De Belcar Endurance vormt al enkele jaren de top van de nationale autosportscene, met daarnaast enkele merkencups (Porsche 911, BMW M2 CS en Ford Fiesta). Maar de amateurpiloten met een beperkt budget en vaak ouder materiaal bleven op hun honger zitten. Als organisator van trackdays houdt Andy Jaenen van Skylimit de vinger aan de pols en besloot dit seizoen een nieuw kampioenschap voor dit publiek op poten te zetten. “Het idee ontstond zes maanden geleden en nu hebben we hier in Zolder een vol startveld. Dat is een onverhoopt succes en bewijst dat we het goede initiatief hebben genomen”, vertelt Jaenen. “Na deze openingsmanche staan er nog twee meetings gepland, waarvan één in het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder. Telkens met twee races van een half uur voorafgegaan door twee kwalificatiesessies van eveneens 30 minuten.”
Fun achter het stuur
De deelnemers zijn van allerlei pluimage: echte debutanten, piloten die al even op non-actief staan en er terug zin in kregen, SIM-racers die de stap naar het echte werk zetten, enzovoort. Eén ding hebben ze allemaal gemeen: ze hebben gewoon veel zin om te racen en willen vooral fun achter het stuur beleven. Dat geldt ook voor ondergetekende. Toen mijn goede vriend Nick Geelen een voorstel deed om de Porsche Boxster te besturen, die voorheen vooral in de Nederlandse PCR-serie aan de start kwam, moest ik geen twee keer nadenken om in te stemmen. Helm: check. Overall: check. Racelicentie: check. Let’s go!
De weken voor de start van de eerste meeting in mei groeide het deelnemersveld nog spectaculair aan tot in totaal 55 inschrijvingen! Inderdaad een onverhoopt succes, maar tegelijk een bewijs dat Skylimit een schot in de roos deed. Het startveld was zeer divers met een resem BMW’s, enkele Porsches, Mazda’s MX-5 en Ford Fiesta cupwagens, aangevuld met een meute Citroëns C1, dankzij het QSR team dat van de gelegenheid gebruik maakte om een budgetvriendelijke instapraceformule te lanceren.
Advertentie – lees hieronder verder
Uitleven in veilige omstandigheden
De reden van dit succes moet je niet ver gaan zoeken. Wie houdt van sportieve wagens en snel rijden, doet dit anno 2021 terecht niet meer op de openbare weg. Het alternatief om je eens achter het stuur uit te leven in veilige omstandigheden zijn de trackdays en series zoals de Belcar Skylimit Sprint Cup. Veel liefhebbers rijden al enige tijd op trackdays en willen dan toch eens proeven van de echte racesfeer in een competitie.
Reeds in de kwalificaties wordt duidelijk dat iedereen er veel zin in heeft. De meeste piloten maken er geen gezapig weekenduitstapje van, want de geklokte tijden zijn meteen zeer scherp. Maar soms wordt de pret ook wat gedrukt. In de eerste kwalificatie krijg ik af te rekenen met een nukkige versnellingsbak. Even snel een chrono klokken om de start van de eerste race te kunnen nemen en dan duik ik de pits om meer schade te vermijden. Nick duikt onder de auto, maar kan de oorzaak niet meteen vinden. Ook dat is autosport…
Uiteindelijk besluiten we de transmissie te vervangen. Dat betekent dat we de tweede kwalificatiesessie en de eerste race moeten missen: dat is balen… Gelukkig is alles tegen de tweede race gefikst en draait de Boxster weer als een klok. Door het missen van de kwalificatie moeten we echter vanuit de pitlane achter het veld starten. Het wordt echter een leuke inhaalwedstrijd, gelukkig zonder verdere brokken. En dan volgt de beloning: de geblokte finishvlag! Uiteindelijk wisten we nog een 10de plaats in de klasse uit de brand te slepen. Om naar de volgende race!
Foto’s: copyright Belcar Skylimit
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be