Belastingen, alcohol en meer: Alles wat er verandert voor mobiliteit in België vanaf 1 juli 2024

Vanaf 1 juli 2024 zijn er een aantal wijzigingen van toepassing op onze mobiliteit in België. Dit is wat je moet weten, regio per regio.

Gepubliceerd op 30 juni 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Belastingen, alcohol en meer: Alles wat er verandert voor mobiliteit in België vanaf 1 juli 2024

Nieuwe wetgeving komt vaak met een deadline. Zo ook op 1 juli 2024, wanneer een aantal veranderingen van toepassing worden voor automobilisten en onze mobiliteit in het algemeen. Dit is wat er verandert.

1. Vermindering van het minimumvolume uitgeademde lucht tijdens een blaastest

De wet over ademtesten in het verkeer verandert. Na de afschaffing vorig jaar van de tijdslimiet van 15 minuten is het deze keer de minimale hoeveelheid uitgeademde lucht die wordt verlaagd. Deze daalt van 1,9 liter naar 1,2 liter. De nieuwe drempel laat de politie toe efficiënter te werken en tijd te besparen tijdens het afnemen van de tests, omdat sommige mensen moeite hadden om de voorgeschreven 1,9 liter uit te blazen. In sommige gevallen moest hiervoor een arts aan te pas komen.

De mogelijkheid om het luchtvolume te verminderen is het resultaat van geavanceerdere apparatuur die alcohol in de lucht nauwkeuriger detecteert en daarom net zo betrouwbaar werkt met minder uitademing. Deze moet de politie in staat stellen om meer testen uit te voeren in dezelfde periode. Er zullen dus minder voertuigen ongecontroleerd langs de controleposten kunnen passeren.

jannik-kabaPjaNzjw-unsplash

Advertentie – lees hieronder verder

2. Vlaanderen krijgt een nieuwe technische keuring

De technische keuring in Vlaanderen verandert definitief op 1 juli. Voortaan moeten auto’s die meer dan vier jaar oud zijn, maar minder dan 160.000 kilometer op de teller hebben, slechts om de twee jaar op controle. Deze regel geldt voor alle voertuigen minder dan tien jaar oud. Voor auto’s met een hogere leeftijd, geldt een jaarlijkse technische controle. De inzet is hoog, want in Vlaanderen zijn de centra overbelast en de wachttijden lang. Merk op dat er ook gedecentraliseerde technische controles mogelijk zijn voor auto’s, bestelwagens en aanhangwagens. Deze kunnen worden uitgevoerd in etablissementen waar een controleur kan werken verbonden aan een erkend keuringscentrum.

Vlaanderen speelt soloslim in dit dossier en deze aanpak wordt niet overwogen in de andere gewesten. In Wallonië komen alleen auto’s met minder dan 100.000 kilometer op de teller en minder dan zes jaar oud in aanmerking voor een technische keuring elke twee jaar. In Brussel blijft de jaarlijkse keuring bestaan, zonder afwijkingen.

chad-kirchoff-xe-e69j6-Ds-unsplash

3. De mobiliteitspremie vrijgesteld door de RSZ is verhoogd

Goed nieuws: het bedrag van de mobiliteitsvergoeding die door de RSZ wordt vrijgesteld, zal op 1 juli 2024 stijgen. Deze vergoeding is in feite een forfaitaire terugbetaling van reiskosten in sectoren waar de plaats van het werk varieert. Het gaat dus om mensen die bijvoorbeeld naar bouwplaatsen moeten. Het bedrag van de vergoeding was sinds 2020 niet meer herzien, en bedroeg 0,1579 euro/km. Het was dus niet geïndexeerd, wat voor de lonen al verschillende keren wel het geval was, waaronder een nog zeer belangrijke verhoging in januari 2023. Volgens Acerta zal het maximaal vrijgestelde bedrag stijgen naar 0,1929 euro/km.

Let op: de verhoging van de vergoeding zal niet leiden tot een verhoging van het voorziene bedrag op het sectoriële niveau, aangezien er geen verplichting bestaat om het maximaal vrijgestelde bedrag toe te kennen.

4. Duurdere kilometerheffing in Vlaanderen en Brussel

De kilometerheffing voor vrachtwagens is zowel in Vlaanderen als Brussel geïndexeerd. Dat maakt Viapass, de overheidsinstantie die deze heffing beheert, bekend. Het doel is logistieke bedrijven aan te moedigen om over te schakelen op groenere transportmiddelen en zero-emissievoertuigen. Deze voertuigen genieten een voorkeurstarief van 0 cent per kilometer in Vlaanderen. Dat zal ook het geval zijn in Brussel vanaf 1 juli 2024.

Transportbedrijven hoeven niks te ondernemen, omdat de ‘On Board Units’, of boordcomputers, automatisch op afstand worden bijgewerkt. De bepaling geldt voor alle vrachtwagens of transportvoertuigen met een maximaal toegestane massa van meer dan 3,5 ton. In Wallonië verandert er niets, omdat de tarieven al in januari 2024 werden geïndexeerd.

flickch-00xvsOX6Zw8-unsplash1

5. Federale overheid gaat 100% elektrisch

Het is niet algemeen bekend, maar vanaf 1 juli zal de federale overheid enkel nog 100% elektrische wagens kopen (of leasen), in lijn met haar fiscale beleid en de noodzaak om de overstap te maken naar koolstofneutraliteit tegen 2050. Toegegeven, de belastingvoordelen zullen pas in 2026 ingaan, maar de federale overheid wil alvast het goede voorbeeld geven. Het federale wagenpark telt momenteel 920 voertuigen. Politie- en defensievoertuigen zijn hierin niet inbegrepen. Vergeet niet dat dit voornamelijk voertuigen zijn voor de douane of de sociale inspectie. Slechts 170 ambtenaren op 65.000 werknemers hebben een bedrijfswagen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.