Omdat het batterijenpakket in elektrische voertuigen zoveel kan kosten als een hele stadsauto, maken consumenten zich vaak zorgen over de mogelijke verslechtering van de capaciteit na jaren van gebruik. Terecht? Niet volgens deze nieuwe studie.
Nieuwe en tweedehandse auto’s van het type Elektrisch
De auto: een onmisbaar object in voortdurende evolutie
De auto is in de loop der jaren gedemocratiseerd en een onmisbaar vervoermiddel geworden. Terwijl vroeger alleen bevoorrechte personen er een bezaten, is het tegenwoordig niet meer dan normaal dat een huishouden er (meer dan) een heeft.
Maar met de toename van het aantal voertuigen is er een groot ecologisch probleem ontstaan: vervuiling. Om dit te verhelpen, hebben professionals op dit gebied alles in het werk gesteld om een motor te ontwerpen die op hernieuwbare energie loopt (deze motor heeft het dus mogelijk gemaakt het gebruik van de auto te verzoenen met ecologie).
Het is in deze context dat de elektrische auto is verschenen. Een elektrische wagen werkt op elektrische energie (zoals de naam al aangeeft) en wordt steeds populairder. Hij bezit dan ook verschillende eigenschappen die interessant zijn: hij vervuilt niet tijdens het rijden en de autonomie van nieuwe elektrische modellen wordt alsmaar groter. Bovendien vereist een elektrische wagen minder onderhoud en is opladen gemakkelijk, wat ook gewoon thuis kan. Het is dus niet verwonderlijk dat zulke modellen een steeds groter deel van de verkoop voor hun rekening nemen. Zo is de verkoop van elektrische auto's in Europa in 2020 verdubbeld, hoewel het totale aantal verkochte voertuigen in datzelfde jaar is gedaald.
Hoewel ze meestal met elkaar worden gelijkgesteld, zijn de hybride auto en de 100% elektrische auto toch 2 verschillende modellen:
- de hybride auto is het eerste type voertuig dat gebruik maakt van elektrische energie. Een hybride wagen maakt gebruik van een elektrische aandrijving, al wordt hij aangedreven door een verbrandingsmotor als hoofdmotor en door een elektrische motor als hulpmotor. Hybrides vormen de overgang tussen voertuigen met een verbrandingsmotor en die met enkel een of meerdere elektrische motoren;
- de elektrische auto is pas later populair geworden. In tegenstelling tot een hybride gebruikt hij alleen elektrische energie.
Wat zijn de voordelen van een elektrische wagen?
Er zijn aanzienlijke voordelen verbonden aan de overschakeling van de verbrandingsmotor op de elektrische motor. Enkele daarvan worden hieronder opgesomd.
Geringe impact op het milieu
Het grootste voordeel van de elektrische auto is zijn geringe belasting van het milieu. Hij werkt met name op elektriciteit, wat als groene energie omschreven kan worden en weinig vervuiling veroorzaakt. Hij stoot geen kleine deeltjes uit en nog minder rook, koolwaterstoffen en koolmonoxide (die allen gevaarlijk zijn voor de gezondheid).
Elektriciteit is koolstofarm in Frankrijk (60 g CO2/kWh) en in België (230 g CO2/kWh). In deze landen heeft het gebruik van elektrische wagens een lagere koolstofvoetafdruk dan modellen met een verbrandingsmotor (diesel of benzine).
Een zuinig voertuig
Het economische argument is ook een van de belangrijkste voordelen van de elektrische auto. Terwijl het 11 euro kost om 100 km af te leggen met een benzinemotor en 8 euro met een dieselmotor, daalt dit bedrag tot 2 euro met een elektrisch model.
De elektrische auto is dus ideaal om interessante besparingen te realiseren. Het stelt de gebruiker in staat om relatief lange afstanden af te leggen zonder dat die daarvoor veel geld hoeft te betalen. Hoewel de prijs hoger ligt dan die van een conventioneel voertuig, is de investering snel terugverdiend.
De betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van de elektrische auto is ook een belangrijk argument. Afgezien van de banden, die onvermijdelijk verslijten, hoeven bij elektrische auto's bijna geen onderdelen te worden vervangen.
Een elektrische wagen heeft weinig bewegende delen en wrijving, en kan duizenden kilometers afleggen zonder problemen (merk op dat dit weinig invloed heeft op zijn prestaties). Bovendien hoeven gebruikers bepaalde periodieke handelingen niet meer uit te voeren (olie verversen, om een voorbeeld te noemen).
Een laag geluidsniveau
De elektrische auto is relatief stil en stoort andere weggebruikers en de bestuurder niet. Het biedt de bestuurder ook een aangenaam auditief comfort en stelt deze in staat naar favoriete muziek te luisteren of rustig met passagiers te praten. Een elektrische motor moet niet worden voorverwarmd tijdens het winterseizoen en beschermt de bestuurder tegen bepaalde alledaagse ongemakken.
Een ander voordeel van de elektrische auto is dat hij in de stad niet aan verkeersbeperkingen is onderworpen. Je mag er dus in zowat elke straat mee rijden.
De auto van de toekomst
Volgens de akkoorden van Parijs is het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen voor transport essentieel om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Elektriciteit is een van de oplossingen bij uitstek, op voorwaarde dat deze afkomstig is van een hernieuwbare energiebron (wind, zonne-energie enzovoort).
Volgens sommige schattingen zou het aantal elektrische voertuigen in 2030 de grens van 125 miljoen bereikt moeten hebben. Dit betekent dat hen een mooie toekomst wacht.
Het onderhoudsgemak
De elektrische auto is makkelijk te onderhouden. Hij bezit geen versnellingsbak en olie verversen, is niet nodig. De remblokken slijten langzaam en remmen worden relatief weinig gebruikt (het regeneratieve remsysteem zet kinetische energie om in elektrische energie).
Alleen de batterij moet regelmatig worden vervangen (gewoonlijk na 8 tot 12 jaar of 900 tot 1400 laadcycli). De kosten van een nieuwe batterij bedragen ongeveer 8.000 euro.
Het opladen van de batterij van een elektrische wagen
Oplaadstations zijn meestal te vinden in de parkeergarages van supermarkten, hotels of autodealers. Zulke laadpalen kunnen een garantie bieden dat je tijdens het reizen nooit zonder rijbereik zal komen te zitten.
In België zijn quota voor elektrische oplaadpunten vastgesteld in het kader van het Waalse energiepact (dat tot doel heeft tegen 2030 over te schakelen van benzine op elektriciteit). Volgens een in 2014 geformuleerde Europese richtlijn moet de verhouding tussen het aantal openbare (of algemeen toegankelijke) laadpunten en het aantal beschikbare elektrische voertuigen 10% zijn.
Aangezien er in België bijna 25.000 elektrische wagens op de weg zijn, zouden er minstens 2.500 oplaadpunten moeten zijn. Er zijn echter meer dan 4.000 openbare en particuliere laadpalen in het land, wat bewijst dat de doelstelling ruimschoots is gehaald.
Er is echter één groot probleem: de plaats van de laadpunten. De website Chargemap geeft een overzicht van de laadterminals voor elektrische auto's in België. Bij raadpleging blijkt dat zij over het algemeen in de buurt van winkels en parkeerterreinen liggen (een klein aantal ligt in de buurt van openbare diensten, stations en ziekenhuizen). Bovendien is 23% van hen niet geïdentificeerd.
Daarnaast is de ongelijke verdeling van oplaadpunten problematisch. Hoewel elektrische voertuigen een degelijke actieradius bezitten, waardoor ze relatief lange afstanden kunnen afleggen, moet de gebruiker voor sommige ritten in ons land nog steeds extra opladen.
Laadstations moeten niet alleen voldoen aan de huidige Europese normen en standaarden, maar moeten ook een groot aantal voertuigen tegelijk kunnen opladen. De aanwezigheid van meerdere laadpalen op dezelfde plek zou dan ook ideaal zijn.
Welke modellen van elektrische wagens zijn beschikbaar op de markt
De markt voor elektrische auto's biedt momenteel modellen van de grootste merken. Enkele daarvan worden hier gepresenteerd.
Tesla Model 3
Is het mogelijk om over elektrische auto's te praten zonder de fabrikant Tesla te noemen? De Tesla Model 3 heeft een bereik van 423 tot 614 km en gaat van 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden. Hij is ontworpen met een mix van staal en aluminium, waardoor de veiligheid van de gebruikers gewaarborgd is. De Tesla Model 3 bezit twee onafhankelijke motoren die elk uit één enkel bewegend deel bestaan (ideaal om de levensduur te verlengen en het onderhoud te vergemakkelijken).
Het vierwielaandrijfsysteem van het Tesla Model 3 regelt digitaal de overdracht van koppel naar de voor- en achterwielen. Dit verbetert de controle en de hanteerbaarheid.
Renault ZOE
De Renault ZOE is in september 2019 in de verkoop gegaan en heeft een bijzonder kenmerk: het logo van het merk is vergroot om het laadcontact te verbergen. Hij is uitgerust met een 52 kWh-batterij en 2 motoren, waarvan de ene 110 pk en de andere 135 pk levert. Hierdoor kan hij 395 kilometer rijden voordat hij een nieuwe laadcyclus nodig heeft.
In tegenstelling tot sommige elektrische wages van concurrerende merken kan je met een Renault ZOE geen aanhangwagen of caravan slepen. Dit verandert weliswaar niets aan zijn puike prestaties.
BMW i3
De BMW i3 werd ontworpen in 2013 en is de eerste elektrische auto van BMW. Hij levert een maximumvermogen van 170 pk en een maximumkoppel van 250 Nm. Hij haalt een topsnelheid van 150 km/u en zijn actieradius varieert naargelang van de gekozen rijmodus:
- 130 km voor de Comfort-stand;
- 160 km voor de Eco pro-modus;
- 200 km in Eco pro + modus (de maximumsnelheid is minder dan 100 km/u en de airconditioning is uitgeschakeld).
De brandstoffen
Elektrisch nieuws
Ontdek al het laatste nieuws Elektrisch
Elektrische auto’s zijn nog altijd een minder voor de hand liggende keuze op de tweedehandsmarkt. Toch kunnen de besparingen, tot wel 3.000 euro per jaar, aanzienlijk zijn naast een vergelijkbaar model op fossiele brandstof. Dat is de vaststelling van een Britse studie. Neemt dat de angel weg?
De concept car JiYue Robo X, voorgesteld op het Salon van Guangzhou, is de voorbode van een nieuwe elektrische hypercar. Het lijkt wel een technologisch laboratorium.
Als je op zoek bent naar een elektrische tweedehandsauto die een aantrekkelijke prijs, een goede betrouwbaarheid en een behoorlijk rijbereik combineert, dan zullen deze vijf voorstellen je wellicht interesseren.
Laatste Elektrisch nieuws
Volg al het nieuws Elektrisch
Vind een Elektrisch-dealer
Zoekt u een dealer bij u in de buurt?