De vermoedens van deze afspraken bestonden al langer en werden sinds januari 2011 onderzocht via diverse bezoeken aan de constructeurs. Er wed beslist om een officieel onderzoek in te stellen en dat bracht de kartelvorming tussen Daf Trucks, Daimler, Iveco, Scania, Volvo en MAN aan het licht. De feiten startten in 1997 en gingen door tot 2011.
De zes betrokken vrachtwagenconstructeurs hebben ongeveer 100 % van de markt in handen wat maakt dat hun “overeenkomst” lang heeft stand gehouden. In november vorig jaar heeft de Commissie aan de merken een brief gestuurd waarin duidelijk wordt aangegeven wat hen ten laste wordt gelegd. De Commissie gaf ook aan dat ze zich aan een boete kunnen verwachten ten belope van 10 % van hun jaarlijkse wereldwijde zakencijfer.
Advertentie – lees hieronder verder
Om deze monsterlijke boete te motiveren, stelt de Europese Commissie dat de CO2-emissie van vrachtwagens tussen 1990 en 2010 maar liefst met 36 % is toegenomen. De constructeurs hebben van hun kant al aangegeven dat ze provisies hebben aangelegd om dergelijke sancties de baas te kunnen.
Wat denkt u van deze “overeenkomst” tussen de vrachtwagenmerken onderling ?