In de VS heeft Lexus een IS voorgesteld voor liefhebbers van vinylplaten. De Wax Edition bezit namelijk een platenspeler.
Nieuws Lexus IS : Ontdek de laatste nieuwtjes
Hier vind je de laatste 7 artikelen gepubliceerd over het model IS van Lexus. Ontdek het laatste nieuws, innovaties en trends rond het merk Lexus en zijn model IS. Mis niets van de up-to-date informatie over nieuwe modellen, technologieën en belangrijke evenementen.
Lexus, nochtans een van de hybridepioniers, gaat “oldschool” door de IS van een dikke, atmosferische V8 te voorzien. Een allerlaatste keer?
Wie vandaag autotrends zegt, denkt elektrisch, hybride en SUV. Duiken we een decennium of twee terug in de tijd, werd er met andere ‘gimmicks’ uitgepakt om klanten binnen te halen. Denk maar aan…
In een tijd waarin auto’s liefst zo stil mogelijk zijn en waarin eigenaars van auto’s die te veel lawaai maken scheef worden bekeken, heeft deze man er niets beter op gevonden dan een megafoon op de einddemper van zijn Lexus te monteren. Het resultaat is… vreemd!
De Lexus IS modeljaar 2017 werd vernieuwd. De Japanse berline kreeg een aangepaste snuit met nieuwe luchtinlaten en hertekende koplampen en verder zien we ander radiatorrooster en aangepaste verlichting. Er kwamen ook nieuwe velgen, extra afwerkingsniveaus voor het koetswerk, een nieuw infotainmentsysteem én nieuwe rijhulpmiddelen. Benieuwd hoe hij zich in het Belgische verkeer gedraagt? Dat wilden wij ook weleens weten… 'Een vreemde eend in de bijt' is een toepasselijke manier om de Lexus IS te beschrijven. Of toch zeker als je de vergelijking maakt met minder radicaal gelijnde concurrenten uit hetzelfde segment, zoals de BMW 3-reeks of de Audi A4. Nochtans is dat meteen de sterkte van deze Lexus. Hij spreekt een lichtjes ander doelpubliek aan dan bovenvernoemde Duitse modellen en dat beseffen ze bij Toyota's luxe-afdeling maar al te goed. Vind je hem mooi? Dan zit je ervoor in de markt. Maar een opvallend, zeg gerust sportief smoelwerk wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat de IS 300h ook sportief rijdt. Op dat vlak zullen we je zelfs serieus moeten teleurstellen. De hybride IS die wij onder onze rechtervoet lieten passeren, voelt zich veel meer op zijn gemak bij een rustige dan bij een gehaaste chauffeur en dat is aan verschillende zaken merkbaar. Ten eerste is er de besturing. Die heeft soms moeite om de auto bij te benen en bij snelle kantwissels rolt hij als het ware bijna over zijn eigen voorwielen. Deze berline voelt niet gebalanceerd aan en bovendien is het stuurgevoel kunstmatig waardoor je niet snel de neiging zal hebben om ermee te gaan 'spelen'. Het gevoel van controle is daarvoor gewoonweg te weinig aanwezig. Meer nog: op oneffenheden krijgt het stuurwiel een eigen leven en wordt je ongewild naar een bepaalde kant getrokken waardoor je genoodzaakt bent weerwerk te bieden. Dat doet ons verdacht veel denken aan de Kia Optima Hybrid die ondergetekende enkele jaren geleden heeft uitgeprobeerd. Maar niet alles is kommer en kwel bij deze Lexus. Elke rit verloopt uitermate sereen dankzij de puike isolatie en de zachte demping en daar wordt je echt kalm van. De IS 300h wordt, zoals je al kon raden, dus liefst rustig gereden. Je kan er weliswaar wel relatief snel mee in een rechte lijn, maar ook dan vervalt het comfortgehalte een beetje. Het gaspedaal is bij acceleraties niet optimaal doseerbaar en dus krijg je snel met een opstoot van koppel te maken. In zo'n geval zie je uiteraard ook het verbruik de hoogte in vliegen. Hoe het daarmee zit? Wij noteerden tussen 7 en 12 liter per 100 km, volledig afhankelijk van de gehanteerde rijstijl. Lexus Safety System + Lexus' nieuwe veiligheidssysteem omvat een adaptieve snelheidsregelaar, automatische grootlichten, een rijstrookassistent, een pre-crash veiligheidssysteem en verkeersbordherkenning. Voorts noteren we in het vernieuwde interieur een groter 10,3″ display (met een wat onhandig te bedienen 'muis') alsook 10 luidsprekers die van kwaliteit getuigen. De algemene afwerking is tiptop maar het drukke design vraagt gewenning. Ook het navigatiesysteem werd geupdate en zou nu sneller moeten werken. Wat wij er vooral van onthouden, is dat de GPS nog iets te gedateerd oogt en dat de bediening ervan nog intuïtiever kan. Besluit Wie in de IS 300h een sportieve berline meent te herkennen, is bij Lexus aan het verkeerde adres. Deze hybride is voorbestemd om rustig te worden gereden en dat geldt vooral als er bochtenwerk moet worden verricht. Anderzijds spreken we hier over een enorm stille en comfortabele slee die fiscaal interessant is dankzij zijn lage CO²-uitstoot. Bovendien ziet hij er gewéldig radicaal uit… PluspuntenZeer stil en comfortabelAlgemene afwerking en kwaliteitsindrukSpannend voorkomen MinpuntenStuurgedragDosering gaspedaalGebruiksgemak infotainment kan beter
Lexus toont de LIT IS, een auto die helemaal met ledlampjes werd belegd wat voor een opmerkelijk resultaat zorgt. Dit prototype is uiteraard een promotiestunt voor het IS-gamma maar ook voor het nieuwe nummer “Be The One” van zangeres Dua Lipa.
De Lexus IS ondergaat een tussentijdse facelift en met enkele aanpassingen is de berline weer helemaal mee. De facelift omvat esthetische aanpassingen, nieuwe multimedia en extra veiligheidsuitrusting.