David Leclercq is een freelance autojournalist voor Gocar.be. Na zijn studies communicatie en journalistiek ging David meteen aan de slag in de automobieluitgeverij, een sector waarin hij al 25 jaar actief is en zowel voor Belgische als buitenlandse titels schrijft. David heeft in zijn carrière enkele duizenden auto's getest en is ook geïnteresseerd in de wetgeving die onze mobiliteit van morgen vorm zal geven. Hij heeft ook een industriële visie op de sector ontwikkeld die hem in staat stelt veel zaken te ontcijferen.
David Leclercq
Autojournalist
Partagez
Partagez
Artikelen geschreven door David Leclercq
De auto-industrie staat momenteel op zijn kop door de opmars van China en het andere bedrijfsmodel van de elektrische auto. Is het spel gespeeld? Niet volgens adviesbureau Roland Berger. Zij geloven dat Europa de huidige negatieve trend tegen 2040 kan ombuigen en leggen uit hoe.
Het probleem met verbrandingsmotoren zijn de schadelijke uitlaatgassen. Maar wetenschappers van de Universiteit van Riverside hebben nu een baanbrekende, simpele oplossing gevonden die de uitstoot van stikstofoxiden volledig naar nul brengt. Is dit de toekomst?
EV Clinic, een expert in herstellingen van elektrische auto’s, waarschuwt (toekomstige) klanten voor de elektrische auto’s van de Stellantis-groep. De specialist spreekt zelfs over ‘rommel’ en een gebrekkige technologie. Maar zijn deze uitspraken geloofwaardig?
Het verkeer wordt streng beteugeld. Dat geldt niet alleen voor België, maar ook voor een land dat populair is bij Belgische automobilisten. Daar zorgt de komst van kunstmatige intelligentie ervoor dat flitspalen vanaf 2025 tot vier soorten overtredingen kunnen vaststellen en bestraffen. Moeten we ons zorgen maken?
Tijdens de presentatie van de Cybercab, de zelfrijdende robotaxi van Tesla, onthulde het Amerikaanse merk ook zijn draadloze oplaadsysteem. Maar hoe goed presteert dit? En wanneer kunnen we het echt verwachten?
Stellantis heeft beloofd om het merk Lancia te herlanceren met verschillende nieuwe modellen. Na de Ypsilon komt in 2026 de middenklasser Gamma. Een nogal vreemde naamkeuze, aangezien het oorspronkelijke model niet veel indruk maakte…
Is waterstof de schone energiedrager van de toekomst? Sommige mensen denken van wel. Bij Toyota bijvoorbeeld, dat inzet op kleinere en draagbare waterstofpatronen die zowel een brandstofcelauto als een huis van energie kunnen voorzien. Realistisch?
In België illustreren de autokeuzes de socio-economische verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land. De verkoopcijfers onthullen een kloof in levensstijl tussen Vlamingen en Walen, die ook benadrukt wordt door een ander politiek beleid. Maar dat is nog niet alles...
De technologie van wielmotoren, die steeds vaker getest wordt, belooft een revolutie in de sector van de elektrische auto’s. De integratie van de traditionele motor rechtstreeks in het wiel zal de efficiëntie en het rijbereik verbeteren, terwijl het ook mogelijk wordt om auto’s helemaal anders te ontwerpen.
Audi introduceert betaalbare versies van de nieuwe elektrische A6 e-tron, met als troeven lagere prijzen en een geoptimaliseerde actieradius. Zal dit een breder publiek aanspreken dat op zoek is naar een premium én betaalbaar elektrisch alternatief?
In eigen landen worden Belgen steeds strenger gecontroleerd op de weg, maar verandert hun gedrag zodra ze de grens oversteken? Een interessante vraag, want in 2023 braken Belgische automobilisten een triest record in Frankrijk: ze begingen de meeste snelheidsovertredingen onder de buitenlandse automobilisten.
Een koolstofvezelbatterij? Ja, hij bestaat en hij is veelbelovend! Koolstofvezel kan namelijk dienen als batterij én ondersteunende structuur, wat het gewicht van elektrische auto’s verlaagt en hun prestaties verbetert. Wat brengt de toekomst?
De hakbijl is gevallen: de fabriek van Audi Brussels sluit eind februari 2025 definitief de deuren, zo werd bekendgemaakt na een bijzondere ondernemingsraad. De directie bevestigde het nieuws en vertelde ook dat er een potentiële overnemer is.
Wat is er aan de hand in het Belgische Stellantis-netwerk (Citroën, Peugeot, Fiat, Jeep, Opel, DS enzovoort)? In een gezamenlijke brief trekken de dealers de levensvatbaarheid van de groep in twijfel. Hebben ze gelijk?
Hoewel auto’s steeds duurder lijken te worden, vind je eind 2024 veel speciale aanbiedingen bij de autodealers. De kortingen liggen tussen 10% en 25%. Er zijn dus koopjes te doen. Waarom niet kopen vóór het Autosalon van Brussel in januari?
De autofabrikant Volkswagen heeft aangekondigd dat het binnenkort drie van zijn Duitse fabrieken zal sluiten. In totaal heeft dit betrekking op meer dan 10.000 directe banen. De groep moet drastische herstructureringsmaatregelen nemen om de kosten te kunnen verlagen. Het einde van de tunnel lijkt nog ver weg…
Het budget voor de Vlaamse premie voor elektrische auto’s barst helemaal uit z’n voegen. Eerst werd het vastgelegd op 26 miljoen euro, nu nadert het al 60 miljoen. Een ontsporing of een succes?
Nu de winter geleidelijk terugkeert, schiet de verkoop van vierseizoensbanden in België omhoog. De verkoop is zelfs met 20% gestegen tegenover vorig jaar. Maar mag je deze banden, die veelzijdiger en praktischer zouden zijn, wel vertrouwen?
Na lang twijfelen is het traditionele Autosalon van Brussel terug voor een nieuwe editie in 2025, van 10 tot 19 januari. Het evenement vindt plaats in de Heizelpaleizen en 50 merken hebben hun deelname al bevestigd. Een geslaagde terugkeer?
Naarmate de dagen inkorten, maken steeds meer automobilisten en fietsers zich zorgen over een probleem. Uit een studie blijkt dat 34% van de Belgen regelmatig verblind wordt door de koplampen van andere voertuigen, wat soms tot zeer gevaarlijke rijomstandigheden leidt. Wat valt eraan te doen?
De nieuwe generatie BMW 1 Reeks wil gelijke tred houden met de Audi A3 en Mercedes A-Klasse, met nieuwe afgeronde lijnen, een vereenvoudigd motorenaanbod en meer technologie. Maar is BMW’s Freude am Fahren nog altijd aanwezig?
Is dit geen paradox? Terwijl Europa tegen 2035 de overstap naar elektrische auto’s wil afdwingen, blijven de grootste EU-landen bedrijfswagens met verbrandingsmotoren subsidiëren voor maar liefst 42 miljard euro per jaar, volgens een studie. Is dit geen probleem?
Het aantal inschrijvingen van auto’s in Europa gaat nog altijd achteruit, met een nieuwe daling in september 2024. Per land zijn er wel grote verschillen op het oude continent. België kende vorige maand een van de ergste dalingen. De auto-industrie blijft dus meer dan ooit kwetsbaar.
Audi heeft een spectaculaire en 100% elektrische herinterpretatie van de fantastische kleine A2 onthuld om de 25ste verjaardag van het model te vieren. Luidt dit prototype een commerciële comeback in? We duimen ervoor.
Om niet in de wurggreep van de Europese CO2-belastingen te belanden, overweegt Stellantis naar verluidt om zijn gamma verbrandingsmotoren in Europa te schrappen. En wel zeer binnenkort. Wat is er aan de hand?
Terwijl de algemene automarkt het moeilijk heeft, kent het luxesegment een ware boom. Sinds begin 2024 zijn er in België meer supercars en luxe-SUV’s verkocht dan ooit tevoren. Deze prestigemerken domineren de verkoop.
België heeft zijn verkeerscontroles, vooral op snelheid, opgevoerd, maar er is nog ruimte voor verbetering. Een blik op de nieuwe apparatuur die binnenkort kan worden geïntroduceerd om automobilisten nog beter in de gaten te houden.
Technische controles zijn wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat voertuigen voldoen aan veiligheids- en milieunormen. Toch komen veel automobilisten te laat voor deze belangrijke check. Wat zijn de risico’s van deze vertragingen, en hoe verschillen de kosten per regio in België?
Dit is het toch wel opmerkelijke verhaal van een Volkswagen-manager die in China werkt en nu het land werd uitgezet. Wat hij verkeerd gedaan heeft? Een joint roken in Thailand, waar cannabisgebruik nochtans legaal is.
Autofabrikanten werken al meer dan twintig jaar aan waterstoftechnologie voor personenwagens, maar slechts een handvol biedt ze daadwerkelijk aan. En als ze het doen, blijven de verkoopcijfers ver beneden de verwachtingen. Is waterstof al een verloren zaak, of heeft het toch nog een kans?