David Leclercq is een freelance autojournalist voor Gocar.be. Na zijn studies communicatie en journalistiek ging David meteen aan de slag in de automobieluitgeverij, een sector waarin hij al 25 jaar actief is en zowel voor Belgische als buitenlandse titels schrijft. David heeft in zijn carrière enkele duizenden auto's getest en is ook geïnteresseerd in de wetgeving die onze mobiliteit van morgen vorm zal geven. Hij heeft ook een industriële visie op de sector ontwikkeld die hem in staat stelt veel zaken te ontcijferen.
David Leclercq
Autojournalist
Deel
Deel
Artikelen geschreven door David Leclercq
Tot nu toe was Mazda niet bijzonder actief bij de elektrische modellen. Maar de strategie verandert. Vanaf dit jaar krijgt de MX-30 cross-over het gezelschap van de 6e, die het opneemt tegen de Tesla Model 3 en Volkswagen ID.7 bij de elektrische berlines. Maar met welke argumenten?
In veel bergachtige Europese landen, populaire bestemmingen voor skiënde Belgen, is aangepaste uitrusting verplicht bij verslechterende weersomstandigheden. Zonder winter- of vierseizoenenbanden kunnen automobilisten kiezen voor kettingen of sneeuwsokken. Sneeuwsokken zijn goedkoper, maar bieden ze dezelfde voordelen?
2024 was een turbulent jaar voor Volkswagen, met een flinke terugval in de verkoop van elektrische modellen en vakbondsacties die de herstructureringsplannen op scherp stelden. Is het ergste achter de rug? Analisten denken van niet. Zij voorspellen dat Volkswagen in 2025 nog steeds met grote uitdagingen zal kampen - en daar zijn meerdere redenen voor.
Sony is een samenwerking aangegaan met Honda om een elektrische auto op de weg te zetten. Na vijf jaar ontwikkeling is de Afeela 1 klaar. Maar kan de auto ook overtuigen? Hij lijkt te kampen met alle problemen van de DeLorean. En er komt geen nieuwe Back to the Future om hem te promoten...
Studies tonen aan dat automobilisten steeds meer interesse hebben in connectiviteit en het veiligheidsniveau ook zeer belangrijk vinden. Maar wat zijn de veiligste modellen? Euro NCAP maakte een lijst van de modellen die in 2024 op de markt kwamen en momenteel het best scoren.
Worden automobilisten opnieuw gegijzeld? Dat zou je denken als het uitstel van de strengere Brusselse LEZ naar 2027 juridisch illegaal zou blijken. In totaal zouden meer dan 40.000 automobilisten in strijd zijn met de wet. Zullen ze moeten betalen en snel van auto veranderen?
Is het echt de bedoeling dat pendelaars en regelmatige weggebruikers gek worden op de Brusselse Ring? Dat dreigt te gebeuren door nieuwe beslissingen over de werken aan het Leonardkruispunt: de twee tunnels van de E411 sluiten elke nacht tot het einde van het jaar.
Sinds 2003 was Dunlop eigendom van Goodyear, met een sterke synergie: Goodyear stond voor premium, terwijl Dunlop op een sportieve uitstraling rekende. Maar daar komt nu een einde aan. Goodyear heeft Dunlop verkocht aan het Japanse Sumitomo, dat ook eigenaar is van Falken.
Geëlektrificeerde auto’s maken voor veel automobilisten inmiddels deel uit van het dagelijks leven. Met de verplichting voor nieuwe elektrische auto’s vanaf 2035 zal dit alleen maar groeien, vooral het aantal modellen met een tractiebatterij. Hoewel ze moderner en technologischer zijn, zijn elektrische auto’s niet per se minder gevoelig voor kou. Ze hebben ook hun zwakke punten, legt Touring uit.
Na de Renault 5 E-Tech (en de Renault 4) is Renault klaar om nog een iconische auto nieuw leven in te blazen: de Twingo. Dit nieuwe model, verwacht in 2026, wordt 100% elektrisch. Op het Autosalon van Brussel onthulde Renault het sprankelende interieur met enkele mooie verrassingen.