TEST Audi R8 Spyder V10: wat een soundtrack!

|

De R8 geeft zich bloot in volle herfst. Zo kan je nog beter genieten van de soundtrack van zijn V10, die ons nog steeds de kriebels bezorgt. Stap maar mee in voor een ritje....

Het verwijderen van het dak van de R8 helpt gelukkig zijn lijn niet naar de vaantjes, maar puristen betreuren waarschijnlijk wel dat de motor van de Spyder niet in een ‘vitrine’ te bewonderen is, zoals bij de coupé. De bovenzijde van de tienpitter wordt namelijk verhuld door de kapafdekking. Deze in stof uitgevoerde vouwkap rust op een geraamte uit aluminium en magnesium om het gewicht van het systeem (44 kg, elektromotor inbegrepen) te beperken. Daarnaast maakt ook de globale structuur van de R8 gebruik van lichte metalen. Het chassis combineert namelijk versterkte koolstofvezels met aluminium om lichter (208 kg, of slecht 5 kg meer dan de coupé) en stijver (+50% ten opzichte van de oude R8 Spyder!) te worden. Dat platform is trouwens identiek aan dat van de Lamborghini Huracán. Een edel skelet, zeg maar.

Nerdtrekje

Aan boord halen de kwaliteit en de pasvorm het niveau van een prestigeberline. Een stijlvolle en uitnodigende cocon, waarin wel de nodige opbergruimte ontbreekt, zoals vaak aan boord dit type wagens. De nieuwe R8 is een moderne auto met ook een nerdtrekje: als instrumentenbord werden de klassieke tellers ingeruild voor een multifunctioneel 12,3” kleurenscherm, dat meerdere schermafbeeldingen biedt, waaronder één met de GPS-kaart over de hele breedte van het scherm. Wij verkozen de sportmodus die in het gezichtsveld een grote toerenteller met een energiek bewegende naald toont…

Een pareltje in de rug

De kap plooit weg in 20 seconden. Deze operatie is volledig elektrisch en kan ook al rijdend gebeuren, tot 50 km/u. Het achterruitje gaat met een eenvoudige druk op een knop op en neer, ook met het dak gesloten. Zo kan men steeds van de sound van de motor genieten… En die klinkt overheerlijk! Met een druk op de startknop komt de V10 tot leven met een rauw, metaalachtig geluid in de uitlaat. Onder de motorkap achteraan gromt de atmosferische 5,2 liter van de R8 Coupé (en de Lambo Huracán …) die hier 540 pk levert.

Van 5 naar 10 cilinders

Dit is een nobele krachtbron met een droog carter, voorzien van toptechnologie. Ze beschikt namelijk over een dubbele injectie: direct voor een beter rendement bij stationair draaien en bij volle belasting, en indirect om de uitstoot van fijne deeltjes bij gedeeltelijke belasting te beperken. Om het brandstofverbruik onder controle te houden, is er eveneens een Stop&Start-systeem en een « vrijloop »-functie voorzien: bij het lichten van het gaspedaal, zakt de motor tot zijn stationair toerental en wordt de aandrijving ontkoppeld; de wagen bolt dan verder op zijn inertie en verbruikt slechts een minimum aan brandstof. Deze sportieveling heeft verder ook een gedeeltelijke cilinderuitschakeling: als je het gaspedaal slechts streelt, schakelt de V10 de helft van zijn cilinders uit en draait dan nog maar op 5 « poten ».

De nieuwe R8 Spyder verbruikt voortaan officieel 12% minder dan zijn voorganger. Nochtans pusht de motor nog iets meer dan voorheen: de sprint van 0 tot 100 km/u lukt in slechts 3,6 seconden. Deze krachtbron die vrij ademt (dus zonder turbo), geeft inderdaad blijk van een vurig karakter en trekt gretig door tot 8.700 t/min. De verhoudingen van de versnellingsbak (gerobotiseerd met dubbele koppeling) volgen elkaar daarbij in een ijltempo op na een tik tegen de peddels aan het stuur.

Handelbare sportieveling

Onze testrit verliep grotendeels in de regen. Daarbij viel onmiddellijk op dat deze sportieveling geen te heftig karakter heeft. Hij is zelfs heel handelbaar. De gestuurde vierwielaandrijving (met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie) past voortdurend het koppel tussen de voor- en achterwielen aan om een evenwichtig rijgedrag te behouden. Ervaren bestuurders vinden deze R8 misschien niet speels genoeg, maar toch is iedereen onder de indruk van zijn opmerkelijke efficiëntie, ongeacht de weersomstandigheden. Bij normaal rijden verbluft ook het uitstekend comfort van deze supersportieveling, zelfs al is hij is niet uitgerust met de optionele gestuurde demping. Een ander leuk snufje: het optionele Bang & Olufsen audiosysteem integreert de luidsprekers in de hoofdsteunen. Jammer genoeg kreeg deze Spyder geen halsverwarming. Maar goed, de motor straalt al heel wat warmte in de rug en daarnaast is ook het geluid oorverwarmend…

Besluit

De R8 coupé is een supercar voor elke dag die verbaast met zijn veelzijdigheid. Deze Spyder-versie weet nog beter de brug te leggen tussen heftig doorpezen en rustig cruisen. Maar dat plezier in openlucht heeft wel een prijskaartje: reken op bijna 14.000 € extra tegenover de Coupé.

+

Rijgemak

Verbazend comfort

Afwerkingskwaliteit

Dynamische en krachtige V10

-

Een Audi voor een Ferrari-prijs

Gebrek aan opbergruimte

Soms ingewikkelde Virtual Cockpit

L’Audi R8 Spyder V10 in cijfers

Motor : 10-cilinder in V, benzine, 5.204cc, 540pk bij 7.800tr/min, 540Nm bij 6.500tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : gerobotiseerd, 7 versnellingen, dubbele koppeling

L/l/h (mm) : 4.426/1.940/1.244

Leeggewicht (kg) : 1.720

Koffervolume (l) : 112

Tankinhoud (l) : 83

0 - 100 km/u (sec) : 3,6

Prijs : 180.500 €

Vermogen : 540pk

Topsnelheid : 318km/u

Gem. verbruik : 11,7/100 km

CO2 : 277g/km