Deze monsterlijke BMW i8 is een project van het Oostenrijkse Team Edlinger dat voornamelijk actief is in klimkoersen en niet vies is van een grote technische uitdaging. Zo werd de Beierse coupé voorzien van een onuitgegeven en zeer originele aandrijving. De originele hybride aandrijving werd namelijk vervangen door vier BMW HP4 krachtbronnen uit een motorfiets. Die 1.000cc viercilinder levert een goede 220 pk, wat het totaalvermogen dus op ongeveer 880 pk brengt.
16 cilinders en e-fuel
Eigenlijk heeft de Edlinger BMW i8 dus een aandrijving van 16 cilinders, een opstelling die tot voor kort de exclusiviteit van Bugatti was. Specifiek is hier natuurlijk dat elke krachtbron één wiel aandrijft, wat toelaat een optimale koppelverdeling over de wielen en dus een uitstekende tractie te bekomen. Het geheel wordt aangestuurd door 12 computers die alle data omzetten in aangepaste rijprogramma’s om dit monster onder controle te houden.
Prestaties stonden centraal in de ontwikkeling van deze BMW i8, die niet bestemd is voor gebruik op de openbare weg maar in competities zal aantreden. Met een gewicht van amper 1.000 kg voor 880 pk moet dat zeker vonken geven. Maar daarnaast werd ook het ecologische aspect niet uit het oog verloren, aangezien de vier krachtbronnen draaien op CO2-neutrale synthetische brandstof.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto’s: Michael Tratinek – hillclimbfans.com
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be