Voor veel automobilisten blijft de technische keuring een lastige verplichting. Vier jaar na de aankoop van een nieuwe auto – en jaarlijks als je een trekhaak hebt – moet je een afspraak maken bij een keuringscentrum. Daar wordt de wagen grondig nagekeken: uitstoot van vervuilende stoffen en CO₂, koplampen, ophanging, remmen, carrosserie... Alles komt aan bod. En wie een rode kaart krijgt, moet eerst herstellingen laten uitvoeren voor hij opnieuw wordt goedgekeurd en een groene kaart krijgt om in het verkeer te mogen rijden.
Maar in Vlaanderen zijn de keuringscentra al jaren overbelast. Een afspraak maken kan weken of zelfs maanden duren, waardoor automobilisten moeite hebben om de wettelijke termijnen te respecteren. Daarom voerde de vorige Vlaamse regering al enkele versoepelingen door. Zo mogen jonge wagens – ouder dan vier jaar maar met minder dan 160.000 km – voortaan om de twee jaar naar de keuring in plaats van jaarlijks. Er werd ook aangekondigd dat garagisten zelf herstellingen mogen certificeren en een groene kaart kunnen toekennen zonder terug naar de officiële keuringscentra te moeten. Maar die maatregel was nog niet ingevoerd.
Maatregel komt er nu toch
Tot nu toe mochten garagisten nog geen herstellingen attesteren en zelf een groene kaart geven. Maar dat verandert in 2028, zo blijkt nu. De Vlaamse minister van Mobiliteit, Annick De Ridder (N-VA), kreeg namelijk groen licht van de regering om de sector open te stellen voor concurrentie en toegankelijker te maken. Garages die technisch goed uitgerust zijn, mogen in de toekomst keuringen uitvoeren, op voorwaarde dat ze strikte objectiviteitscriteria respecteren. Belangrijk detail: de garagist die de wagen gewoonlijk onderhoudt, mag hem niet zelf keuren. Dat moet een vorm van machtenscheiding waarborgen en dus neutraliteit garanderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Gereguleerde liberalisering
Dit betekent dus ook het einde van het monopolie van de traditionele keuringscentra. Tot nu toe mochten slechts 43 instanties keuringen uitvoeren, wat voor logistieke knelpunten zorgde. Voortaan komt er een meer open markt.
Ook het tarievenstelsel verandert. De onbegrijpelijke structuur met 73 tarieven maakt plaats voor een systeem met variabele, maar geplafonneerde prijzen. Dat moet de concurrentie aanmoedigen zonder dat de kosten stijgen. Betalen kan online, en het keuringsbewijs wordt digitaal beschikbaar via het overheidsportaal ‘Mijn Burgerprofiel’.
Extra keuring bij verkoop verdwijnt
Daarnaast heeft de Vlaamse regering besloten dat auto’s vanaf vier jaar nog maar om de twee jaar gekeurd moeten worden (de huidige kilometergrens van 160.000 km valt dus weg). Nog een opvallende wijziging: de verplichte technische keuring bij verkoop van een tweedehandswagen wordt afgeschaft. Die tweedehandskeuringen vertegenwoordigen zo’n 458.000 bezoeken per jaar. Voortaan volstaat een geldig keuringsbewijs om een voertuig te verkopen, zoals al het geval is in meerdere andere Europese landen, maar nog niet in Wallonië of Brussel. De Car-Pass – een federale verplichting – blijft uiteraard wel van kracht.
Deze maatregel verlicht de werkdruk in de keuringscentra en zorgt tegelijk voor minder administratieve rompslomp voor verkopers. Toch is er geen unanimiteit over deze verandering. Sommige waarnemers vinden namelijk dat een koper recht heeft op een recent attest over de staat van het voertuig. Opvallend is ook dat de keuring na het plaatsen van een trekhaak wordt afgeschaft. Met deze grondige hervorming probeert Vlaanderen de wachttijden aan te pakken en de werkwijze af te stemmen op andere Europese landen, wat meteen een sterk argument is om de maatregel te verantwoorden.
Voorlopig geldt deze hervorming alleen in Vlaanderen. Moeten we ze ook verwachten in Brussel en Wallonië? Dat is weinig waarschijnlijk, want in die twee gewesten zijn er geen capaciteitsproblemen in de keuringscentra. Bovendien leveren de keuringen er inkomsten op voor de regionale overheden. Aangezien er geen acuut probleem is, zien de betrokken regeringen dan ook geen reden om iets te veranderen.
Is het dan beter geregeld in Vlaanderen? Ja, wat het praktische aspect van de hervorming betreft. Nee, wegens enkele absurde aanpassingen die vragen oproepen over de verkeersveiligheid. Denk maar aan de nieuwe bandenregel sinds december 2024 die slechts een snelheidsindex Q (160 km/u) verplicht, zelfs voor wagens die veel sneller kunnen rijden. Volkomen onzinnig natuurlijk, want dat raakt aan de homologatie van het voertuig en de veiligheid van de gebruikers, zelfs als de maximumsnelheid in België 120 km/u is. In ieder geval worden de andere aanpassingen aan de autokeuring pas in 2028 ingevoerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be