David Leclercq is een freelance autojournalist voor Gocar.be. Na zijn studies communicatie en journalistiek ging David meteen aan de slag in de automobieluitgeverij, een sector waarin hij al 25 jaar actief is en zowel voor Belgische als buitenlandse titels schrijft. David heeft in zijn carrière enkele duizenden auto's getest en is ook geïnteresseerd in de wetgeving die onze mobiliteit van morgen vorm zal geven. Hij heeft ook een industriële visie op de sector ontwikkeld die hem in staat stelt veel zaken te ontcijferen.

David Leclercq
Autojournalist
Artikelen geschreven door David Leclercq
Vroeger waren familiegarages een steunpilaar van de Belgische automarkt, maar intussen zijn ze verdrongen door Europese mastodonten. De cijfers zijn onverbiddelijk: de tien grootste groepen zijn vandaag goed voor een derde van de Belgische automarkt. De onafhankelijken verdwijnen stilaan van het toneel.
Zijn plug-inhybrides met een extra grote elektrische actieradius de toekomst? Niet volgens Toyota en Hyundai. Deze twee grote tenoren uit de autowereld geloven dat de voordelen van zulke auto’s worden ondermijnd door hun economische onhoudbaarheid. Volgens hen is er een duidelijke grens aan de elektrische actieradius van een PHEV. En die moet je niet overschrijden.
Twijfels over de levensduur van batterijen in elektrische auto’s blijven bestaan. Toch wijzen recente onderzoeken erop dat ze verrassend goed presteren, zelfs na vele kilometers. Ook Arval, een zwaargewicht in de leasesector, bevestigt dit in een nieuwe, veelzeggende analyse.
Net nu de prijzen aan de pomp aan het dalen waren en zich leken te stabiliseren, doet de geopolitieke onrust in het Midden-Oosten de situatie opnieuw helemaal omslaan. De somberste scenario’s voorspellen een terugkeer van brandstofprijzen boven de 2 euro per liter… Maar is dat realistisch?
De afgelopen weken volgden de berichten over nieuwe batterijdoorbraken met vaste elektrolyten elkaar in sneltempo op. Vandaag is het de beurt aan Huawei: een actieradius van 3.000 kilometer én opladen in 5 minuten. Staat de elektrische droom voor de deur, of is dit vooral een knap geregisseerde illusie?
Slecht nieuws: vanaf juli 2025 gaan de parkeertarieven in de stad Brussel bijna verdubbelen. Officieel heet het een tariefharmonisatie, maar zowel handelaars als buurtbewoners reageren misnoegd. Het contrast met andere Belgische steden is opvallend: daar gebeurt net het omgekeerde.
De Franse Assemblée nationale heeft beslist om de lage-emissiezones (LEZ of ZFE) af te schaffen, maar die beslissing is nog niet definitief. Moet je dus, vlak voor de zomervakantie, nog altijd een Crit’Air-vignet aanvragen? We duiken in een gevoelig dossier op het snijvlak van volksgezondheid en bestraffende ecologie.
Om de overstap naar elektrische auto’s wat te verzachten, wilde de Arizona-regering plug-inhybrides opnieuw fiscaal aantrekkelijk maken. Maar die beslissing sneuvelt al snel: Europa fluit België terug en dwingt de regering tot een volledige koerswijziging. Met alle gevolgen van dien...
Moderne technologieën zoals trajectcontroles en ANPR-camera’s duiken almaar vaker op in Wallonië om Vlaanderen bij te benen. Tegelijk bleven verschillende vaste flitspalen tot nu toe buiten dienst, simpelweg omdat het materiaal ontbrak. Nu worden de toestellen voorzien van nieuwe apparatuur om ze weer in dienst te nemen. Say cheese…
In de autosector ontpopt elektronicagigant Xiaomi zich steeds meer als een ster aan het firmament. Of een raket. Het bedrijf heeft een opvallend patent onthuld in de race naar solid-statebatterijen. Dankzij een vernieuwende architectuur belooft Xiaomi meer energiedichtheid, razendsnel opladen én volledige compatibiliteit met bestaande productielijnen.
Er was een tijd dat bestuurders precies wisten welke motor ze wilden – en daar ook dagelijks van genoten. Maar die tijd ligt achter ons. Vandaag interesseert het gros van de automobilisten zich amper nog voor wat er onder de motorkap zit. En nee, dat heeft niets te maken met de opkomst van de elektrische wagen.
De Chinese gigant Xiaomi – vooral bekend om zijn smartphones – heeft zonet een stunt uitgehaald op het legendarische circuit van de Nürburgring. Daar heeft de Xiaomi SU7 Ultra berline Porsche van de troon gestoten. En dat roept een belangrijke vraag op: hoe is het China gelukt om in zo’n korte tijd mee te dingen met de allerbeste autoconstructeurs ter wereld?
De 1.2 PureTech-motoren in modellen van Citroën, Opel, Peugeot en DS kregen tot in 2023 af te rekenen met zware defecten. De constructeur heeft eindelijk een platform geopend voor schadeclaims. Wie daar geen recht op heeft of nooit problemen ondervond, vindt hier ook enkele tips om de levensduur van deze motor te verlengen.
“Elke Tesla zal zelfstandig rijden”: dat verkondigt Tesla-CEO Elon Musk al bijna tien jaar. Sinds 2016 volgden de aankondigingen elkaar op, maar echt tastbare resultaten bleven uit. De FSD bestaat wel degelijk, maar is nog lang niet af. Dit is waarom zelfrijdende wagens nog niet voor morgen zijn, en zeker niet bij Tesla.
Om de verbrandingsmotor te ontlasten en het verbruik te beperken, hebben klassieke en plug-inhybrides uiteraard een batterij nodig. Die is kleiner dan die van een elektrische auto, maar heeft ook niet het eeuwige leven. Wanneer moet je ze vervangen? Dit is wat je moet weten.
Tot grote verrassing heeft Luca de Meo zijn vertrek bij het bestuur van Renault aangekondigd. Na vijf jaar aan het roer bij de Franse constructeur, kiest hij voor een nieuw hoofdstuk. Een onverwachte stap. Zeker voor de man die als geen ander wordt gezien als de architect van Renaults remake na de turbulente Ghosn-jaren.
Veertig jaar na de legendarische 205 GTi wil Peugeot weer van zich laten horen met de elektrische E-208 GTi, voorgesteld tijdens de 24 Uren van Le Mans 2025. Met zijn 280 pk en een messcherp chassis wil de kleine leeuw opnieuw brullen, maar nu in stilte. Zullen liefhebbers overtuigd raken?
Al jaren aangekondigd, maar nu eindelijk realiteit: de grote elektrische SUV van Volvo is er. Het is de eerste écht grote, volledig elektrische SUV van het merk en hij pakt uit met een indrukwekkend technologisch arsenaal om de concurrentie te overtreffen. Maar wat is het eindresultaat?
Volgens een studie blijven SUV’s maar groeien. Ze nemen dus steeds meer ruimte in, maar worden ook gevaarlijker door hun hogere motorkap: die is tussen 2010 en 2024 met 7 cm toegenomen. Dat baart zorgen, zoveel zelfs dat sommige organisaties pleiten voor een verbod op SUV’s in bepaalde straten. Maar is dat echt de juiste aanpak? Niet noodzakelijk...