Publireportage

2020, een gedenkwaardig jaar voor de Mercedes Unimog

Geschreven door de redactie | 15/10/2020

De Unimog is een kleine terreinvrachtwagen die goed bekend is bij landgenoten die hun militaire plicht hebben vervuld, want het Belgische leger bezit er een zeer groot aantal van, net als de civiele bescherming. Deze buitengewone 4×4 heeft in 2020 twee internationale erkenningen behaald, enerzijds het hoogterecord met een voertuig op wielen en anderzijds de titel van terreinwagen van het jaar. Uitleg!

De 4×4 van het jaar 2020

Het is haast een banaal iets geworden, zoals tenniskampioen Rafael Nadal die net zijn 13de Roland Garros heeft gewonnen. Maar de Unimog doet het nog beter dan de Spaanse speler en haalde zijn 16de achtereenvolgende winst in de verkiezing van 4X4 van het jaar binnen. Deze gewoonte mag echter niets afdoen aan het feit dat het een ongekende prestatie is en dat deze Mercedes off-roader legendarisch mag worden genoemd.

Hoe wordt de 4×4 van het jaar verkozen? De lezers van het vakblad OFF ROAD bepalen de winnaars in verschillende categorieën. De Unimog behoort tot de categorie speciale voertuigen en won de titel met een meerderheidsmarge. Hij kreeg 54,7% van de stemmen, als in een echte volksraadpleging.

6.694 meter boven de zeespiegel in een 4×4, Unimog deed het!

Wie had gedacht dat een voertuig op wielen zo’n hoogte kon bereiken. De Unimog gedreven door Matthias Jeschke en zijn team van tien heeft deze ongekende prestatie geleverd. Twee Unimog U5023’s slaagden erin de Ojos de Salado-vulkaan in Chili te beklimmen.

Unimog

Het gaat om de hoogste actieve vulkaan ter wereld, met een piek van 6.893. In Zuid-Amerika is het de op één na hoogste top ter wereld, gelegen in de beroemde Andes Cordillera.

Om het record te breken, moesten de twee Unimogs bijzonder veeleisend terrein doorkruisen want de vulkaan ligt in het midden van de Pacific Ring of Fire, en dus zijn de omstandigheden daar extreem:

  • Ruw terrein;
  • Talrijke steken die obstakels kunnen vormen;
  • Gletsjers en besneeuwde gebieden;
  • Zeer steile delen;
  • Enz.

Hoewel de oorspronkelijke Unimogs over uitstekende oversteekmogelijkheden beschikken, hadden de twee Unimogs van de expeditie speciale uitrusting nodig om deze extreme omstandigheden het hoofd te kunnen bieden. De twee U5023’s waren in staat om hun banden aan te passen aan de uitdaging, voorzien van lieren die een groot vermogen ontwikkelen en van bepaalde aanpassingen die variaties in het zwaartepunt mogelijk maakten.

Unimog climb

Lees meer over de Unimog

Voor meer informatie kan u .

De Unimog verscheen in 1946. De naam is een acroniem voor “Universal-Motor-Gerat”, wat een Duitse uitdrukking is. We vertalen het naar “universeel motorvoertuig”.

De Unimog kwam er om aan de behoeften van de boeren in het naoorlogse Duitsland te voldoen. Vandaag de dag wordt de Unimog nog op veel boerderijen gebruikt. Zijn kracht en veelzijdigheid maken van hem een uitstekend werktuig en vaak veel beter dan de traditionele trekker.

Deze kleine 4×4-truck is extreem duurzaam en uitgerust met moderne technologie. Hij wordt gebruikt voor een grote verscheidenheid aan toepassingen, zelfs in extreme omstandigheden. Unimogs kunnen zijn:

  • noodvoertuigen: brandweer, redding, leger, enz.
  • voertuigen bestemd voor land- of bosbouwactiviteiten
  • recreatieve voertuigen
  • voertuigen voor wetenschappelijke expedities
  • locomotieven op treinsporen.

Meer informatie over de Unimog? Dé Unimog-dealer in België is in Namen-Rhisnes.

Conclusie

Iedereen die met een Unimog heeft gereden weet dat het een buitengewone 4×4 is die zelfs onvoorstelbare taken en prestaties kan uitvoeren.

Trefwoorden

Lees ook