Autosport

Renault viert 40 jaar turbogeweld

Al in 1902 nam Louis Renault een patent op de techniek van turbolading op verbrandingsmotoren. Later zou dit concept eerst in de luchtvaart ontwikkeld worden. Maar alsnog zorgde Renault voor de doorbraak in de autosector door zijn Formule 1-wagens vanaf 1977 met een turbomotor uit te rusten. 

Belga | Gepubliceerd op 30 jul. 2019 | Leestijd: 2 min

Op 1 juli laatstleden vierde de Franse constructeur trouwens de 40ste verjaardag van zijn eerste F1-overwinning met een turbomotor. Later zou dit motortype ook succes kennen in de rallysport met de 11 Groep A, de Maxi 5 Turbo en de 20 Dakar.

Deze technologie zorgde niet alleen voor een revolutie in de autosport, maar ook in het gamma seriewagens van het Franse merk. Denk maar aan enkele iconische modellen, zoals de sportieve Maxi 5 Turbo of de Alpines, en de Renault 5 GT Turbo, de Renault 9, 11 en Fuego of de 21 Turbo die verbazende prestaties neerzetten. Daarnaast waren er ook snelle berlines zoals de 25 V6 Turbo of Safrane Biturbo. Renault had eveneens een sterke invloed op zijn concurrenten die opmerkten dat de turbotechnologie heel wat voordelen bood op vlak vermogen, koppel en efficiëntie. Het bewijs daarvan is dat er vandaag bijna geen enkele seriewagen meer zonder turbomotor bestaat.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon