Autotests

AUTOTEST: Jaguar XF… Laat u verleiden

In 2008 zorgde de Jaguar XF voor een spectaculair frisse wind bij Jaguar. Ook de producten die volgden getuigden van een nieuwe aanpak. Eindelijk kon Jaguar een vuist maken tegen de Duitse tenoren door een waardig alternatief aan te bieden. Dat doet men ook met de XE en voor de opvolger van de XF is dat niet anders.

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 30 okt. 2015 | Leestijd: 10 min

De eerste generatie XF stamt uit de periode  dat Jaguar nog in Ford-handen was. Even ter herinnering, de Amerikaanse massaconstructeur deed heel veel goeds voor Jaguar en Land Rover. Het zette beide merken weer op de rails en startte met de ontwikkeling van de beste productgeneratie uit de geschiedenis van het merk. Dit gebeurde met een gezond financieel plan. Keerzijde van de medaille was dat de XF werd gebouwd met enkele relatief verouderde elementen uit de Ford-organenbank zoals het onderstel. De XF werd een bijzonder snelle wagen maar bleef iets te zwaar om er een drivers car te worden. 

Sugar Daddy

Advertentie – lees hieronder verder

Vandaag is Jaguar – net als Land Rover – in handen van het Indiase Tata. De grote baas gedraagt zich als een « Sugar Daddy », een man van middelbare leeftijd  die zijn jonge maîtresse niets kan ontzeggen. Als er een nieuwe auto wordt ontwikkeld, spaart Tata duidelijk kosten noch moeite. Dat merk je ook als je met deze producten rijdt !

Om te beginnen voorziet Tata voor deze nieuweling een nieuw modulair platform dat niet alleen voor deze XF maar ook voor de XE en de te verwachten SUV (F-Pace) zal worden gebruikt. Het onderstel is nagenoeg volledig van aluminium en het is tegelijk erg licht en stijf. Deze nieuwe XF weegt, afhankelijk van de versie, tot 190 kg minder dan zijn voorganger. De maîtresse kreeg ook  nieuwe oorbellen en in autotaal betekent dat een gloednieuwe motor. De tweeliter grote viercilinder turbodiesel vervangt de oude 2,2. De compactere diesel haalt normwaarden van 4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 104 g/km. Kortom, dit zijn beloftevolle cijfers…

Conservatief

We startten de testrit met deze nieuwe XF met een eerder negatief gevoel. Aan de basis daarvan lag het design. Toegegeven, de nieuweling is korter en lager dan zijn voorganger. Ook de wielbasis groeide met 5 cm wat een positief effect heeft op het interieur en waardoor de proporties atletischer ogen. Feit is dat de snuit van de nieuwe XF fel op zijn voorganger lijkt en de achterkant werd overgenomen van de XE… Het is niet omdat het over een Jaguar gaat, dat we de andere kant moeten opkijken als het over een conservatief design gaat. BMW en Audi krijgen vaak dezelfde verwijten te horen. Dit gevoel verdwijnt niet meteen na onze eerste testkilometers aan het stuur van de 2.0 d met 163 (hij is ook met 180 pk beschikbaar). De prestaties liggen perfect in lijn met die van de concurrentie maar naar ons gevoel verliest Jaguar hier wat identiteit. Je kan dit het best vergelijken met BMW, een andere speler met een sportief imago. Ook daar brengen de fiscaal interessante versies weinig meerwaarde voor hun sportief imago.

Ondertussen is het tijd voor de eerste echt bochten van onze testroute. Het lijkt wel of de XF onze gedachten kon lezen : « Denk je nu echt dat ik zoals de anderen ben ? Dat ik slechts over een voortrein en een vering beschik ? Nee, ik heb klauwen en daarmee grijp ik me vast aan het asfalt. Ik heb ook spieren waarmee ik sneller dan gelijk wie van richting kan veranderen. Ik blijf immers een lenige kat… »

Toegegeven, we kregen zin om ons te excuseren. Geen enkele rivaal die we tot nu toe hebben getest, stuurt zo verfijnd en biedt zoveel grip. Uiteraard zullen de banden er voor veel tussen zitten maar de wagen heeft zelfs op een vettige ondergrond bijzonder veel grip. Kortom, hoewel het de motor aan karakter ontbreekt, maakt deze Jaguar duidelijk het verschil met zijn concurrenten. 

V6 diesel

We reden ook met de V6 Supercharged met 380 pk (hij bestaat ook met 340 pk), in combinatie met vierwielaandrijving. Deze aandrijving wordt later beschikbaar voor alle motorisaties. Met die setup is de XF een heel andere auto die zijn naam meer dan ooit waardig is. Deze grote berline is dit keer weldegelijk sportief en elke acceleratie is een feest. Laat ons wel wezen, deze motor zal bij ons slechts met mondjesmaat worden verkocht. Het is de voorlopige topversie in afwachting van een XF-R die een V8-motor zal krijgen. De motor die ons het meest bijbleef, is de 3.0 V6 diesel, goed voor 300 pk en 700 Nm. Deze versie was achterwielaangedreven en beschikte over een « klassieke » automaat die niet moet onderdoen voor een exemplaar met dubbele koppeling. Deze versie zet de kwaliteiten van het XF-platform meer dan ooit in de verf. Als je uit een haarspeldbocht komt, verteert de achteras het aanzienlijke motorkoppel zonder verpinken. Enkel als je echt gaat overdrijven, laat het ESP een beetje wielspin toe zodat de achteras « just for fun » een beetje uitbreekt. Als je het ESP uitschakelt, valt op hoe evenwichtig de wagen wel is en hoe makkelijk het is om de wagen gecontroleerd te laten uitbreken. Het volstaat om de voet van het gaspedaal te halen om de wagen te stabiliseren. De ingenieurs die het onderstel hebben afgesteld, zorgden voor een plezierige setup zonder er een karikatuur van de te maken. De wagen biedt nog steeds het comfortniveau dat je in dit luxesegment mag verwachten. Deze ingenieurs verdienen een medaille !

De details

Is deze XF dan perfect ? Neen ? Liefhebbers van Duitse precisie zullen de afwerkingskwaliteit net iets « te min » vinden, hoewel het interieur een van de fraaiste binnen dit segment is. Verder zijn er elektronische rijhulpmiddelen die af en toe in de fout gaan. Als dergelijke assistenten niet altijd coherent werken, kan je ze als constructeur maar beter achterwege laten. En dan er is ook nog de look. Hoewel de XF een van de meest charismatische producten uit dit segment is, lijkt deze nieuwe versie teveel op zijn voorganger. Als je op zoek bent naar een mooie auto om écht mee te rijden, heeft deze XF zeker een streepje voor !

Besluit

Na de XE, is deze nieuwe Jaguar XF een uitstekend alternatief voor de Duitse tenoren. Als de F-Pace (SUV-model) van hetzelfde kaliber is, ziet het er naar uit dat de markt flink door elkaar zal worden geschud !

Positieve punten

Uitstekend onderstel

Evenwichtig rijgedrag

Nauwkeurige besturing

V6 dieselmotor is ideale combinatie

Fiscaal interessant (104g CO2/km)

Charismatische look …

Negatieve punten

… maar “altijd hetzelfde liedje”

2.0d is erg Jaguar-unlike

Afwerking kan beter

Jaguar XF 3.0d in cijfers

Motor : V6 turbo diesel, 2.293 cc; 300 pk bij 4.000 opm; 700 Nm bij 2.000 opm.

Aandrijving : op de achteras.

Versnellingsbak : 8-traps automaat.

L/b/h (mm) : 4.954/2.091/1.457

Leggewicht (kg): 1.750

Kofferinhoud (l) : 540

Brandstoftank (l) : 66

0 tot 100 km/u (s.) : 6,2

Prijs : 58.550 € BTW incl.

Vermogen : 300 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gem. verbruik : 5,5 l/100km

CO2 : 144 g/km

Overigen motorisaties

2.0d : 163 pk, 3,9 l/100km, 229 km/u, 40.350 € BTW incl.

2.0d : 180 pk, 4,3 l/100km, 230 km/u, 42.350 € BTW incl.

2.0 : 240 pk, 7,5 l/100km, 248 km/u, 47.860 € BTW incl.

3.0t : 340 pk, 8,3 l/100km, 250 km/u, 58.160 € BTW incl. (AWD +3.600)

S : 380 pk, 8,3 l/100km, 250 km/u, 73.260 € BTW incl. (AWD +3.600)

 

 

 

 

 

 

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon