van zijn toekomstige teamgenoot, de Fransman Esteban Ocon, als loon zou krjigen. In een interview met 10Sport gaf Alain Prost, niet-uitvoerend bestuurder van het Renault F1-team, in ieder geval aan dat de keuze om Alonso in te lijven “door iedereen in de groep, inclusief marketing werd goedgekeurd”.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be