Autotests

TEST Jaguar F-Pace : Echte Jaguar om in de modder te ploeteren!

Jaguar nam ons mee naar een uithoek van Wales om er ons kennis te laten maken met haar eerste SUV model. We joegen de Jag tegen 130 km/u over een offroadparcours tussen de bomen en de rotsen.

Stéphane Lémeret Stéphane Lémeret | Gepubliceerd op 2 mrt. 2016 | Leestijd: 13 min

Deze Britten zijn een beetje gestoord maar ze maken wel leuke auto’s…

“Het voelt wat vreemd aan om offroad te gaan met een Jaguar”, zeg ik tegen mijn copiloot terwijl ik in de modder een helling op rij van op zijn minst 20%. De man is vooral bezig met me over het traject te loodsen en me in de gaten te houden. We rijden overigens op een private testpiste die doorgaans door … Land Rover wordt gehuurd. Uitgerekend hier worden hun meest extreme versies op afgesteld. De assistentiewagen die ons volgt is overigens een goede oude Defender. De productie van dit icoon zou twee dagen later voorgoed worden stilgelegd.

Advertentie – lees hieronder verder

“De koning is dood, leve de koning!”, zegt mijn Britse rijgezel met trillende stem. Wat hij eigenlijk bedoelt, is dat hij spijt heeft dat de carrière van de Defender er op zit maar dat deze F-pace op het juiste ogenblik komt zodat hij zijn zinnen kan verzetten. 

Mysterieus

Het spreekt dat deze F-Pace is geen echte terreinwagen is. Het ontbreekt hem aan bodemspeling om overal door te komen. Toch is de bodemspeling bijna dubbel zo groot als die van de XE berline waarmee hij het platform deelt. Ook de XF gebruikt dezelfde vloerplaat. Op zich hoeft dat niet echt een probleem te zijn als je weet dat ongeveer 95 % van de Range Rover klanten zelden offroad gaat. Deze eerste Jaguar SUV kan je in die zin perfect zien al een echte “4×4”. Tenminste, als hij over vierwielaandrijving beschikt want de tweeliter dieselvariante wordt met achterwielaandrijving geleverd. Deze Jaguar leent heel wat technologie bij Land Rover. Wanneer je het asfalt achter je laat, voel je meteen dat deze wagen kan terugvallen op de expertise die huize “JLR” (Jaguar-land Rover) terzake heeft. Als bestuurder kan je tal van zaken instellen en je beschikt over een bijzonder efficiënte «hill descent control»  (die de snelheid elektronisch regelt bij steile afdalingen).

Je kan ook vooraf een bepaalde snelheid instellen om de wagen over een bijzonder complexe situatie te laten rijden. Ik heb nooit de meerwaarde van dergelijke systemen begrepen. Het lijkt me eenvoudiger om de remmen en het gaspedaal zelf te doseren in plaats van dit aan de elektronica over te laten. Blijkbaar is er een markt voor want 4×4 specialisten blijven dergelijke systemen standaard of optioneel aanbieden. Begrijpen, wie begrijpen kan. Jaguar is wat dit betreft duidelijk niet over één nacht ijs gegaan en deze zaken zijn zeker goed bedoeld … al blijft hun nut voor mij een mysterie.

Vertrouwde omgeving

Deze Jaguar voelt meteen vertrouwd aan hoewel je hier een hoge in plaats van een lage instap hebt. Het interieur is helemaal in lijn met dat van de overige nieuwe berlines van het merk. Aan het stuur waan je je immers in een XE of een XF op hoge poten. Afwerking, materiaalkeuze en ergonomie zijn vergelijkbaar en dat is een goede zaak want de Jaguar interieurs verdragen maar weinig kritiek. Toegegeven, de materiaalkeuze is iets minder verzorgd dan bij Audi maar laten we ons niet verliezen in details. Het geheel is meer dan aangenaam en er is voldoende zitruimte, ook achterin. Enkel de passagier op de centrale zit achteraan zit minder comfortabel omwille van de grote transmissietunnel aan de voeten. De wagen is voldoende groot om met vier volwassenen van ruim 1,90 m te reizen

De koffer lijkt op het eerste zicht niet gigantisch maar Jaguar stelt dat de koffer een indrukwekkende 650 liter slikt. Daarin zit ook het compartiment onder de laadvloer begrepen. In deze “preseries” die wij mochten proefrijden, zat op deze plek een noodwieltje.

Voor we ons aan het echte werk wagen, moeten we nog even kwijt dat deze F-Pace, net zoals zijn berlinezusjes, over diverse rijhulpmiddelen beschikt om ongevallen te voorkomen. Feit is dat deze systemen (ongeacht het automerk) soms te pas en te onpas tussenbeide komen in het verkeer wat eveneens tot gevaarlijke situaties kan leiden. Deze zaken zijn evenwel niet meer weg te denken en bepaalde verzekeringsmaatschappijen bieden zelfs lagere premies voor wagens die er mee zijn uitgerust. Ik geef de informatie mee, aan u om uit te maken of u het al dan niet belangrijk vindt!

Comfortabel

Tijd voor het échte werk, of op zijn minst toch belangrijke zaken… Bij Jaguar mogen ernstige dingen ook leuk zijn en dit keer gaan ze daar vrij ver in! Maar voor we op een bijzonder glad parcours aan 130 km/u mogen driften tussen bomen en rotsen, willen de organisatoren van de test dat we een en ander progressief opbouwen. We beginnen met een echt offroad parcours waar we niet alleen ervoeren dat de Jag over heuse terreincapaciteiten beschikt, hij blijft ook onder alle omstandigheden comfortabel. Dit moeten we uiteraard nog toetsen op een traject met klassieke asfaltbanen. De manier waarop de wagen het er van afbrengt op het ruwe offroad gedeelte is echter een goed voorteken. De F-Pace zal uw ruggengraat ontzien op ons gehavende Belgische wegennet.

Na deze kennismaking nam jaguar ons mee naar een open vlakte vol slijk en gras. Hier mochten we de grenzen van de wagen even aftasten in een even amusante als leerrijke driftsessie. Deze discipline is erg leuk maar … leerrijk?!

Tijdens deze oefening hebben we zelf kunnen vaststellen dat de vierwielaandrijving van deze F-Pace de klemtoon legt op rijplezier! Jaguar wilde dat de wagen meer aanvoelt als een achterwielaandrijver dan als een voorwielaandrijver. Dat vertaalt zich in een bijzonder evenwichtig en efficiënt rijgedrag. Kortom, rijplezier van de bovenste plank!

Als je in de “Normal” modus rechtdoor rijdt op een droge ondergrond stuurt de aandrijving ruim 90 % van de aandrijfkracht naar de achteras. Als het nodig is omwille van de tractie, kan 70 % van het motorkoppel in minder dan 2 tienden van een seconde naar de vooras worden overgeheveld. Het resultaat is erg overtuigend. De “Low Grip” modus is minder overtuigend want daar voel je de wagen meteen ondersturen. Bovendien regeert het gaspedaal veel lomer zodat de wagen aanvoelt alsof hij 300 kg zwaarder is. 

Dit zal vooral kalme bestuurders geruststellen als ze hun wagen door het slijk of over een besneeuwde ondergrond moeten sturen, wat allerminst makkelijk is. We hoeven hier niet zwaar aan te tillen want de F-Pace reageert onder alle omstandigheden aangenaam en evenwichtig in de normale rijmodus. De derde optie is de “Sport”modus die de elektronische rijhulpmiddelen uitschakelt. Precies hier viert de “prettig gestoorde” filosofie van de Britten hoogtij. De wagen biedt hier bijzonder veel rijplezier want je kan hem dwars zetten en je kan lange powerslides maken omdat de vierwielaandrijving reageert zoals bij een achterwielaangedreven wagen.

We ervaren onvervalst rijplezier op een van de oude etappes uit de Rally van Groot-Brittannië waar we tegen hoge snelheid tussen de bomen rijden. Tijdens de eerste passage als passagier, voelde ik me niet meteen op mijn gemak. De ingenieur waarmee ik het parcours ging verkennen, hield er een ongelooflijk tempo op na. Hij balanceerde de wagen permanent en voegde er nog een vleugje show aan toe.  Ik was blij dat ik zelf het stuur mocht nemen, hoewel de man duidelijk talent had!

Het parcours lag er erg tricky bij na de fikse regenbuien gedurende de ochtend.  Ik heb me echter bijzonder goed geamuseerd toen ik deze F-Pace op de limiet mocht rijden. Wat een evenwicht! De wagen laat zich perfect insturen met een dociele “appel-contre-appel” om vervolgens perfect gecontroleerd te driften door het vermogen dat keurig naar de achterwielen wordt gestuurd!  De bijzonder aangename besturing verhoogt het rijplezier. Ook over de motor niets dan lof. De drieliter V6 turbodiesel levert 300 pk en is 700 Nm sterk. Hij is stil, krachtig en heeft trekkracht te koop… Ook hier valt niets op aan  te merken! En dat geldt ook voor deze wagen in zijn geheel. Rest ons nog voorzichtig te zijn want we moeten hem nog onder normale omstandigheden rijden voor een definitief oordeel. Deze eerste Jaguar SUV ziet er alvast meer dan beloftevol uit!

BESLUIT 

Deze eerste kennismaking met de F-Pace verliep erg beloftevol. Jaguar zou wel eens potten kunnen breken met dit model. Een discipline waarin het merk steeds beter wordt!

 

F-Pace 3.0D in cijfers

Motor : V6 turbo diesel, 2.933 cc; 300 pk bij 4.000 opm; 700 Nm bij 2.000 opm.

Aandrijving : op de vier wielen.

Versnellingsbak : achttrapsautomaat.

L/b/h (mm) : 4.731/2.175/1.652

Leeggewicht (kg): 1.884

Kofferinhoud (l) : 650

Brandstoftank (l) : 66

0 tot 100 km/u (s.) : 6,2

 

Positieve detail

Jaguar laat de bestuurder de keuze om de F-Pace aan te passen aan de “mood” van het moment: normal, sport, winter, ESP off… Net zoals bij Ferrari !

Negatieve detail

De transmissietunnel is erg groot. De wagen is niet echt praktisch als je hem vaak met vijf inzittenden wil rijden. 

Overige motorisaties

2.0D : 180 pk, 4,9 l/100km, 201 km/u, 43.050 euro BTW incl.

2.0D AWD : 180 pk, 5,2 l/100km, 208 km/u, 45.700 euro BTW incl.

35t AWD : 340 pk , 8,9 l/100km, 250 km/u, 59.950 euro BTW incl.

S AWD : 380 pk, 8,9 l/100km, 250 km/u, 76.450 euro BTW incl.

Prijs : 58.600 € BTW incl.

Vermogen : 300 pk

Topsnelheid : 241 km/u

Gem. verbruik : 6 l/100km

CO2 : 159 g/km

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon