Voor veel automobilisten blijft de technische keuring een verplicht klusje dat op tijd moet worden afgehandeld. Tuurlijk, het maken van een afspraak, naar het keuringscentrum gaan, in de rij staan en betalen is vaak een gedoe. Toch biedt dit systeem een belangrijke garantie: de veiligheid van het voertuig. Zonder deze controle zou het aantal ongevallen waarschijnlijk toenemen, want een goed onderhouden voertuig is nu eenmaal veiliger - een feit waar niemand omheen kan.
De regels voor de technische keuring veranderen regelmatig, zoals in Vlaanderen sinds 1 december 2024. Door de regionalisering van dit onderwerp (een nogal omslachtige keuze, durven we zeggen) hanteert het noorden van het land nu strengere eisen voor banden. Voertuigen met banden die de wettelijke limiet van 1,6 mm resterende profieldiepte bereiken, krijgen voortaan een rode kaart. Dit betekent dat de auto binnen 15 dagen, of uiterlijk twee maanden na afgifte van de rode kaart, opnieuw moet worden aangeboden.
Is de band nog verder versleten (dieper dan de slijtage-indicator), dan krijgt de bestuurder een rijverbod. Hij mag alleen de kortste route nemen tussen het keuringscentrum, de reparatiewerkplaats en zijn huis. Een logische maatregel, want banden bepalen maar liefst 50% van de wegligging van een voertuig.
Ook onzin
Maar er is nog een nieuwe regel: de minimale snelheidsclassificatie van een band is nu vastgesteld op 190 km/u (T), zelfs als de auto sneller kan rijden. Hier valt duidelijk vraagtekens bij te zetten. Het is namelijk onlogisch: een T-band is weliswaar geschikt voor snelheden tot 160 km/u, maar niet voor hogere snelheden. Er is bovendien niets dat garandeert dat de eigenaar niet sneller rijdt of op een dag de Duitse Autobahn opgaat en zijn auto flink op de proef stelt.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze maatregel is onzinnig, want tot nu toe moest de snelheidsclassificatie altijd overeenkomen met die op het conformiteitscertificaat, gebaseerd op de maximale snelheid van het voertuig. Het kiezen voor banden met een lagere prestatielimiet kan de veiligheid van zowel automobilisten als andere weggebruikers in gevaar brengen. Een verplichte sticker op het dashboard zal daar weinig aan veranderen. Dit is bovendien een belangrijk aandachtspunt voor kopers van tweedehands auto’s.
Daarnaast voert Vlaanderen een elektronische markering in voor banden, waarmee wordt aangegeven of ze voldoen aan de Europese veiligheidsnormen. Dit geldt voor alle voertuigen die na 1 januari 2004 voor het eerst zijn ingeschreven. De maatregelen lijken echter tegenstrijdig: enerzijds wordt ingezet op meer veiligheid, anderzijds lijkt de veiligheid juist af te nemen.
Ook in Wallonië
Wallonië past vanaf januari 2025 ook zijn regels aan, zij het met een andere focus dan in Vlaanderen. In het zuiden worden geen nieuwe regels voor banden ingevoerd, maar worden de afspraken bij de technische keuring minder frequent voor bestuurders die weinig rijden. Voertuigen jonger dan 8 jaar en met minder dan 110.000 kilometer op de teller hoeven voortaan slechts om de twee jaar gekeurd te worden, in plaats van na 6 jaar of 100.000 kilometer zoals voorheen. Ter vergelijking: in Vlaanderen geldt een grens van 8 jaar en 160.000 kilometer, voornamelijk vanwege de drukte in de keuringscentra.
De verschillen tussen de regio’s zorgen niet alleen voor verwarring bij automobilisten, maar brengen ook hun veiligheid in gevaar. Is het echt zo moeilijk om een uniforme aanpak te hanteren? Voertuigen worden immers vaak over de grens doorverkocht, ongeacht waar ze geregistreerd staan. Dit leidt tot nog meer inconsistenties, zoals die rond de Europese richtlijn 2014/45. Volgens deze richtlijn moet een barst in de voorruit van meer dan tien centimeter binnen 15 dagen worden hersteld. In Wallonië krijgt de eigenaar echter alleen een verwittiging. Absurd. Is het niet hoog tijd voor meer logica en gelijkheid in de regels?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be