David Leclercq is een freelance autojournalist voor Gocar.be. Na zijn studies communicatie en journalistiek ging David meteen aan de slag in de automobieluitgeverij, een sector waarin hij al 25 jaar actief is en zowel voor Belgische als buitenlandse titels schrijft. David heeft in zijn carrière enkele duizenden auto's getest en is ook geïnteresseerd in de wetgeving die onze mobiliteit van morgen vorm zal geven. Hij heeft ook een industriële visie op de sector ontwikkeld die hem in staat stelt veel zaken te ontcijferen.
David Leclercq
Autojournalist
Deel
Deel
Artikelen geschreven door David Leclercq
De winter liet zich kort maar krachtig zien, een duidelijke reminder van het belang van goede banden, zoals winterbanden. Maar zijn ze allemaal even betrouwbaar? Volgens Test Aankoop zeker niet. Dit zijn de merken die je maar beter kunt vermijden.
Volgens een studie van Goldman Sachs zal de prijs van batterijen (of de cellen) voor elektrische auto’s sterk dalen tussen nu en 2026. Mogen we eindelijk veel goedkopere elektrische auto’s verwachten?
Een rechtbank gaf onlangs een automobilist gelijk die geflitst was door een trajectcontrole, nadat hij inconsistenties in de meetgegevens aantoonde. Deze zaak werpt vragen op over de betrouwbaarheid van flitspalen en de mogelijke omvang van dergelijke fouten.
In de winter moet je je auto vaak ontdooien voor je vertrekt. Het duurt enkele kilometers voor het interieur opgewarmd is. Automobilisten hebben daarom de neiging om zich extra warm te kleden. Maar dit is eigenlijk strafbaar...
De Stellantis-groep presenteert een nieuwe elektrische architectuur die een rijbereik tot 800 km belooft. Is dit het doorslaggevende argument om de verkoop te stimuleren?
Vanaf 29 november voert Wallonië een nieuw verkeersbord in voor de openbare weg. Dit bord is bedoeld om meer logica, soepelheid en flexibiliteit in het verkeer te brengen dankzij tijdsaanduidingen.
Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.
De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?
Na verschillende afgelastingen en een poging om het evenement te heroriënteren, keert het Autosalon van Brussel terug in 2025, begin januari. Dit is alles wat je moet weten over data, uren, toegang en prijzen.
Donald Trump, ooit fel tegenstander, wil nu volledig autonome auto’s de weg op laten. Een verrassende draai die Elon Musk, de nieuwe minister van Overheidsefficiëntie, zeker goed uitkomt.
Volgens een onderzoek van Accenture is meer dan 50% van de automobilisten wereldwijd van plan om binnen tien jaar in een elektrische auto te rijden. Is het vooral willen of eerder moeten?
Hoewel het aantal ongevallen in België daalt, zijn het er nog altijd (te) veel. Rijhulpdienst Coyote dook in de gegevens en zette de gevaarlijkste zones in Brussel, Vlaanderen en Wallonië op een rijtje.
De politie start morgen, woensdag 20 november 2024, om 6 uur ’s ochtends een nieuwe snelheidsmarathon in heel België. Verwacht opnieuw een regen van boetes, ondanks de vele waarschuwingen – net als vorige keer
Volgens een studie van verkeersinstituut VIAS lopen de maatschappelijke kosten van ongevallen veel hoger dan gedacht. De kosten worden geschat op bijna 11 miljard euro per jaar. Hoe is dit mogelijk?
De elektrische auto verkeert in zwaar weer. Experts wijzen vaak naar strategische en economische misstappen van westerse autofabrikanten en hun falen om betaalbare elektrische modellen te produceren. Maar die verklaring schiet tekort. De huidige crisis in de auto-industrie is vooral een politieke crisis. Dit is waarom.
Auto’s worden steeds groter en zwaarder in België. Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek dat in Brussel uitgevoerd werd. Het kan als basis dienen voor een nieuwe vorm van belasten.
Het is bijna officieel: het belastingvoordeel van 7.500 dollar voor elektrische auto’s, ingevoerd onder Biden, verdwijnt. Donald Trump heeft besloten het af te schaffen, wat de verkoop flink kan drukken. Toch maakt Tesla-topman Elon Musk zich opvallend genoeg geen zorgen. Hoe komt dat?
We weten allemaal dat rijden onder invloed van alcohol of drugs een echte plaag blijft in het verkeer. Het probleem is dat de controles in België blijkbaar niet volstaan. Door het lage risico om gestraft te worden, blijven deze kwalijke praktijken voortduren.
Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?
Het economische model van Chinese autoconstructeurs lijkt de nieuwe referentie in de autowereld. Toch moeten bepaalde merken bijsturen. Geely bijvoorbeeld, dat ondanks zijn groei nu al moet rationaliseren. Legt dit extra druk op de Europese autobouwers?
In Duitsland laten automobilisten elektrische auto’s massaal links liggen. Volgens een onderzoek keert 34% van de bezitters van elektrische auto’s terug naar auto’s met een verbrandingsmotor, zowel benzine als diesel.
Deze keer is het echt afgelopen voor de autofabriek Audi Brussels. De directie heeft beslist om de zoektocht naar een overnemer te stoppen nadat de laatste kandidaat zich terugtrok. De site in Vorst sluit aan in het rijtje van Renault Vilvoorde, Ford Genk en Opel Antwerpen..
Ongetwijfeld staan sommige Europese landen verder op het gebied van snelheidscontroles. Zo ook een populaire vakantiebestemming voor Belgen, waar nu een legertje flitsauto’s wordt ingezet. En wat bij ons?
Het koude weer keert stilaan terug, en daarmee krijgen ook de mecaniciens het zwaar te verduren. De eerste problemen laten niet lang meer op zich wachten. Maar wat zijn de meest voorkomende pechgevallen door de kou in België? En vooral, hoeveel kost het om ze te herstellen? Een onderzoek brengt duidelijkheid.
De Chinezen vuren een nieuwe reeks automerken op ons af. Zowel Voyah, Dongfeng als Mhero komt naar België. Ze worden verdeeld door dezelfde dealergroep, Ghistelinck. De ambitie is om de eerste modellen snel te introduceren, namelijk een stadswagen, een SUV, een monovolume en een luxueuze elektrische terreinwagen. Tijd om ze te ontdekken.
De Japanse constructeur pakt de zaken graag anders aan. Die aanpak heeft grote successen opgeleverd, zowel in de autosport als op de weg met legendarische sportwagens. Nu wil Mazda weer de sportieve toer opgaan met deze schitterende SP coupé.
Het is een terugkerend probleem: de LED-koplampen van onze auto’s zijn zeer efficiënt, maar veroorzaken vaak verblinding bij andere weggebruikers, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Het aantal klachten hierover blijft stijgen, en Europa overweegt nu maatregelen te nemen.
De elektrische auto zal de komende jaren een grondige transformatie ondergaan door de komst van batterijen met vaste elektrolyten. Maar deze technologie kan weleens sneller op de markt komen dan verwacht. Dat blijkt uit de vorderingen van specialist CATL, die al in de experimentele productiefase zit. Steken de Chinezen iedereen de loef af?
Een Californische start-up heeft een doorbraak bereikt met batterijen voor elektrische auto’s. De cellen met een hoge energiedichtheid kunnen in 15 minuten tot 90% opgeladen worden.
Uit een studie blijkt hoe sterk de Belgen financieel benadeeld zijn bij het gebruik van een elektrische auto, vooral door de laadkosten. De elektriciteitsprijzen behoren tot de hoogste in Europa. Zal dit de transitie vertragen?