Kia’s vlaggenschip in België en Europa, de Sportage, heeft een aantal updates gekregen om zijn positie in het compacte SUV-segment te versterken. Zijn nieuwe bumper, met elegante donkere of glanzend verchroomde inzetstukken, valt meteen op en geeft hem een modernere en meer onderscheidende look. De Sportage is ook uitgerust met nieuwe full-LED koplampen en aangepaste LED-verlichting, ook aan de achterzijde. Daarnaast zijn er vijf nieuwe lakkleuren en nieuwe ontwerpen voor de 16-, 17- en 19-inch wielen beschikbaar.
Ook het interieur is aangepast: een nieuw stuurwiel, een nieuw instrumentarium, nieuwe tweekleurige zwarte en grijze bekleding en zelfs nieuwe ventilatiemonden. De GT Line-afwerking biedt de keuze uit tweekleurige bekleding, zowel leer-stof als integraal leer, of leer met rode stiksels. De ruime koffer lust nog steeds tussen 491 en 503 liter.
Het multimediasysteem is ultramodern en wordt bediend via een 8-inch touchscreen. Je krijgt het standaard in combinatie met een royaal 160 watt audiosysteem, en voor wie dat niet volstaat is er het optionele 320 watt JBL-systeem met 8 luidsprekers. Het navigatiesysteem werd in samenwerking met TomTom ontwikkeld en houdt je op de hoogte met realtime verkeersinformatie, van flitslocaties en van de brandstofprijzen van nabijgelegen tankstations.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze generatie Sportage is meteen ook veiliger en comfortabeler dan ooit tevoren. De uitrusting kan gespekt worden met een intelligente cruise control die je het leven in de file ontzettend aangenaam maakt, een camera met periferiek zicht en een waarschuwingssysteem voor de slaperige bestuurder. Voeg daar zaken bij als een anti-botsingssysteem, een actieve rijstrookassistent, slimme grootlichten, een snelheidslimietwaarschuwing, dodehoekcontrole en een systeem bij dat het afkomende verkeer scant terwijl je een maneuver uitvoert, en je weet dat deze Kia het goed met je meent.
Of er ook onder de motorkap nieuws te rapen valt? Vast en zeker! De 1.7 CRDi dieselmotor werd vervangen door de nieuwe 1.6 CRDi met 115 of 136 pk en die is schoner, met een CO2-uitstoot van 123 of 126 g/km. Bovendien is het blok voorzien van technologie die de uitstoot van Nox (stikstofoxide) aanzienlijk vermindert. En er is dus ook de dieselhybride waar we het in het begin van dit artikel over hadden.
Die 2.0 CRDi Ecodynamica+ ontwikkelt 185 pk en 400 Nm en wordt ondersteund door een microhybride systeem. Het maakt gebruik van een 48V-batterij die onder de laadvloer van de koffer verborgen zit. De acceleratie verloopt voortaan sneller dankzij de extra 12 kW en tijdens het remmen wordt de energie die vrijkomt omgezet in elektriciteit om de batterij op te laden. Zo bespaar je tot 7% op brandstof (en CO2-uitstoot) in vergelijking met de vorige 2.0 CRDi. De combinatie met de nieuwe achttrapsautomaat is mogelijk.
En de benzinemotoren? Die blijven gewoon op post (nog steeds de 1,6 GDi met 132 pk en de 1,6 T-GDi met 177 pk), al zijn beide nu uitgerust met een roetfilter waardoor ze voldoen aan de strengste normen (EURO 6D-temp). Alleen goed nieuws dus!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be