Tegen 2028 wil Vlaanderen de regels voor de autokeuring grondig hervormen. Het plan: erkende garages de keuring laten uitvoeren in plaats van de gespecialiseerde keuringscentra, en de modaliteiten versoepelen voor automobilisten. Een deel van de hervorming is trouwens al van kracht: voertuigen die ouder zijn dan vier jaar en nog geen 160.000 km op de teller hebben, mogen voortaan om de twee jaar naar de keuring, in plaats van elk jaar. Wie te laat komt, krijgt bovendien twee maanden om zich in regel te stellen, waar dat vroeger slechts twee weken was.
Er zijn meerdere doelstellingen: de huidige keuringscentra ontlasten én de prijzen verlagen in een markt die als weinig transparant wordt ervaren. Onder de bijhorende voorstellen valt ook de afschaffing van verplichte bijkomende keuringen bij de verkoop van een tweedehandswagen, of bij de montage van specifieke uitrusting zoals een trekhaak.

Felle weerstand in het zuiden van het land
Maar hoe kijken Brussel en Wallonië naar die hervorming? Kunnen ze zich eraan spiegelen? Zouden ook Waalse en Brusselse automobilisten voortaan maar om de vier jaar naar de keuring moeten, eventueel bij een garage in de buurt? Blijkbaar niet, want zowel Wallonië als het Brussels Gewest hebben zich daar duidelijk tegen uitgesproken.
Advertentie – lees hieronder verder
In een interview met Le Vif erkent de Waalse minister van Mobiliteit, François Desquesnes (Les Engagés), dat hij kennis heeft genomen van de Vlaamse plannen, maar hij houdt voorlopig de boot af. Volgens hem gaat het om een politiek signaal zonder concrete gevolgen, aangezien de introductie in 2028 nog veraf is. Hij benadrukt wel dat de Waalse keuringscentra moeten blijven werken aan een betere dienstverlening, vooral op het vlak van snelheid en kwaliteit.
In Brussel is de uittredende mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Ecolo) nog stelliger. Zij ziet in het Vlaamse voorstel een rechtstreekse bedreiging voor de onafhankelijkheid van de keuring en voor de verkeersveiligheid. Volgens haar brengt het de onpartijdigheid in gevaar als garages deze controles mogen uitvoeren – zelfs als ze hun eigen herstellingen niet mogen keuren.

Zelfde bezorgdheden, andere aanpak
Op het terrein hebben de Waalse autoriteiten al enkele versoepelingen doorgevoerd. Zo bestaat er een bonussysteem dat, onder bepaalde voorwaarden, toelaat om de geldigheid van de technische keuring te verlengen tot twee jaar voor recente voertuigen met een lage kilometerstand (minder dan acht jaar oud en minder dan 110.000 km). Een maatregel die bedoeld is om de lasten en eventuele wachtrijen te verlichten – al zijn die wachtrijen in Wallonië nooit echt lang geweest. Maar één zaak is duidelijk: een ingrijpende structurele hervorming staat in Wallonië niet op de agenda.
In Brussel zijn de lange wachttijden ook een reëel probleem, maar de oorzaak ligt elders: er is een schrijnend tekort aan gekwalificeerd personeel. De infrastructuur volstaat volgens de bevoegde diensten, maar door het gebrek aan arbeidskrachten werkt het systeem niet zoals het hoort. Ook hier werden verplichte afspraken ingevoerd, maar de doeltreffendheid ervan hangt af van een versterking van de teams.

Autokeuring aan verschillende snelheden
Maar die uiteenlopende regels baren vooral in Franstalig België zorgen. Waarom? Omdat zulke evoluties nog meer automobilisten zullen aanzetten om hun voertuig te laten keuren op de plek waar de normen het soepelst zijn – wat leidt tot een vorm van ‘keuringstoerisme’. En dat gebeurt nu al.
De milieunormen zijn in Wallonië namelijk minder streng, vooral voor de controle van roetfilters. Daardoor trekken Brusselse en Vlaamse automobilisten naar Wallonië, waar ze een groene kaart krijgen die ze in hun eigen regio waarschijnlijk niet zouden krijgen. En aangezien die strategie steeds bekender wordt, raken sommige Waalse keuringscentra stilaan overbelast.

Samenhang? Ver te zoeken
De bevoegdheden rond de autokeuring zijn regionaal, maar een minimale coördinatie is toch noodzakelijk om een zekere samenhang in het land te behouden. Is het mogelijk om alle automobilisten op gelijke voet te behandelen? Aan Waalse kant verwijst men naar regelmatig overleg binnen de Interministeriële Conferentie Mobiliteit.
In Brussel klinkt de toon echter bitterder: de Vlaamse hervorming zou zonder voorafgaand overleg zijn aangekondigd, wat leidt tot frustratie. Brussel hekelt het gebrek aan dialoog en spreekt van een ‘populistische’ hervorming die bovendien voorbijgaat aan de steeds strengere eisen van de Europese Unie. Die vereist immers een strikte scheiding tussen controle en commerciële dienstverlening, een voorwaarde die volgens Wallonië en Brussel in het gedrang komt door het Vlaamse plan. Vlaanderen gooit met zijn hervorming de evenwichten overhoop. Maar het ondermijnt ook de gelijkheid tussen automobilisten, en zou bovendien de verkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen. Het wegennet stopt immers niet aan de gewestgrenzen...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be