Brussel en Antwerpen zijn de eerste twee steden die de toegang hebben verboden voor meer vervuilende voertuigen die niet voldoen aan de laatste emissienormen. Er is echter een uitzondering voor voertuigen ouder dan 30 jaar met O-platen in Brussel. Wie met zijn oldtimer Antwerpen in wil, moet € 180 betalen voor een vergunning waarmee je ook maar enkele keren toegang krijgt.

 

En da’s nog maar het begin…

Dit zijn slechts de eerste stappen in een beleid dat voor heel België zal gelden. Wallonië heeft immers al aangekondigd dat de meest vervuilende voertuigen vanaf 2023 verboden zullen worden. Vanaf 2026 mogen er op Waals grondgebied zelfs geen niet-Euro 5-auto’s meer rondrijden! Een tragedie voor liefhebbers van oldtimers? Niet noodzakelijk: er zullen uitzonderingen op de regel bestaan. Voor voertuigen die niet meer dan 3.000 km per jaar afleggen, wordt een afwijking toegestaan.

 

Goed nieuws, toch?

Volgens de laatste onderzoeken  rijden eigenaars van klassieke wagens gemiddeld slechts 1.000 tot 1.500 km per jaar met hun geliefde voertuig. Hun impact op het milieu is dus niet bijzonder groot, ook omdat het percentage auto’s met O-platen zeer klein is. Bovendien zorgt de oldtimer-business in Europa en vooral in België rechtstreeks en onrechtstreeks voor duizenden banen (verkoop, onderhoud, veiligheid, reserveonderdelen, pers, evenementen…).

 

Heeft rijdend erfgoed nog een toekomst?

Een ding lijkt zeker: hoewel er steeds meer gebruiksbeperkingen zullen ontstaan (beperkte kilometers, verbod op het rijden in LEZ’s), is het onwaarschijnlijk dat je helemaal niet meer zal mogen rondrijden in je prachtige Jaguar E-Type of Renault 4CV. De vraag is wat onze kinderen ermee van plan zullen zijn. En hun kinderen…