David Leclercq is een freelance autojournalist voor Gocar.be. Na zijn studies communicatie en journalistiek ging David meteen aan de slag in de automobieluitgeverij, een sector waarin hij al 25 jaar actief is en zowel voor Belgische als buitenlandse titels schrijft. David heeft in zijn carrière enkele duizenden auto's getest en is ook geïnteresseerd in de wetgeving die onze mobiliteit van morgen vorm zal geven. Hij heeft ook een industriële visie op de sector ontwikkeld die hem in staat stelt veel zaken te ontcijferen.

David Leclercq
Autojournalist
Artikelen geschreven door David Leclercq
Straffeloosheid achter het stuur is binnenkort verleden tijd. De Arizona-regering is namelijk van plan (opnieuw) geavanceerde technologieën te gebruiken om ongepast gedrag op te sporen. Zo zullen ANPR-camera’s bestuurders opsporen die hun gsm gebruiken achter het stuur. Maar dat is niet de enige overtreding die ze kunnen detecteren.
In Colfontaine hebben de autoriteiten zopas een nieuwe testbank ingehuldigd om de uitstoot van verbrandings- en hybridewagens onder de loep te nemen. Doel: nagaan of voertuigen op de weg echt voldoen aan de normen. Want de schaduw van Dieselgate blijft hardnekkig hangen.
De verkoop van Tesla in Europa is sinds begin dit jaar gehalveerd, maar het merk hoopt het contact met zijn klanten te herstellen in de lente, met de eerste leveringen van de Model Y Juniper, de gefacelifte versie van de succesvolle SUV. Maar zal dat lukken? Uit tests blijkt dat de Model Y volledig achterop is geraakt, vooral qua laadsnelheid.
De aankondiging sloeg in als een bom: Donald Trump heeft zojuist invoerheffingen van 25% aangekondigd op alle auto’s en auto-onderdelen, vanaf 2 april 2025. Voor de sector betekent dit opnieuw een zware klap. Sommige merken zullen minder hard getroffen worden dan andere. Hier lees je welke.
Terwijl elektrificatie steeds meer terrein wint in de autowereld, verrast Stellantis door deze zomer opnieuw verschillende V8 HEMI-motoren te produceren in de Verenigde Staten. Andere autobouwers maken gelijkaardige keuzes. Maar waarom keren deze grote cilinderinhouden terug?
Het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie hebben net een akkoord bereikt over de hervorming van het rijbewijs in Europa. Digitalisering, een proefperiode en een lagere leeftijd voor bepaalde voertuigcategorieën: dit zijn de belangrijkste veranderingen die Europese bestuurders te wachten staan.
Wordt het bedrog zelfs op Europese bodem voortgezet? Nadat er invoerrechten zijn geheven op Chinese auto’s wegens oneerlijke concurrentie, onderzoekt de Europese Commissie nu of BYD subsidies uit Peking gekregen heeft voor de bouw van zijn eerste Europese fabriek, in Hongarije. Hoe zit dat?
Het loopt helemaal verkeerd bij het Italiaanse luxemerk Maserati, dat deel uitmaakt van Stellantis. Na dramatische verkoopcijfers in 2024 volgen de besparingen elkaar in snel tempo op. De laatste in de rij: het schrappen van de elektrische versie van de supercar MC20, de Folgore.
Ondanks de hoge vernieuwingsgraad van het Belgische wagenpark is het aantal wrakken of autowrakken dat door de Belgische sloopcentra wordt behandeld in amper 10 jaar tijd gehalveerd. Moet België zich, ondanks zijn toppositie in de recyclingwereld, zorgen maken en is de sector in gevaar?
De levensduur van batterijen in elektrische auto’s verlengen: dat is de grote doorbraak die een groep Chinese onderzoekers onlangs heeft gerealiseerd. Hun oplossing zou de cellen kunnen verjongen en een levensduur van 12.000 cycli mogelijk maken. Dat is revolutionair.
Elke maandag brengt Gocar een redactioneel artikel over een onderwerp in de sector. Vandaag: Northvolt. Northvolt, ooit Europa’s trots in batterijen voor elektrische auto’s, is failliet. Het Zweedse bedrijf heeft definitief de boeken neergelegd - een harde klap voor de EU, die juist wilde investeren in strategische sectoren zoals de auto-industrie.