Opinies

Nieuwe wetgeving in de maak voor fietsen met elektrische ondersteuning

Fietsen met elektrische ondersteuning genieten straks niet meer dezelfde vrijheden als vandaag. Er komen drie categorieën en op versies die sneller gaan dan 25 km/u moet de bestuurder een valhelm dragen. We zien steeds meer elektrische fietsen in het straatbeeld. Bepaalde modellen kunnen evenwel hogere snelheden halen zonder dat er vandaag een wettelijk kader voor bestaat. Volgens RTL is er een nieuwe wetgeving in de maak die deze fietsen in drie categorieën zal onderverdelen.

Nicolas Joannès Nicolas Joannès | Gepubliceerd op 12 okt. 2015 | Leestijd: 1 min

Fietsen met een trapondersteuning tot 25 km/u worden wettelijk als gewone fietsen aanzien maar zijn verboden onder de 16 jaar. Fietsen die tussen de 25 en de 45 km/u halen worden gelijkgesteld met bromfietsen klasse B. Men moet dus een helm dragen, een verzekering hebben en over een rijbewijs beschikken. Tweewielers die sneller zijn dan 45 km/u worden juridisch aanzien als een motorfiets. Dit wetsvoorstel zou al in de lente van 2016 in voege gaan.

Vindt u dat het succes van de elektrische fiets bijkomende wetgeving vergt?

Advertentie – lees hieronder verder

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon