Autotests

TEST Volvo S60 Polestar: sleeper

Wat doe als je houdt van pk-zwangere berlines maar niet als ze van Duitse origine zijn ? Sinds enkele maanden bestaat er een fraai alternatief uit Zweden !

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 2 mei 2017 | Leestijd: 7 min

Maar eerst : wat betekent deze titel ? We noemen een « sleeper » een wagen met een klassiek, discreet, zelfs banaal voorkomen, die onverwachte prestaties verhult. De Saab 900 Turbo was zo’n sleeper, net als de Audi 100 S2 uit de jaren ‘90 en de Mercedes E500 uit de jaren ‘80 of, om bij Volvo te blijven, de befaamde 850 break. Vandaag zijn er nog amper « sleepers » want sportiviteit is nu een sterk verkoopargument geworden dat zelfs heel opzichtig wordt uitgespeeld. Kijk maar naar de Audi’s RS, BMW’s M en Mercedessen AMG die met hun bodybuilers koetswerk hun spieren stevig laten rollen !

Onopvallend

Advertentie – lees hieronder verder

Deze Volvo S60 Polestar is een echte sleeper. In de eerste plaats omdat het een Volvo is en weinig mensen weten dat ook een model van dit merk een krachtpatser kan zijn. Vervolgens omdat de constructeur het heel fijntjes speelt op esthetisch vlak. Want buiten de blauwe koetswerklak, de 20’’-velgen (die je nu op elke Scenic vindt) en het kleine blauwe “Polestar” logo op de koffer, zijn er amper elementen te bespeuren die het ware karakter van deze wagen verraden. Geen enorme luchthappers, verbrede flanken of drempels in tuningstijl… Bestel deze S60 Polestar in het grijs en je rijdt totaal onopvallend rond, tot je aan het volgende verkeerslicht voor de verrassing zorgt !

Eigenlijk betreuren we een beetje dat die trend ook aan boord werd doorgetrokken. Buiten sportstoelen in leder en alcantara met blauwe stiknaden (die zelfs heel comfortabel zijn), en de specifieke schakelpook, is de sfeer eerder …. normaal. Toegegeven, dat maakt deel uit van het sleeper concept en we veronderstellen dat Volvo net zoiets wou bereiken. Maar toch mocht het naar onze smaak net iets meer zijn…

Polestar

We hebben nog niet uitgelegd wat Polestar is. In grote lijnen is dit het AMG van Volvo : een onafhankelijke onderneming die sinds de jaren ‘90 Volvo’s voor de autosport klaarstoomt. Dit gebeurde met de goedkeuring van het merk, dat zich ook interesseerde in tuning van wegversies sinds het begin van de jaren 2000. In 2013 werd dan gestart met een beperkte productie en vervolgens werd het bedrijf, net als AMG, door de constructeur gekocht in 2015. Sindsdien is Polestar officieel de sportieve afdeling van Volvo.

De werkbasis van de Polestar was de S60 T6 die met zijn 2.0 liter viercilinder voorzien van een turbo en een compressor standaard 306 pk produceert en dus veel potenter werd. Een grotere turbo en specifieke nokkenassen en zuigers later is die motor namelijk goed voor 367 pk en 470 Nm en kan hij tot 7.000 toeren doortrekken in plaats van 6.000 toeren voorheen. De 8-trapsautomaat (de enige optie) en de vierwielaandrijving werden uiteraard ook onder handen genomen, net als het onderstel, ook al blijven de aanpassingen daar beperkt tot de montage van nieuwe rolstangen, Öhlins-dempers (voor de kenners) en Brembo-remmen met 6 zuigers vooraan. Topkwaliteit !

De sleeper ontwaakt

Zoals we reeds vermeldden is één van de leuke kantjes van een sleeper dat hij leken stevig kan verrassen. Tijdens de test had ik zo’n passagier in de auto en een mooi stuk asfalt ervoor. Ik zette de transmissie in « S » en drukte het rechterpedaal tegen de vloer. De bak schakelde meteen twee versnellingen terug en het beest werd wakker. Maar dan ook écht wakker. De passagier werd in de zetel gedrukt en reikte in paniek naar de handgreep. Na even terug bekomen te zijn, slaakte hij een luide “Oooookaaaaaaay!”. Dat is het sleeper effect…

Maar opgelet de Polestar is geen dragster voor rechte asfaltstroken. Als nieuweling op de markt van “standaard” pk-zwangere wagens moet de Zweedse constructeur niet veel onderdoen voor het bekende Duitse trio. Al zijn er wel enkele dingetjes die herbekeken mogen worden. Zoals de versnellingsbak die nog niet echt “sportief ” te noemen valt. Of de stuurinrichting die wat scherpte mist bij vlot aangesneden bochten. Maar dat is vooral jammer voor de prestaties en heeft niet veel invloed op de efficiëntie. Want de vierwielaandrijving kreeg een haarscherpe setup en verzekert uiterst strakke rijlijnen. Dat is meteen het laatste verwijt : de Polestar is een veel te ernstige wagen die op geen enkel moment « speels » overkomt. Tot zijn kwaliteiten behoren de algemene efficiëntie van de wagen, het vrij goed uitgebalanceerde compromis met het comfort (rekening houdend met de prestaties) en, volgens ons het meesterstuk, de motor. Die is vinnig, heftig, klinkt erg lekker en trekt steeds erg gewillig door tot de rode zone. Een echt juweeltje ! Enkel zet het prijskaartje een domper op de pret : 65.250 euro, dat is 4.000 euro meer dan de vergelijkbare wagens bij Mercedes of Audi. Dit is blijkbaar de prijs van de echte exclusiviteit !

Besluit

Volvo slaagt met brio in zijn ingangsexamen op de markt van sportieve varianten. Een topper!

 

+

Enthousiaste motor

Efficiëntie

Voldoende comfort

“Sleeper” look

Beschikbaar als break

8-trapsautomaat wat traag

Stuurinrichting perfectioneerbaar

Vrij oude wagen (technologie, multimedia)

Weinig concurrentiële prijs

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon