TEST Jaguar XJ 2.0 i4 Ti: volwassen viercilinder

|

De Jaguar XJ staat al sinds 1968 bekend als het vlaggenschip onder de vierwielige katachtigen en is nog steeds in staat om mannen en vrouwen met stijl - en geld - te verleiden. Al doet hij dat volgens de Belgische invoerder niet meer per se met een dikke zes- of achtcilinder onder de kap. Nee, vandaag de dag zou het vooral een - in deze context gezien - petieterige viercilinder benzine zijn die de meeste handtekeningen verzamelt. Daar wilden we bij Gocar.be uiteraard het fijne van weten...

De viercilinder in de XJ telt twee liter longinhoud. Zo klein is het blok dus niet, maar in dit segment zijn we toch wat anders gewend. Gelukkig wisten de Jaguar-ingenieurs van aanpakken en hebben we te maken met een stille krachtbron die soepel genoeg is om te overtuigen. Het enige wat we missen, is de gretigheid onder 2.500 tr/min die bij een koppelrijkere diesel of benzine niet zou ontbreken. Maar of we het zó erg vinden om deze 240 pk en 340 Nm opwekkende Jag iets hoger op de toerenladder te jagen? Hoegenaamd niet! De vier-in-lijn blijft ook dan discreet en getuigt van een volwassenheid door nooit de indruk te geven dat er geen reserve meer is. En dat is... exact de eigenschap die Jaguar-klanten willen. Bovendien schakelt de automaat zijdezacht, stuurt hij best goed voor een grote slee en zitten we qua verbruik goed tussen 9 en 10l/100km. Plaatje compleet dus.



Kat op leeftijd

De Jaguar XJ gaat in zijn huidige vorm al acht jaar mee en dat is er stilaan aan te merken. Hij is nog steeds uitermate comfortabel, daar niet van, maar op vlak van ergonomie, afwerking en infotainment doet hij onder voor zijn directe concurrenten uit Duitsland. Zo is er bijvoorbeeld de GPS die traag op gang komt, zijn rolgeluiden iets te nadrukkelijk hoorbaar vanaf 100 km/u, mocht het gaspedaal groter én hebben we ons meer dan eens geërgerd aan de bediening van de radio. Onze XJ pikt namelijk niet automatisch de juiste frequenties op en om het volume luider of stiller te zetten, is geduld en zelfs een beetje (te veel) spierkracht vereist. Dat de boordplank inmiddels ook wat gedateerd aanvoelt, willen we hem nog net vergeven...



Conclusie

Het interieur van de Jaguar XJ telt een aantal minpunten die jammer zijn. Veel wordt echter goedgemaakt door de benzine-instapmotor die ondanks zijn kleine cilinderinhoud volwassen aanvoelt en deze redacteur volledig heeft kunnen overtuigen. Wát een souplesse voor een tweeliter viercilinder... die bovendien niet al te dorstig is. Zij die een dieselmotor in een Jaguar nog steeds not done vinden en Vadertje Staat centen wil besparen, zal hier volledig zijn of haar gading in vinden. Missie geslaagd!

Pluspunten

Nog steeds erg stijlvol

Heerlijke viercilinder turbo

Verbruik binnen de perken 

Minpunten

Trage GPS, lastige radio

Ergonomie en afwerking kunnen beter

Mist koppel onderin 

Jaguar XJ 2.0 i4 Ti in cijfers

Motor : viercilinder-in-lijn, turbobenzine, 1.999cc; 240pk bij 5.500tr/min; 340Nm tussen 2.000 en 4.000tr/min

Aandrijving : achterwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 5.130/1.889/1.460

Leeggewicht (kg) : 1.735

Tankinhoud (l) : 80

0-100 km/u (sec.) : 7,9

Prijs : vanaf 73.600 € BTWi

Vermogen : 240 pk

Topsnelheid : 241 km/u

Gem. verbruik : 8,5 l/100km

CO2 : 199 g/km