Maes, een vaste waarde in de Belgische energie- en mobiliteitssector, versterkt zijn inzet voor duurzamer transport. Het bedrijf breidt zijn netwerk voor HVO100 – een hernieuwbare diesel op basis van waterstofbehandelde plantaardige olie – uit naar 25 strategisch gekozen locaties in België. Zo komt Maes tegemoet aan de toenemende vraag van zowel bedrijven als particulieren naar een schoner alternatief voor klassieke brandstoffen.
Deze hernieuwbare diesel biedt een groot voordeel: tot 90% minder CO₂-uitstoot over de hele levenscyclus vergeleken met gewone diesel. Gemaakt van voedselafval en reststromen zoals gebruikte oliën en vetten, vergt HVO100 geen gebruik van extra landbouwgrond – in tegenstelling tot klassieke biodiesel. En het mooiste? Moderne dieselvoertuigen kunnen er probleemloos op rijden, zonder enige technische aanpassing.
HVO100, de biodiesel die het spel verandert
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) is een volledig hernieuwbare brandstof, geproduceerd via hydrogenering van gebruikte plantaardige oliën. Deze nieuwe generatie diesel wint snel terrein in Europa – onder meer in Duitsland, Spanje en Scandinavië, waaronder Noorwegen – en wordt gezien als een veelbelovend antwoord op de klimaatcrisis.

Advertentie – lees hieronder verder
De milieuvoordelen zijn indrukwekkend: het stoot gemiddeld 80 tot 90% minder broeikasgassen uit dan gewone diesel, en verlaagt bovendien de uitstoot van fijnstof met 33%, stikstofoxiden met 9%, koolmonoxide met 24% en koolwaterstoffen met 30%. Dankzij deze eigenschappen kunnen bestaande dieselvoertuigen gewoon blijven rijden, maar dan met een veel kleinere ecologische voetafdruk – een slimme en haalbare manier om de energietransitie te versnellen zonder meteen de hele voertuigvloot af te schrijven.
Kant-en-klare oplossing
Een extra troef van HVO100 is dat het zonder aanpassingen meteen bruikbaar is in de meeste moderne dieselvoertuigen. Je tankt het gewoon als vervanging van fossiele diesel. Bovendien helpt het om technische keuringen vlotter te doorstaan, dankzij de lagere uitstoot van fijnstof en een schonere verbranding die motorschade – en dus een rode kaart – kan voorkomen.
Hoewel HVO100 momenteel zo’n 2,30 euro per liter kost (zonder belastingvoordeel), krijgt het steun van industriële spelers zoals Brafco. Die pleiten voor fiscale stimulansen om het gebruik breder ingang te doen vinden. Volgens Brafco is de productiecapaciteit vandaag al voldoende om de volledige Belgische dieselvloot van deze hernieuwbare brandstof te voorzien.
Maes in volle vaart vooruit
Met de opening van 25 nieuwe HVO100-tankstations verstevigt Maes zijn koppositie in de omschakeling naar alternatieve brandstoffen. Dit initiatief sluit naadloos aan bij een bredere Europese trend, waarin HVO100 steeds duidelijker naar voren treedt als een geloofwaardig alternatief voor klassieke diesel. De grotere beschikbaarheid in België is dan ook een stevige stap vooruit.
Meer weten over de tanklocaties en compatibele voertuigen? Surf naar www.maesmobility.be.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be